حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
میزگرد؛

دانشگاه و مجلس نمی‌توانند از یکدیگر جدا باشند

  • کد خبر : 29454
  • 09 اسفند 1402 - 11:09
دانشگاه و مجلس نمی‌توانند از یکدیگر جدا باشند
آنچه که در همین روزهای پایانی مهلت تبلیغات نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، این گلایه به حق دانشگاه‌های بیجار را نباید نادیده گرفت که چرا امر مهم ارتباط دانشگاه و مجلس در این دیار به جدایی رسیده است.

به گزارش خبرنگار کردتودی، با توجه به اینکه دانشگاه‌ می‌تواند با تولید علم و دانش و ارتباط با نسل آینده‌ ساز و تربیت مسئول‌پذیری افراد در کشور، نمی‌توان این نقش آفرینی را نادیده گرفت و باید اذعان داشت که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، همگی فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند و اولین رزومه‌ایی که ارائه می‌کنند، مدرک است، حال چه اتفاقی افتاده که در شهرستان بیجار، مجلس و دانشگاه از هم دور افتاده‌اند.

دانشگاه مطالبه‌گر است؟

الهام قاسمی‌فر رئیس دانشگاه پیام‌نور بیجار در پاسخ به این سوال، گفت: از عملکرد نمایندگان در خصوص دانشگاه پیام‌نور گلایه داریم، متاسفانه تا امروز نتوانستیم یک جلسه عملی و راهگشا در این خصوص برگزار شود و گویی اهمیتی هم در این رابطه وجود ندارد.

وی افزود: دانشگاه پیام نور بیجار تاریخ خود یاد ندارد که نماینده‌ایی برای مشورت یا جلسه‌ایی تخصصی با به این محیط علمی ورود کرده باشد و با قشر دانشجو بی واسطه بحث و گفتگو کند.

رئیس دانشگاه پیام نور بیجار ادامه داد: سخنان رهبر انقلاب را نباید فراموش کنیم، مشارکت باید قوی باشد و این قوی بودن اقتداراست، اقتدار جمهوری اسلامی ایران به واسطه تربیت نیروی قوی و با سواد در دانشگاه محقق می‌شود و فردا این نیروی جوان با مسئولیت‌پذیری در جامعه، آرمان‌های انقلاب را پیگیری خواهد کرد.

وی توضیح داد: ماهیت دانشگاه مطالبه‌گری است، دانشگاه به نمایندگی از مردم پیگیری می‌کند و خواستار این است که داوطلب انتخابات مجلس که وعده و قول‌هایی می‌دهد، بداند که در دانشگاه با منطق و دلیل باید عدم تحقق وعده‌ها را به مردم بگوید.

حوزه‌های علمیه چه نقشی در آگاه سازی مردم دارند؟

حجت‌الاسلام خلیل علم‌الهدی مدیر حوزه‌ علمیه امام صادق(ع) شهر بیجار در پاسخ به این سوال اظهارکرد: حوزه‌های علمیه در دوران پیش از انقلاب اسلامی ایران و پس از آن، با توجه به ارتباط مردمی بالایی که در جامعه دارند، توانستند در مسیر آرمان‌های انقلاب قدم بردارند و در جهاد تبین هم نقش روحانیت بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: در همین موضوع مهم انتخابات چند روز آینده هم باید اشاره کنیم که، تهدیدات و شایعه‌های رسانه‌های دشمن سرعت بیشتری یافته و پیش از برگزاری انتخابات بر موضوع “اگر شرکت نکنیم ” اتفاقی نخواهد افتاد، در جمع نمازگزاران و فضاهای عمومی گفتیم که نقطه مقابل رشد تعالی کشور عدم حضور و مشارکت در انتخابات است.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) بیجار اظهارداشت: تبلیغات و پروپاگاندایی ک دشمنان قسم خورده ما به راه انداختن که مردم شرکت نکنند، مردم را ناامید و دلسرد کنند، معلوم است که انتخابات، نقشش برای رشد تعالی این ملت مهم بوده است و امروز اگر ایران اسلامی در دنیا یک جایگاه اقتداری دارد و به عنوان یک قدرت پذیرفته شده است و کسانی که خودشان را ابرقدرت می‌دانستند، امروز در مقابل، ملت ایران، در مقابل این عزم و اراده ملی، به فرافکنی و تفرقه روی آورده اند.

توجه به دانشگاه هزینه است یا سرمایه‌گذاری است؟

مسعود کریم زاده رئیس دانشگاه آزاد بیجار هم در پاسخ به این سوال، ابتدا اظهارکرد: زندگی جوامع بشری لایه‌های زیادی دارد، یکی از مهترین لایه‌ای که در سرنوشت همه مردم و تک تک افراد تاثیر مستقیم دارد، انتخابات است.

وی افزود: نمی‌توان گفت که اگر به این لایه بسیار مهم زندگی فردی و اجتماعی توجه نکرد و برای تربیت آن برنامه ریزی نداشت، انتظاری هم نمی‌رود که دولتی قدرتمند پای کار بیاید و اصلا نظام و جمهوری ادامه داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد بیجار تاکید کرد: توجه دولت و مجلس به دانشگاه، هیچگاه هزینه نبوده و نخواهد بود، زیرا در محیط دانشگاه است که رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه تربیت می‌شوند، نمایندگان مجلس هریک تربیت شده دانشگاه هستند و عملکرد امروز آن‌ها ارتباط مستقیمی با رفتا و زندگی ‌آن‌ها در دوران دانشجویی دارد.

نماینده اصلح چرا مورد تاکید است؟

علی مرادیان رئیس دانشگاه علوم پایه و فنی مهندسی بیجار هم در پاسخ به این سوال گفت: اینکه می‌گوییم و تاکید داریم که نماینده باید اصلح باشد این است که امروز در برنامه داوطلبین انتخابات مجلس، هیچ برنامه جامعی ندارند و اصلا به این مهم توجه ندارند

وی افزود: دانشگاه علوم پایه زیر نظر دانشگاه کردستان است که دستاورد ریاست جموری سه دوره قبل بوده و بعد از آن، هیچگاه به دانشگاه توجه نداشتند و در همین دوران تبلیغات و پس از آن نیز، به دانشجو و نیاز دانشجو دقت ندارند و این دانشگاه بارها به نمایندگان وقت نیازها و درخواست‌های خود را ارائه کرده و تا امروز هیچ اتفاق خواصی رخ نداده است.

رئیس دانشگاه علوم‌پایه بیجار اظهارکرد: فردی اصلح است که در قدم اول به فکر دانش‌افزایی و افزایش سطح علمی شهرستان خود باشد، تا  مادامی که به دانشگاه و اهمیت و جایگاه دانشجو در جامعه بیجاری توجه نشود، شاهد معرفی نمایندگانی به مجلس خواهیم بود که نتوانستند از ظرفیت بالای دانشگاه استفاده کنند.

مردم سالاری دینی یا سیاسی؟

حسین ظهیری استاد حوزه و دانشگاه نیز در پاسخ به این سوال توضیح داد: بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران سال ۱۳۵۷، نظام سیاسی مبتنی بر جمهوریت و اسلامیت ایران سرکار آمد که یک نظام مردم سالاری دینی با رعایت کامل اصول نظام سیاسی است.

وی افزود: مردم سالاری به این صورت است که سیاسیون و دولتمردان توسط آرای مردم منتخب می‌شوند و در واقع توسط مردم

انتخاب ابتدا برگزار می‌شود و سپس اداره سیاسی و اقتصادی کشور به دست افرادی سپرده می‌شود که مبتنی بر جمهوریت و اسلامیت است.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکیدکرد: در واقع اسلامیت نظام توسط رای مستقیم مردم تعیین می‌شود که هرچی مولفه انتخابات هر  کشوری پرشوتو برگزار شود، به معنای آن است که شور انتخاباتی زیاد و در واقع مهر تاییدی برای نظام که یکی از مولفه‌های قدرت و تمامیت مردم سالاری است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=29454
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.