حدیث روز

  • امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2
درد دل‌های بزرگ‌ترین سازنده دف دنیا؛

دف در حلقه یاران

  • کد خبر : 33574
  • 05 اردیبهشت 1403 - 8:25
دف در حلقه یاران
کردستان به سرزمین آواها و نواها شناخته شده است و دف هم بخش جدایی‌ناپذیر از موسیقی کردی است، از دل این پوست و چوب، موسیقی آرامی برمی‌خیزد که دل هر شنونده‌ای را به تپش می‌اندازد و هنرمند دف‌سازی تمام ذوق و تجربه‌اش را در هم می‌آمیزد تا دفی سنتی خلق کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، دف در میان مردم کُردستان جایگاه مقدسی دارد و چنانچه دفی پاره شود از لقب شهید برای آن استفاده می‌کنند، چراکه از دل این پوست و چوب، موسیقی آرامی بر می‌خیزد که دل هر شنونده‌ای را به تپش می‌اندازد و هنرمند دف‌سازی تمام ذوق و تجربه‌اش را در هم می‌آمیزد تا دفی سنتی خلق کند.

حیدر محمدی هنرمند سنندجی و متولد سال ۱۳۵۳ در شهر سنندج و سازنده بزرگ‌ترین دف دنیا است که توانمندی‌هایش در این شهر غریب مانده است، از همان دوران کودکی با این ساز خو گرفته و بزرگ شده و از سال ۷۴ به‌صورت حرفه‌ای شروع به ساخت دف‌های سنتی کرده و در حال حاضر با همسرش فریبا بایزیدی، به این حرفه مشغول هستند.

محمدی هنرمند دف‌ساز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی» اظهار داشت: در دف‌های سنتی، پوست رو به‌صورت دستی دباغی کرده، در ابتدا پوست آماده به همراه پشم را که دباغی نشده و دارای مو و چرم است را پس از گذشت پروسه زمانی تعیین شده، پوست را برای آماده‌کردن صفحه ضرب دف، دباغی کرده و به حالت خشک و طوری که حالت نرم و اولیه خود را از دست می‌دهد، در حالت دباغی، مو و چربی درون‌پوست کنده شده و گوشت آن از بین خواهد رفت.

 محمدی اضافه کرد: دباغی‌کردن پوست و درست‌کردن صفحه ضرب دف، باید مراحل طاقت‌فرسایی را پشت سر بگذاریم، لذا این کار به صبر و حوصله زیادی نیازمند خواهد بود.

این هنرمند که ادامه‌دهنده چهار نسل هنر دف‌سازی سنتی است، در ادامه با اشاره به صادرات دف‌هایش به خارج از کشور افزود: دف‌هایی که می‌سازیم، به‌صورت سفارشی به شهر تورنتو کشور کانادا، آمریکا و آلمان و در داخل کشور به سایر شهرهای داخلی ایران نظیر تهران ارسال می‌شود.

 در ادامه محمدی این هنرمند سازنده دف سنتی، موفقیت و پیشرفتش را در ساخت دف‌های سنتی، مدیون و مرهون زحمات و تلاش‌های بی‌وقفه همسر فداکارش می‌داند.

همسر این هنرمند دف‌ساز کردستانی نیز عنوان کرد: من در زمینه میخ‌کوبی، سمباده زنی، رنگ‌کردن چوب و حلقه انداختن پوست، به همسرم در ساخت دف کمک می‌کنم.

این هنرمند دف ساز سنتی یادآور شد: در حوزه کاری و فعالیتم سعی کردم تنوع را در ساخت و تولیداتم جای دهم، از کارهای ابداعی که منحصراً تولید کرده‌ام، می‌توانم به دف تارعنکبوت، دف خورشیدی، دف پرطاووسی و سایر دف‌هایی که انحصاراً مختص به خودم است.

 وی در ادامه افزود: در حال حاضر کوچک‌ترین دف جهان به قطر ۲ سانتیمتر و همچنین بزرگ‌ترین دف جهان به قطر ۲ متر نیز توسط اینجانب ساخته و در ثبت جهانی قرار گرفته است که دارای مهر اصالت ملی هم هستند.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: چوبی که در تولید دف استفاده می‌کنیم برخلاف ساخت دف‌های معمولی از چوب بید کاشتنی استفاده می‌شود که هیچ لطمه‌ای به محیط‌زیست و منابع طبیعی وارد نخواهد کرد، تنها درخواست و مطالبه ما از منابع طبیعی و ادارات متولی، اعطای مجوز کاشت بید قابل‌کاشت را به ما سازندگان دف سنتی است.

 حمایت همه‌جانبه از اندک هنرمندان ساخت دف‌های سنتی، ضرورتی است که باعث می‌شود، صدای گوش‌نواز دف از سنندج پایتخت دف جهان، همچنان به گوش جهانیان برسد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=33574
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.