حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
برای اولین بار در کردستان صورت گرفت؛

راه اندازی دستگاه اسکن تومورهای سرطانی

  • کد خبر : 15940
  • 07 شهریور 1402 - 7:21
راه اندازی دستگاه اسکن تومورهای سرطانی
برای نخستین بار در کردستان دستگاه سی‌دی‌پی در راستای کیفیت‌بخشی به جراحی سرطان سینه در بیمارستان کوثر سنندج راه‌اندازی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، جمال معیری جراح فلوشیپ فوق تخصصی سرطان اظهار داشت: اصلی‌ترین درمان سرطان سینه جراحی است و امروز برای سرعت و کیفت‌بخشی به این جراحی دستگاه سی‌دی‌پی در کردستان راه‌اندازی شد.

این دستگاه تا ۹۷ درصد دقت و کیفیت عمل جراحی را بالا می‌برد و از اعمال جراحی مجدد جلوگیری می‌کند.

دستگاه سی دی پی در ایران اختراع و توسط یک فرد خیر برای استفاده در کردستان خریداری شده است.

افتتاح بخش جدید دیالیز در بیمارستان توحید سنندج

همچنین بخش جدید دیالیز بیمارستان توحید سنندج در زمینی با زیربنای ۸۰۰ مترمربع و همت خیرین با ۳۲ تخت، ظهر امروز با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد.

فریدون عبدالملکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این آئین ضمن قدردانی از خیرین و بانیان راه‌اندازی این بخش؛ اظهار داشت: در سال گذشته عملیات اجرایی ۱۸ پروژه خیرساز در سطح استان آغاز شده که با افتتاح امروز، ۱۵ مورد آنها به بهره‌برداری رسیده و تعدادی از آنها شامل بخش پیوند مغز استخوان در بیمارستان بعث سنندج، بخش بیماران سرطانی در بیمارستان کوثر، همراه سرا و ICU در دیواندره، مریوان و بیجار در حال ارائه خدمت به بیماران هستند.

وی با اشاره به اینکه، بیماران دیالیزی گروهی هستند که به مراقبت‌های زیادی برای کنترل بیماری نیاز دارند، افزود: تمام تلاش ما ارائه خدمات پیشگیرانه است اما با وجود تمام این اقدامات، متأسفانه افرادی نیاز به دیالیز پیدا می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه، بیماران دیالیزی هفته‌ای دو تا سه بار و هر بار حداقل چهار ساعت به انجام دیالیز نیاز دارند، خاطر نشان کرد: در سطح کشور میانگین سرانه، یک دستگاه به ازای ۴٫۲ بیمار است اما در بیمارستان توحید با افتتاح این بخش به ۳٫۷ می‌رسد که نشان از وضعیت بهتر است.

بهرام کندائی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این مراسم با بیان اینکه بخش دیالیز (۲) توحید سنندج یک پروژه مشارکتی است که با مشارکت خیرین احداث شد، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ دو خانم مهین و مهری معزی با صرف هزینه ۳ میلیارد تومان استارت این کار را زدند و در ادامه نیز سرکار خانم شهناز کمانگر که مقیم خارج از کشور هستند، حدود ۱۰٫۵ میلیارد تومان دیگر هزینه کردند، در مجموع  با هزینه‌کرد ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان این پروژه را به اتمام رساندند.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی نیز از محل منابع دولت تا این لحظه ۱۷ میلیارد تومان هزینه کرده که ۳ میلیارد تومان دیگر نیز در دست اقدام و هزینه هست.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه با افتتاح این بخش ۳۰ تخت به تخت‌های دیالیز شهرستان سنندج اضافه شده و ۲۲۰ بیمار دیالیز وجود دارد، خاطر نشان کرد: قبلاٌ ۳۰ تخت مختص به بیماران دیالیزی داشتیم اما الان شاهد دو برابر این ظرفیت هستیم. اکنون نسبت شاخص بیمار به تخت از ۷٫۵ به حدود ۳٫۷ درصد رسیده که نسبت به میانگین مطلوب کشوری پایین‌تر است.

کندایی گفت: امیدواریم که با مشارکت خیرین شاهد این دست از اقدامات باشیم تا مردم نیازمند بتوانند بیشتر از این خدمات بهره ببرند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=15940
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.