حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

دستاوردهای انقلاب اسلامی/ نفوذ تکنولوژی نانو در خنثی‌سازی گازهای سمی فاضلاب

  • کد خبر : 28425
  • 22 بهمن 1402 - 9:07
دستاوردهای انقلاب اسلامی/ نفوذ تکنولوژی نانو در خنثی‌سازی گازهای سمی فاضلاب
محققان یک شرکت دانش‌بنیان با موفقیت به طراحی نانو به کامپوزیت‌هایی رسیده‌اند که با استفاده از روش جذب سطحی، بوی نامطبوع تصفیه‌خانه فاضلاب شهری را از بین می‌برند تا از بروز بیماری‌های تنفسی جلوگیری کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی به نقل از راه دانا؛ بر خلاف انتظار  بسیاری از ما معظل تولیدگاز های سمی فقط به احتراق سوخت های فسیلی و فعالیت کارخانه های صنعتی محدو نیست، بلکه یکی از مهم ترین مایع تولید گازهای سمی در معابر شهری، گاز گوگرد متصاعد از فاضلاب شهری است که می تواند اثرات مخربی در سلامت شهروندان داشته باشد. بر همین اساس محققان حوزه فناوری نانو با به گار گیری خواص ویژه نانو ذرات موفق به رفع این چالش شده اند. در همین راستا با سید محسن حسینی از مدیران نخبه فعال در حوزه نانو گفتگو کردیم.

حسینی با اشاره به این موضوع که تا پیش از تولید این محصول دانش بنیان کشور برای مباحث گازهای سمی فاضلاب به فناوری های خارجی وابسته بود، تصریح کرد: ما با تولید دانش فنی در داخل کشور وابستگی صنایع و مجموع های مختلف را به واردات فناوری مرتبط با خنثی سازی گازهای آلاینده بر طرف کرده ایم.

وی در خصوص نحوه ورود به بحث خنثی سازی گازههای سمی فاضلابی اظهار کرد: تحقیقات ما در این زمینه از سال ۹۰ آغاز  شده است، در آن زمان مشکل رفع بوی نامطبوع درشهر کاشان را پیش رو داشتیم و از همان موقع با همکاری متخصصان دانشگاهی به تولید نانو کاموزیت ها پرداختیم که قادر به جذب گازهای سمی، نامطبوع بوی فاظلاب می باشد.

حسینی با تاکید بر این نکته که استفاده از ذرات نانو باعث افزایش سطح جذب و کارایی فرآیند جذب و خنثی‌سازی می‌شود و گفت: مزیت دیگر استفاده از این تکنولوژی، عملکرد هوشمند و کاملا اختصاصی آن است که توانایی تبدیل گازهای سمی به ترکیب‌های بی‌خطر را دارد.

وی  اظهار داشت: فرآیند تصفیه گازهای سمی با استفاده از نانوکامپوزیت‌ها به‌طور موثری مشکل بوی نامطبوع فاضلاب را برطرف می‌کند و باعث تولید هوای تمیز و بی‌بو می‌شود.

محسن حسینی مدیرعامل این شرکت اظهار داشت: این فناوری می‌تواند علاوه بر کاهش گازهای سمی، مواد مفیدی نیز از آنها تولید کند و ارزش افزوده بالایی را به‌وجود آورد.

وی  در ادامه گفت: از دیگر مزایای این فناوری می‌توان به همکاری با سازمان‌های محیط‌زیستی و ارائه مشاوره برای مدیریت حذف گازهای آلاینده صنعتی اشاره کرد. با توجه به تخصص متخصصان شیمی و مکانیک این شرکت، می‌توان بهبود‌های قابل‌توجهی در حوزه حفاظت از محیط‌زیست و بهبود کیفیت هوا انتظار داشت.

وی با اشاره به قابلیت احیاپذیری نانوکامپوزیت‌های مورد استفاده در این محصول دانش‌بنیان تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ما در مقایسه با نمونه‌های مختلف خارجی که در آنها از مواد و ترکیبات شیمیایی گران‌قیمت برای خنثی‌سازی گازهای سمی استفاده می‌شود، قیمت مناسب‌تر در کنار قابلیت احیای مجدد گرانول‌ها پس از اشباع کامل آنهاست. استفاده از این دانش فنی بومی کشور که مشابه آن در نمونه‌های خارجی هم استفاده نمی‌شود، موجب کاهش قیمت حدود ۳۰درصدی محصول ما نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی شده است. از طرف دیگر استفاده از نمونه‌های خارجی هزینه تعمیر و نگهداری و تعویض سالانه را نیز به دنبال دارد که در مورد محصول ما این هزینه‌ها حذف شده و هر یک سال پس از اشباع ظرفیت گرانول‌ها، عمل احیا با هزینه ناچیزی روی آنها صورت می‌گیرد و مجددا قابل‌استفاده خواهند بود. این عمل احیا حداقل تا پنج سال قابل انجام است و در این مدت نیازی به خرید گرانول جدید‌نیست.

سید محسن حسینی در پایان در خصوص مشکلات و سختی فعالیت ها در این حوزه گفت: همچنان و بعد از گذشت سالها مشکلتی وجود دارد که باعث شک و تردید شود، در حال حاضر، برخی از مدیران همچنان تمایل دارند محصولات خارجی را با قیمت‌های بالاتر به جای محصولات داخلی دریافت کنند، حتی با وجود تمامی قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای که برای حمایت از تولیدات داخلی وضع شده است. مواجهه با چنین چالش‌هایی ما را به سمت افزایش تلاش و کارآیی بیشتر هدایت می‌کند. امیدواریم با پیگیری‌های اقتصادی و افزایش کیفیت محصولات، به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=28425
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.