حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
مدیرکل انتقال خون کردستان خبر داد:

خودکفایی کردستان در تامین خون و فرآورده‌های خونی

  • کد خبر : 14680
  • 09 مرداد 1402 - 13:55
خودکفایی کردستان در تامین خون و فرآورده‌های خونی
مدیر کل انتقال خون استان کردستان از خودکفایی این استان در تامین خون و فرآورده‌های خونی خبر داد و گفت: استان کردستان علاوه بر پاسخگویی صد درصد به مراکز درمانی استان در قالب شبکه خونرسان کشوری نیز همواره به چندین استان کشور محموله خون ارسال می‌نماید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، امروز نهم مرداد ماه در تقویم ملی ایران اسلامی به نام روز اهدای خون نامگذاری شده است، به همین مناسبت در گفتگو با مدیر کل انتقال خون استان کردستان به بررسی آخرین وضعیت عملکرد سازمان انتقال خون کردستان پرداختیم.

در همین رابطه محمد سعید کریمیان به ارائه گزارش عملکرد اداره کل در چند سال اخیر پرداخت و گفت: مراجعه اهداکنندگان در هر سال نسبت به سال قبل‌تر از آن همواره با رشد قابل قبولی همراه بوده که این خود بیانگر اعتماد روز افزون مردم به انتقال خون و تلاش مضاعف منابع انسانی این مجموعه است

وی به کسب رتبه های برتر در افزایش آمار کلی اهدای خون و اهدای خون بانوان کردستانی اشاره کرد و افزود :کردستان در تامین خون و فرآورده‌های خونی خودکفا است و علاوه بر پاسخگوئی صد درصد به مراکز درمانی استان در قالب شبکه خونرسان کشوری نیز همواره به چندین استان کشور محموله خون ارسال می‌نماید.

مدیر کل انتقال خون کردستان با بیان اینکه پروژه احداث ساختمان انتقال خون به مراحل پایانی خود رسیده است خاطر نشان کرد: این پروژه زیر ساختی برای توسعه این اداره کل است و اتمام و بهره برداری از آن ضرورتی جدی برای مقابله با بحران و تهدید به خطر افتادن جان بیماران است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه در استان کردستان تنها ۲ مرکز ثابت انتقال خون در شهرهای سنندج و سقز فعال است، افزود: نیاز بیماران به خون و فرآوردهای خونی همیشگی است و مختص به زمان خاصی نیست و به دلیل کوتاه بودن عمر برخی از فرآورده های خونی و نیز ازدحام برای اهدای خون در ایام خاص مانند تاسوعا و عاشورا بهتر است اهدا کنندگان با برنامه ریزی و ثبت نام در طرح نذر خون اهدای خون را تنها به این زمان های خاص موکول نکنند.

کریمیان از اهدا کنندگان مستمر (با سابقه حداقل دو بار اهدا در سال) خواست برای اهدای خون براساس برنامه ریزی خود برای اهدای خون مراجعه کنند و تا ایام محرم و تاسوعا و عاشورا به دیگر اهدا کنندگان اختصاص یابد.

وی گفت: اهدا کنندگان خون همچنین برای اهدای پلاسما و پلاکت هم اقدام کنند و در این جهت هم یاری رسانان نیازمند به خون و فرآورده های آن باشند.

مدیر کل انتقال خون کردستان افزود: برای اهدای خون در طرح نذر خون به تمام گروه ها نیاز است، اما بیشتر گروه های خونی منفی در اولویت هستند.

انتقال خون کردستان با تمام وجود در خدمت بیماران است

مهدی رمضانی معاون سیاسی امنیتی استانداری کردستان نیز در همین رابطه امروز با حضور در اداره کل انتقال خون کردستان و دیدار و گفتگو با مدیر کل انتقال خون در بازدید از بخش‌های اهداکنندگان خون ،آزمایشگاه فرآورده‌های سلولی و پلاسمائی ، واحد پخش و سردخانه های این اداره کل اظهار کرد: همت اهداکنندگان و خدمات شبانه‌روزی مجموعه انتقال خون موجب شده بیماران نیازمند دغدغه تامین خون سالم و فرآوردهای آن را نداشته باشند و تنها رنج اجتناب ناپذیر بیماری برای آنان باقی بماند.

وی به فعالیت‌های انتقال خون در ایام تعطیلات تقویمی از جمله تعطیلات نوروزی و دیگر ایام تعطیلات به مانند ایام تاسوعا و عاشورا اشاره کرد و افزود :خوشبختانه انتقال خون کردستان توانسته با مدیریت میزان مصرف و فراخوان اهداکنندگان خون در تمامی ایام تعطیلات و غیر تعطیل و در روزهای بحرانی خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز بیماران را تامین و ذخیره کند.

رمضانی ضمن تقدیر از جامعه اهداکنندگان خون استان یادآور شد: اهدای خون ارزشمندترین نوع کمک های غیر نقدی است چرا که فرد بخشی از جان خود را که هیچ جایگزینی در علم پزشکی ندارد برای نجات دیگری و در راه خدا انفاق میکند

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون نقش مهم و حیاتی در پیکره سلامت جامعه دارد ، حل مشکات این دستگاه حاکمیتی را ضروری خواند و از تمام دستگاه های ذیربط و مسئولین ارشد استان خواست تا نسبت به مرتفع نمودن موانع پیش روی این دستگاه حاکمیتی مساعدت های لازم را به عمل آورند.

گفتنی است ۲۰ مرکز درمانی مصرف کننده خون در استان کردستان وجود دارد و ۲ مرکز انتقال خون ثابت در سنندج و سقز نیز به مردم خدمات ارائه می دهند.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=14680
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.