حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

دهگلان میزبان پنجمین جشنواره ملی موسیقی محلی لیلاخ

  • کد خبر : 10953
  • 31 اردیبهشت 1402 - 8:42
دهگلان میزبان پنجمین جشنواره ملی موسیقی محلی لیلاخ
پنجمین جشنواره ملی موسیقی آواها و نواهای لیلاخ، چهارم و پنجم خرداد ماه در پارک لاله شهرستان دهگلان برگزار می‌گردد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، پنجمین جشنواره ملی موسیقی آواها و نواهای لیلاخ چهارم و پنجم خرداد ماه در پارک لاله شهرستان دهگلان برگزار می گردد،

در این جشنواره گروه هایی از سراسر کشور و اقلیم کردستان عراق به مدت دو شب به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

حمید معتصمی، فرماندار دهگلان در گفتگو با خبرنگار کردتودی با بیان این خبر اظهار داشت: با توجه به اینکه در سنوات قبل چهار دوره این جشنواره به صورت منطقه ای برگزار شده است، در سال ۱۴۰۲ با وجود ظرفیت و پتانسیلی که در شهرستان دهگلان وجود دارد، در تاریخ چهارم و پنجم خرداد ماه این جشنواره بصورت ملی در پارک لاله دهگلان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به فراخوان جشنواره ادامه داد: یکی از شاخص ترین بخش ها در اصالت فرهنگی هر منطقه موسیقی بومی و محلی آن است.

معتصمی افزود: موسیقی محلی بازتابی از هویت یک جامعه بوده که با معرفی این هنر غنی و پربار چه از لحاظ ارتقای سطح فرهنگ و هنر و چه از لحاظ جذب گردشگران ملی و بین‌المللی می‌توان به عنوان تکیه گاهی محکم و گنجینه ای از این از آن نام برد و بهره جست.

به گفته وی حضور پیشکسوت های نامدار و گرانقدر موسیقی محلی و افتخار فرهنگ و هنر در پنجمین جشنواره ملی موسیقی و آوازهای محلی لیلاخ نشان از آن دارد که گوشه به گوشه این سرزمین گنجینه‌ای از آواها و نواهای است که عاشقانه نواخته و بازخوانی شده است.

وی بیان داشت: گلستان با موسیقی محلی ترکمنی و کتولی، گیلان با موسیقی محلی دیلمان و گیلکی و تالشی، مازندران با موسیقی حماسی سورت، فارس با موسیقی محلی بدور از غم و اندوه و سرشار از شوق و شور، بوشهر با موسیقی شروه خوانی و بزله خوانی، سیستان و بلوچستان با موسیقی محلی بلوچی و سیستانی، خراسان با موسیقی محلی خاص و کرمانجی قوچان، لرستان با موسیقی محلی اصیل لری، آذربایجان با موسیقی محلی عاشیق لر و کردستان با موسیقی آواها و نواهای محلی اصیل کردی و همچنین موسیقی محلی سایر نقاط این مرز و بوم که به رنگین کمانی زیبا و گنجینه فاخر و گرانمایه به نام موسیقی بومی و محلی را پر آوازه و ماندگار مزین و در میان علاقه مندان و دوستداران آن می‌درخشد و جان می بخشد که خود از جان و دل برمی خیزد‌.

فرماندار دهگلان گفت: در همین راستا و در جهت مقابله با آسیب های فرهنگی و اجتماعی فراخوان پنجمین جشنواره موسیقی ملی با آواهای محلی لیلاخ منتشر می گردد.

رشید محمودی، معاونت هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان عنوان کرد: موسیقی لیلاخ از نظر آوایی و شاخه های مختلف از اصالت ویژه ای برخوردار است.

وی بیان داشت: این جشنواره در جهت پاسداشت موسیقی لیلاخ و ترویج فرهنگ شادی و نشاط اجتماعی و‌ همچنین کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی برگزار خواهد شد.

آرش جوانمردی رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دهگلان در پایان خاطرنشان کرد: این جشنواره به صورت غیر رقابتی و با حضور هنرمندان نامی و پیشکسوت های عرصه موسیقی محلی و فولکلور از نواحی مختلف ایران، در استان کردستان و در شهرستان دهگلان برگزار می گردد؛

وی ادامه داد: این فراخوان از هنرمندان این عرصه دعوت به حضور به عمل می آید در صورت تمایل به شرکت در این جشنواره لازم است فایل تصویری کم حجم از اجرای قطعات محلی با کیفیت تصویری و صوتی مناسب را به دبیرخانه پنجمین جشنواره موسیقی ملی آواها و نواهای محلی لیلاخ ارسال نمایند،

جوانمردی افزود: پس از بررسی آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره از هنرمندان گرانقدر جهت حضور و اجرای گروهی، تک خوانی و تکنوازی ساز محلی در این جشنواره دعوت به عمل خواهد آمد.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=10953
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.