حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
گزارش؛

خودروهایی که آلودگی جابه‌جا می کنند/۱۰۰ درصد ناوگان اتوبوس داخل شهری و مینی‌بوس‌های کردستان فرسوده هستند!

  • کد خبر : 12294
  • 25 خرداد 1402 - 9:15
خودروهایی که آلودگی جابه‌جا می کنند/۱۰۰ درصد ناوگان اتوبوس داخل شهری و مینی‌بوس‌های کردستان فرسوده هستند!
شهر سنندج به مکانی برای تردد خودرو‌های فرسوده‌ای تبدیل شده که بسیاری به دلیل تنگ دستی به خرید آن‌ها از استان‌های دیگر روی آورده اند و دود آن‌ها به چشم و جسم مردمان این شهر می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، خودروهای فرسوده به پنج دلیل؛ کاهش قابلیت رقابت، افزایش هزینه نگهداری، افزایش مصرف سوخت، افزایش هزینه درمان و افزایش تصادفات تاثیرات منفی در اقتصاد کشور دارند. براین اساس حدود ۲۸ میلیون دستگاه خودرو در کشور تردد دارند که یک سوم آن براساس آمار منتشر شده فرسوده است.

حمل‌ونقل جاده‌ای منبع اصلی آلودگی هواست که به سلامت انسان و محیط‌زیست آسیب می‌رساند. وسایل نقلیه طیفی از آلاینده‌ها شامل اکسیدهای نیتروژن، ذرات معلق، مونواکسید کربن، اکسیدهای گوگرد و هیدروکربن‌های نسوخته را منتشر می‌کنند و از علل عمده آلودگی هوای شهری هستند. ثابت شده است که کاهش آلودگی هوا از طریق حمل‌ونقل مقرون به صرفه است. برای مثال، در اسکاتلند گیاهان یک چهارراه را آزمایش کردند که در این آزمایش متوجه شدند، میزان سرب موجود در این گیاهان چندین و چند برابر است. حتی در آزمایشی جانوران آزمایشگاهی را در معرض هوای آلوده قرار دادند، با وجود اینکه از تغدیه مناسبی برخوردار بودند اما با هر نفس هوای ناسالم تنفس می‌کردند، در نتیجه بعد از ۶‌ ماه همگی آنها از بین رفتند.

اما این روزها اگر چرخی در سطح شهر سنندج بزنید، ده‌ها خودرو را می‌بیند که دود سیاه اگزوز آن‌ها نفس هر رهگذری را می‌بندد و سیمای نازیبایی را در خیابان‌ها و معابر به وجود می‌آورد.

طرح‌های شکست خورده اسقاط خودروهای فرسوده

طرح‌های زیادی برای اسقاط خودروهای فرسوده توسط دولت ارائه شده است. طرح‌های که تاکنون توفیق چندانی حاصل به همراه نداشته است. از حدود ۲۰ سال پیش سازمان محیط‌زیست طرح جایگزینی خودروهای فرسوده را به اجرا گذاشت و برای اجرایی شدن این طرح بودجه‌ای درنظر گرفت و در آغاز عملیاتی شدن این طرح توانست تعدادی خودرو فرسوده را تعویض کند، اما برای ادامه طرح اعتبار بیشتری لازم بود که با کافی نبودن بودجه مالی طرح در ادامه راه متوقف شد.

در سال ۱۳۹۶ نیز دولت، خودروسازان را مکلف کرد به ازای تولید هر محصول با مصرف سوخت هشت تا ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، یک خودرو فرسوده را اسقاط و برای تولید خودروهایی با مصرف بیش از ۸.۵ لیتر نیز یک خودروی دیگر را اسقاط کنند، همچنین واردکنندگان به ازای هر یک دستگاه خودرو وارداتی، بسته به میزان مصرف سوخت آن باید بین ۴ تا ۸ خودرو فرسوده را از رده خارج کنند.

هر خودروی فرسوده ۵۹ گرم مواد سمی وارد هوا می‌کند

به گفته حمیدی مدیرکل محیط زیست استان کردستان، عامل اصلی آلودگی هوا در شهر سنندج تردد خودرو‌های فرسوده است، چرا که هر خودروی فرسوده ۵۹ گرم مواد سمی وارد هوا می‌کند که ۲۷ گرم آن وارد دستگاه تنفس هر یک از شهروندان می‌شود و خودرو‌های فرسوده تنها به خودرو‌های شخصی محدود نمی‌شود.

صددرصد ناوگان اتوبوس داخل شهری و مینی بوس‌های استان کردستان فرسوده هستند

به گفته دبیر شورای ترافیک استان کردستان، صددرصد ناوگان اتوبوس داخل شهری و مینی بوس‌های استان کردستان فرسوده هستند.

فیضی افزود: از شش هزار و ۲۳۸ دستگاه تاکسی استان هم ۶۰ درصد آن فرسوده هستند چرا که منو اکسید حاصل از احتراق ناقص در خوردو‌های فرسوده عامل تهدید سلامت شهروندان است به گونه‌ای که سالیانه ۴۰ هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

حالا که خودرو‌های فرسوده بلای جان شهروندان سنندجی و عامل نازیبایی این شهر شده، مسئولان باید چاره‌ای عاجل برای آن بیندیشند، همه این آمارها از وضعیت بحرانی ناوگان وسایل نقلیه فرسوده در کشور حکایت دارد که علاوه بر معضل آلودگی هوا، دلیل مشکلات دیگری مانند تصادفات و افزایش سرانه مصرف سوخت و … نیز در کشورهستند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=12294
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.