حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
میزگرد دانشجویی ۱۶ آذر؛

دانشجو عدالت‌خواه و مطالبه‌گر است

  • کد خبر : 24331
  • 16 آذر 1402 - 8:02
دانشجو عدالت‌خواه و مطالبه‌گر است
در آستانه 16 آذر، روز دانشجو، میزگرد دانشجویی در دانشگاه فنی‌ مهندسی‌ علوم پایه بیجار با حضور دانشجویان و مدیران ارشد شهرستانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، در آستانه گرامیداشت روز ۱۶ آذر، روز بصیرت و نقش‌آفرینی دانشجویان در روزهای سرنوشت‌ساز انقلاب اسلامی ایران، میزگردی در خصوص آسیب‌شناسی دانشجویی در دانشگاه فنی‌مهندسی علوم پایه بیجار با مشارکت دانشجویان و فارغ‎التحصیلان اخیر این مرکز‌آموزشی، فرماندار، فرمانده سپاه، شهردار و سایر مدیران دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان برگزار شد.

روز دانشجو، در ایران به ۱۶ ماه آذر اطلاق می‌شود، این روز به یاد سه دانشجو مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌ رضوی که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.

در دههٔ ۱۳۲۰ و اوایل دهه ۱۳۳۰، پس از سقوط حکومت پهلوی و ایجاد فضای بازتر، فعالیت‌های سیاسی در بین دانشجویان دانشگاه تهران که تنها مؤسسه مدرن آموزش عالی آن زمان در ایران بود، بسیار افزایش یافت.

دانشجو نقش پیشرو (آوانگاردی) در جامعه دارد

سیدمتین فرد در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه دانشجو همانند ابتدای انقلاب نقش پیشرو (آوانگاردی) در جامعه دارد، اظهار داشت: نگاه کاریکاتوری و صفر و یکی داشتند به این مسئله غلط است، چرا که جریان دانشجویی مانند هر قشر دیگری در جامعه در برهه‌هایی اثرگذاری و کُنشگری بیشتری داشته و در برهه‌هایی اثر‌گذاری کمتری و ضعف داشته است، ولی می‌توان گفت هیچ زمانی، حداقل در دانشگاه تعطیل نبوده است.

وی با اشاره به دیدگاهی که می‌گوید ۱۶آذر از هویت اصلی خود خارج شده، مخالف است و گفت: ۱۶آذر چه چیزی را ثابت کرد؟ منِ دانشجو چرا در این روز در دانشگاه برنامه‌هایی را اجرا می‌کنم، هویت این قیام زنده است و اگر این حادثه هویت‌ساز برای جریان دانشجویی است، چه عناصر هویتی در این روز برای جریان دانشجویی ثبت شد؟

این دانشجوی مهندسی، ۱۶آذر را عامل ثبت سه عنصر هویت‌ساز برای جریان دانشجویی دانست و گفت: جریان دانشجویی در مقابل بخشی از جامعه که مصلحت اندیش و بی‌تحرک هستند، آرمان‌خواه است.

وی اولین شاخصه دانشجویی دراین روز را متبلور شدن آرمان‌خواهی برشمرد و گفت: دانشجو همواره آرمان‌هایی که پیگیری می‌کند عمومی است، نه بخشی و مورد طالبه دانشجویان، دانشجویان در ۱۶ آذر به چیزی اعتراض کردند که فقط آرمان و دغدغه آنها نبود بلکه دغدغه کل جامعه بود.

 

آرمان‌خواهی و سلامت دانشجویی در صداقت است

یکی دیگر از دانشجویان گفت:جریان دانشجویی از صداقت و سلامت برخوردار است و پای هر حرفی که زده هزینه داده و تحت تاثیر قدرت حاکم قرار نمی‌گیرد، دانشجو از یک بدنه نخبگانی برخوردار و نسبت به عموم مردم از سواد، شناخت و توانمندی بیشتری دارد، بعد از انقلاب، آموزش عالی از نظر کَمی رشد کرد.

زهرا ویسی اظهارکرد: با بیان اینکه هر مقدار دغدغه‌ جریان دانشجویی با مسائل عمومی مردم تناسب بیشتری داشته باشد، اثر‌گذاری بیشتری خواهد داشت، درست است که باید پیشرو باشد اما این به این معنی نیست که از مردم جدا باشد.

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه برخی از شاخه‌های جریان دانشجویی در دوره‌های مختلف از بدنه مردم جدا شدند نه اینکه جلوتر باشند و جریان دانشجویی در این وضعیت قطعا خاصیت رهبری هم نخواهند داشت، گفت: وقتی از مسائل مردم جدا می‌شود، نمی‌تواند به این مطالبات جهت دهد، یکی از شاخص‌های هویتی ۱۶ آذر برای جریان دانشجویی صداقت و سلامت بود، اگر صداقت جریان دانشجویی آسیب ببیند یعنی حاضر نباشد برای آرمان‌‌های خود هزینه دهد، قطعا از مردم جدا می‌شود.

وی تصریح کرد: جریان دانشجویی برای اینکه مرجع تحلیل و گفتمان در کشور شود، باید نخبگانی بودن خود را حفظ کند، یعنی تخصص و توانمندی داشته باشد، بین کنش و دغدغه‌اش تناسب و اصطکاک وجود داشته باشد و سلامت خود را حفظ کند، از بدنه جریان دانشجویی هیچ وقت نمی‌توان انتظار داشت در همه زمینه‌ها متخصص باشد، نه در ایران در همه جای دنیا اینگونه است، انتظار اشتباهی است که از جریان دانشجویی توقع داشته باشیم در همه زمینه‌ها دارای تخصص باشد.

دانشجو تولید محتوای تخصصی و نظرپردازی کند

یک دانشجوی فارغ‌التحصیل شده این دانشگاه هم گفت: دانشجو می‌تواند اثر‌گذارتر باشد اما نباید پیشرو بودن را با آن اشتباه گرفت، نخبه‌ای دانشگاهی می‎تواند تولید محتوای تخصصی و نظر پردازی کند، اگر مسئولین وقت به آن توجه و حمایت کنند، بدون شک می‌توان انتظار داشته باشیم مسائل مملکت را به صورت عملیاتی برطرف کند.

صدرا شیخ‌السلامی در ادامه این میزگرد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در شرایط حاضر “جریان دانشجویی از استقلال در قبال دولت‌ها و احزاب سیاسی برخوردار است یا نه” به طرح صورت‌ بندی جدیدی در این بخش پرداخت و توضیح‌داد: سه عنصر هویت‌ساز جریان دانشجویی، آرمان‌خواهی، پیگیری دغدغه‌ها و مطالبات مردمی و صداقت و سلامت، پرداخت هزینه برای جریان دانشجویی یکی ازموضوعات بدیع و مشخص است، یعنی اینکه با ابزار قدرت و ثروت قابل کنترل نباشد، با تطمیع، در‌گیر مسائل شخصی و زندگی شخصی قابل حذف و منفعل نشود.

وی با اشاره به اینکه دولت‌ها به عنوان مجری اجرایی کشورها، همواره برای پدیده‌هایی که آنها را به نقد و چالش می‌کشند، مخالف هستند امّا در دولت سیزدهم فضا بازتر و گوش‌ها شنواتر است، گفت: رسانه و دانشگاه، همواره کانون اصلی تحرک جامعه است، عاقلانه است که دولت‌مردان بخواهند خود را از گزند این تحرکات مصون‌دارد، امّا در دوره دولت آقای رئیسی باهمه مصومیت فضای مجازی علیه ایشان، دانشجویان با فضایی بازتر و گوش‌هایی شنواتر به میدان آمده‌اند و برای جایگاه دانشجویی احترام قائل هستند.

دانشجو تریبون مردم است

یکی دیگر از دانشجویان در این میزگرد با اشاره به اینکه در دوره قبل دانشجویان اصلا تریبونی نداشتند و در دیدارها با رئیس‌جمهور دعوت نبودند و سخنرانی نمی‌کردند، گفت: در دولت قبل شاهد بودیم که ذیل عنوان اعتدال و معتدل تلاش کردند، تحرک را از دانشگاه بگیرند، مدیریت فضا به اسم اعتدال با بی‌جان و بی‌تحرک کردن دانشگاه و تشکل دانشجویی، در حالیکه این روند بی‌اعتبار کردن اعتدال است.

حدیث رضایی با بیان اینکه قبل از انقلاب بستر رسمی برای فعالیت دانشجویی وجود نداشت به استراتژی ثابت اصحاب قدرت و ثروت در دوران قبل از انقلاب نسبت به جریان دانشجویی اشاره کرد و گفت: اپوزسیون در فضای رسمی بعد از انقلاب به راحتی اجازه فعالیت در کشور پیدا کرد، خیلی از کسانی که منتقد جدی نظام هستند، به ترامپ نامه ‌نوشتند و … در فضای رسمی بعد از انقلاب اجازه فعالیت یافتند.
این فعال دانشجویی ادامه داد: رهبران سیاسی هوشمند و آینده‌نگر همیشه در مسیر حرکت برنامه‌ریزی می‌کنند، گروه‌های مرجع مثل جریان دانشجویی در‌مسیری که حرکت می‌کنند، با نگاه آسیب‌شناسانه‌ای باید جلو روند، آرمان‌های عمومی چیست؟ عدالت، معنویت، استقلال، پیشرفت و آزادی آرمان‌های عمومی هستند و اشاره کردیم که استقلال آزادی و عدالت اهم آرمان‌هایی بوده که در طول دوره‌های مختلف دنبال کرده است.

وی با بیان اینکه جریان دانشجویی به نظر من در بحث استقلال توفیق نسبی داشته است،گفت: من جریان دانشجویی را درگیر سه مسئله می‌بینم، یک مقوله‌عدالت، دوم آزادی و سوم معنویت، هر کدام از این‌ها را اگر به صورت کاریکاتوری دید، یعنی یکی را ببینم و بقیه را نبینیم، دچار خطا شدیم، جریان موسوم به اصلاح‌طلب گرفتار آزادی منهای معنویت و عدالت است و مفهوم عدالت اجتماعی که گفتمان و باور قالب آنها شده باشد، وجود ندارد.

توصیه رهبر انقلاب برای ورود دانشجویان به مسئله عدالت

یکی دیگر از دانشجویان گفت: رهبر انقلاب همواره توصیه‌های دقیق و کارشناسی شده‌ایی دارند و مهمترین توصیه رهبری به دانشجویان که در ذهنم مرور میکنم، در این زمینه است که ایشان مقوله عدالت منهای عقلانیت را مطرح کردند، آن چیزی که مهم بود مسئله مصادیق بود، گفتند اگر شما عقلانیت را در عدالت‌خواهی دخیل نکنید در تشخیص مصادیق دچار مشکل می‌شوید.

امیرمحمد باش‌افشار ادامه داد: رهبری در یک برهه‌ای مشخصا به جریان دانشجویی توصیه کردند که وارد مصادیق نشود، توصیه به خاطر این بود که شأن جریان دانشجویی را در این نمی‌دانستند که وارد مصادیق شوند، به دلیل اینکه عموم مسائلی که خصوصا در سطح ملی محل چالش قرار می‌گیرد از جزئیات و پیچیدگی‌هایی برخوردار است که آن کسی که در کرسی قضاوت نشسته ممکن است امکان قضاوت دقیق پیدا نمی‌کند، چه رسد به جریانی که تخصص کافی در آن فضا ندارد و تازه می‌خواهد از گروه‌های مرجع، اطلاعات دریافت کند.

باش‌افشار با اشاره به آسیب و خطری که امروز مقوله عدالت را تهدید می‌کند، گفت: این نباید در جریان انقلابی باب شود که من بگویم عدالتخواهی تا هر جایی که ضریب نفوذ اجتماعی بیشتری ایجاد کرد، اگر می‌خواهم موضع‌گیری کنم، ببینم این موضع‌گیری برای من ضریب نفوذ اجتماعی دارد، باعث می‌شود مردم بیشتر استقبال کنند، اگر رأی بیشتری برای من جلب می‌کند و من را بیشتر در معرض دید افکار عمومی قرار می‌دهد مرزها را جابجا کنم، قانون، ساختارها و حتی اگر لازم باشد، انصاف را هم می‌شکنم.

وی مجلس، قوه قضائیه، دولت را یکی از مخاطبین مسئله شفافیت دانست و گفت: مدت‌هاست شفاف‌سازی جزء دغدغه مردم است، همه باید در قبال آن وظایفی که دارند، مناسباتشان را شفاف و پاسخگو باشند.

برنامه‌های ۱۶آذر دانشگاه‌ها جدی و تحلیلی است

یکی دیگر از دانشجویان در حال فارغ‌التحصیلی عنوان کرد: اگر برنامه های ۱۶آذر و روز دانشجو را اگر بررسی کنیم، می‌بینیم این برنامه‌های این روز جدی، تحلیلی و گفتمانی است، سطحی‌نگری در جریان دانشجویی جایگاهی ندارد.

میترا اسدی افزود: برخی احزاب و گروه‎های سیاسی با درک قدرت تاثیرگذاری دانشجو در مقاطع مختلف در دوران انتخابات یا دیگر مقاطع با تطمیع یا حمایت مالی احزاب به جریان دانشجویی بها می‌دهند تا ضمن همراهی از تیزی نقدشان نیز درامان باشند.

وی خاطرنشان‌کرد: جریان دانشجویی در آرمان‌های انقلاب، حفظ شان و ارزش‌هایی انقلاب اسلامی ایران رشد و پویا مانده است، مردم از دانشجویان انتظار دارند که از مسیری که شهدا نمایان و آشکار کرده‌اند، فاصله نگیرند و ادامه دهنده آن در نسل‌های بعدی باشند.

اسدی با بیان اینکه عدالتخواهی منهای ولایت و ولایت منهای عدالتخواهی هر دو خطرناک و انحراف است، تصریح کرد: ولایت‌مداری بدون عدالتخواهی و عدالتخواهی بدون ولایت دروغ است، وقتی رهبری در مقطعی می‌فرمایند، سرآغاز مسائل بلند کشور مسئله عدالت است، می‌بینید همان آقایان در روزنامه‌هایشان همچنان درگیر دعوای اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی هستند.

وی افزود: شاه کلید رهبری یک دهه در تمام سخنرانی‌هایشان واژه عدالت، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و اشرافیت و آقازاگی بود، وقتی بررسی می‌کنید و رسانه‌های حضرات را می‌بینید به همه صحبت‌های رهبری پرداخته شده است الا مسئله عدالت، در تعریف از مسئله عدالت باید جنبش دانشجویی را باز تعریف کنیم.

این فعال دانشجویی تصریح‌کرد: در نسبت عدالت و مصلحت فقط به این جمله رهبر انقلاب اشاره می‌کنم که بزرگترین مصلحت عدالت است و هیچ مصلحتی بالاتر از عدالت وجود ندارد.

مرز عدالت و مصلحت باید مشخص شود

یک فعال دانشجویی گفت: مطالعه سیره امیرالمومنین و نهج‌البلاغه به انسان می‌آموزد، چطور مرز مصلحت و عدالت در مشی و رفتارشان دیده شود، اگر به دنبال عدالتخواهی هستیم باید در اقدامات و موضع‌گیری‌ها به دنبال امیدوار کردن مردم نسبت به جمهوری اسلامی باشیم، عدالتخواهی برای کارآمدتر شدن نظام اسلامی است و نباید منجر به سوءاستفاده دشمنان برای ناامید کردن مردم شود.

المیرا کاک‌خان‌پورافزود: یکی از راه‌ها برای تخریب یک مفهوم، تعدد و تکثیر تعاریف آن مفهوم است، اگر هر کسی از عدالت مفهومی ارائه کند و چارچوب و مبنای کار را در نظر نگیرد قطعا ظلم و خیانت به عدالت و عدالتخواهی کرده است، باید مرز عدالت و عدالتخواهی را روشن کرد، این موضوع بسیار اهمیت دارد، نباید گذاشت مفهوم عدالتخواهی توسط گروه‌ها و جریاناتی که به اسم عدالتخواهی دنبال جایگاه برای خود هستند، تخریب شود.

مسائل دانشگاه علوم پایه از زبان دانشجو

دانشجوی دانشکده فنی مهندسی علوم پایه بیجارگفت: سال‌هاست که مطالبات ما در بین کاغذ بازی و دموکراسی اداری گم شده و کسی پاسخگو نیست، دانشکده ای که از سال ۱۳۹۳ احداث شده هنوز برای احداث خوابگاه و سالن ورزشی در پیچ و خم های اداری و مالی مانده است.

کیمیا کرم پور افزود: محرومیت، نادیده گرفتن، عدم حمایت مسئولان سه فاکتور مهمی است که سهم ما به‌عنوان یک دانشجوی غیر بومی در شهرستان بیجار است.
وی ادامه‌داد: مسئولان می گویند برای انجام مطالبات حتما پروسه‌های اداری باید طی شود، یک نفر به ما بگویید چند سال دیگر این پروسه‌ها طول می کشد.

دانشجویان انقلابی دارای شاخص‌های عدالت خواهی، ولایت مداری، استکبارستیزی و مطالبه‌گری است

فرمانده سپاه بیجار هم در این میزگرد اظهارداشت: پیگیری مطالبات مردمی در حوزه‌های بهداشتی، عمرانی و خدمت‌رسانی از دیگر وظایف جنبش دانشجویی است.

حسین رجب‌پور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد مسئله نفوذ فرهنگی و سیاسی، گفت: دانشجویان نباید به دشمنان قسم خورده این انقلاب و نظام اعتماد کنند، مسئله نفوذ، جامعه نخبگان و مسئولان را مورد هدف قرار داده است و اگر هوشیار نباشیم، راه بازگشتی وجود ندارد.

وی افزود: امروز یکی از وظایف سنگین اساتید و دانشگاه‌ها، جهاد تبیین است که باید در این راه پیشرو باشند، دشمن به خوبی می‌داند که در عرصه نظامی، توانایی مقابله با جمهوری اسلامی را ندارد، بنابراین تلاش می‌کند با ایجاد فضای سیاه‌نمایی، در ذهن جوانان ما غلبه کند و مانع رشد و پیشرفت کشور شود که با توجه به همین موضوع، اساتید و دانشگاهیان باید در جهاد تبیین پیشرو باشند.

رجب‌پور در ادامه به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و افزود: در گام دوم انقلاب یکی از عرصه‌های مورد اشاره سبک زندگی اسلامی است که امروز می‌بینیم دشمن در مباحث فرهنگی وارد شده و دقیقا همان نقطه را از طرق مختلف مورد هجمه قرار داده است و ما وظیفه داریم به شدت مواظب جوانان و فرزندان‌مان باشیم.

فرمانده سپاه بیجار هجمه‌های اخیر دشمن بر علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ناشی از ضعف دشمن در مقابله نظامی دانست و متذکر شد: سپاه و بسیج از بطن مردم بوده و در همه عرصه‌ها برای پیشرفت کشور تلاش می‌کنند که این پیشرفت‌ها دشمن را نگران ساخته است.

دانشجوی انقلابی ترکیبی از علم، ایمان و روحیه انقلاب گری است

رئیس دانشگاه علوم‌پایه بیجار هم با اشاره به اعتراضات دانشجویی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و مبارزات بعد از آن، گفت: در ۱۶ آذر ۱۳۳۲، سه دانشجوی این سرزمین در راه مبارزه با استکبار جهانی قربانی و به شهادت رسیدند.

علی‌مرادیان تاکیدکرد:براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، یک دانشجوی انقلابی باید ترکیبی از علم، ایمان و روحیه انقلاب گری باشد.

وی افرود: طراح و سازنده بودن، راه انداز و پشتیبان بودن، منتقد و پرسشگر بودن را از ویژگی‌های دانشجویان در جامعه است، با نگاهی به تاریخ می‌توان دریافت که پیشرو حرکت‌ها و جنبش‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در تاریخ کشور، دانشجویان بوده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم‌پایه بیجار ادامه داد: دانشجویان باید صفات و ویژگی‌هایی داشته باشند تا در جامعه پذیرفته شوند و بتوانند به پاسخگویی به نیازهای جامعه کمک کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=24331
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.