حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
3
چرای دام‌های مازاد در مراتع کردستان ممنوع است؛

تبعات چرای دام بر جان زاگرس

  • کد خبر : 34261
  • 16 اردیبهشت 1403 - 8:59
تبعات چرای دام بر جان زاگرس
مراتع استان کردستان از بهترین مرتع‌های کشور بوده و گونه‌های گیاهی متنوعی وجود دارد که همواره در معرض دو آسیب انسانی و دامی قرار دارد به‌طوری‌که ۸۷ درصد عوامل تخریب مراتع استان را انسان و دام تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، استان کردستان دارای جمعیت انسانی بالغ بر یک میلیون و ۵۷۱ هزار نفر است و دارای تنوع آب‌وهوایی مراتع گسترده از نظر دامپروری و کشاورزی است؛ لذا بیش از کشاورزی، پرورش دام و امرارمعاش از طریق آن در زندگی مردم استان کردستان نقش داشته باشد، همچنین وجود مراتع و ذخایر ژنتیکی دام و طیور و سازگاری مطلوب در این منطقه موید این است که استان کردستان دارای استعداد کافی برای توسعه دام و دامپروری است.

 از طرف دیگر مراتع استان کردستان از بهترین مرتع‌های کشور بوده و گونه‌های گیاهی متنوعی وجود دارد که همواره در معرض دو آسیب انسانی و دامی قرار دارد به‌طوری‌که ۸۷ درصد عوامل تخریب مراتع استان را انسان و دام تشکیل می‌دهد.

 طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده چرای بی‌رویه، بیش از ۸۰ درصد مراتع را به آستانه نابودی می‌کشاند و با یک بررسی «اکولوژیک» متوجه می‌شویم که نه‌تنها چرای دام در کشور، تنوع زیستی باارزش را به شکل غیرقابل‌جایگزین از بین می‌برد؛ بلکه اثرات جانبی نیز نظیر اختلال در چرخه آب، فرسایش خاک سطحی، رانش زمین، پدیده گردوغبار و زیان‌های مالی را نیز به همراه خواهد داشت.

 زاگرس یکی از اقلیم‌های باارزش و مهم زیست‌محیطی در کشور است که با تخریب‌های گسترده‌ای در سال‌های اخیر روبرو بوده است و در این حوزه مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان از ممنوعیت ورود هرگونه دام به مراتع استان خبر داد.

ممنوعیت‌ چرای دام‌های مازاد در مراتع

 بهزاد شریفی‌پور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما اظهار داشت: دامداران می‌توانند برای چرای دام‌های خود در مراتع استان از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ مهر اقدام کنند چرا که ورود هرگونه دام مازاد به مراتع استان ممنوع است.

وی با بیان اینکه در مساحت یک میلیون و ۴۰۰ هزارهکتاری مراتع استان سالانه ۶۲۵ هزار تن علوفه تولید می‌شود، گفت: وجود دام مازاد در مراتع استان فشار مضاعفی بر مراتع وارد می‌کند و تبعات جبران‌ناپذیری را در کوتاه‌مدت دارد که ازبین‌رفتن پوشش گیاهی، فرسایش خاکی و ایجاد سیلاب‌ها در بالادست، از عمده موارد آن است.

 وی از مردم خواست در صورت هرگونه شکایات و انتقادات در زمینه استفاده از مراتع با سامانه ۱۵۰۴ تماس بگیرند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=34261
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.