حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5
از رنج تا امید زنان سرپرست خانوار:

حکایت زنانی که بار خانوار را به دوش می‌کشند/ ایجاد اشتغال برای ۳۴۰۰ زن تحت حمایت کمیته امداد در کردستان

  • کد خبر : 5757
  • 11 بهمن 1401 - 3:48
حکایت زنانی که بار خانوار را به دوش می‌کشند/ ایجاد اشتغال برای ۳۴۰۰ زن تحت حمایت کمیته امداد در کردستان
زنان سرپرست خانوار، زنانی که علاوه بر وظیفه مادری و زن بودن به هر دلیلی بار سنگین مسئولیت زندگی را به دوش می کشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی،آسیب‌های اجتماعی زیادی از جمله طلاق، متارکه، بدسرپرستی یا بی‌سرپرستی عواملی است که تعدادی از زنان جامعه ما را وادار کرده است تا با قدرتی مردانه‌بار زندگی را به تنهای به دوش بکشند.

تأمین هزینه‌های بالای زندگی مانند اجاره خانه، خورد و خوراک، تحصیل فرزندان از دیگر مشکلاتی است که یک زن سرپرست خانوار در این شرایط اقتصادی با آن مواجه و در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستند.

این در حالی است که زنان سرپرست خانوار در ناملایمات اقتصادی بیش از سایر اقشار آسیب‌پذیر هستند و بدون شک برنامه توانمندسازی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند در کاهش آسیب‌ها موثر واقع شود.

معیشت دغدغه اصلی زنان سرپرست خانوار است

ن .ع  زن ۳۴ ساله‌ای که این روزها به تنهایی مسئولیت زندگی خود و دو فرزند دیگرش را با گره‌زدن تار و پودهای دارقالی به دوش می‌کشد، مادری که از زُمختی سرانگشتان زنانه‌اش روایت دردناک اجبار برای ایستادن و قد خم نکردن در برابر مشکلات زندگی را روایت می‌کند.

این بانوی کردستانی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی اظهار داشت: به دلیل داشتن اعتیاد همسرم از او جدا شدم و اینک به تنهایی بار زندگی خود و سه فرزند دیگرم را به دوش می کشم.

این سرپرست خانوار در ادامه می گوید: به این دلیل که نگاه بسیاری از مردم جامعه به زنان مطلقه نگاه خوبی نیست و مجبور شدم برای امرار معاش خود و فرزندانم کار در داخل خانه را برگزینم به همین دلیل با انتخاب دار قالی تصمیم گرفتم تمام مشکلاتم را به دار آویزان کنم تا نتیجه آن آرامش زندگیم شود.

این بانوی کردستانی در ادامه بیان داشت: شرایط زندگی برای بانوان سرپرست خانوار در کشور بسیار سخت است و همین نگرانی من را برای آینده خود و فرزندانم چند برابر کرده است چرا که هر کاری سختی خاص خود را دارد و ممکن است در آینده دیگر توانایی انجام این کار را نداشته باشم.

وی با اشاره به پاره ای از مشکلات زنان سرپرست خانوار افزود: زنان بد سرپرست و یا بی سرپرست در این شرایط اقتصادی با مشکلات زیادی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند برای مثال هیچ بانکی به زنان سرپرست خانواده وام نمی دهد و اگر هم بخواهد وامی بدهد به دو الی سه نفر ضامن  نیاز است که امروز اصلا ضامن پیدا نمی شود.

این  مادر سرپرست خانوارعنوان داشت: هزینه های اجاره مسکن بسیار بالاست و من هرچه کار می کنم، فقط می توانم اجاره ماهانه و خوراک بسیار معمولی فرزندانم را تامین کنم و دیگر قادر به پسنداز برای آینده فرزندانم نیستم.

این بانوی سرپرست خانوار در ادامه بیان داشت: امیدوارم صدای ما به گوش مسئولین برسد و برای ساماندهی این بانوان برنامه ریزی شود.

بدون شک برنامه توانمندسازی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می تواند در ساماندهی و کاهش آسیب های مرتبط با این قشر اجتماعی موثر واقع شود.

افزایش سیاست های حمایتی از این قشر تحت عناوین و طرح های مختلف مانند واگذاری وام های بلند مدت ، بیمه ، اشتغالزایی و غیره  میتواند به خودکفا شدن و با بازگرداندن روحیه امید و عزت نفس به این زنان و فرزندان و خانواده آنان ، از انواع معضلات و آسیب های اجتماعی ناشی از آن بکاهد.

ایجاد اشتغال برای ۳۴۰۰  زن تحت حمایت کمیته امداد کردستان

در ادامه رضا طوسی مدیرکل کمیته امداد استان کردستان درگفتگو با خبرنگار کُردتودی از ایجاد اشتغال برای ۳۴۰۰ نفر از زنان تحت حمایت این نهاد طی ۱۰ ماهه امسال خبر داد.

وی با بیان اینکه کمک به توانمدسازی زنان سرپرست خانوار یکی از برنامه‌های این نهاد است، عنوان کرد: در این زمینه طی سال جاری اقدامات چشم‌گیری در زمینه کمک به اشتغال‌زایی زنان انجام شده است.

وی افزود: در ۱۰ ماهه امسال ۲۹۰۰ فقره تسهیلات و به مبلغ ۱۷ میلیارد تومان به زنان تحت حمایت کمیته امداد کردستان پرداخت شده است.

طوسی گفت: با این مبلغ تسهیلات برای ۳۴۰۰ نفر شغل ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از فعالیتهای اشتغال‌زایی این نهاد از طریق آموزش های فنی و حرفه ای انجام می گیرد، تصریح کرد: در جهت کمک به ایجاد اشتغال این زنان طی امسال ۳۱۰۰ نفر از زنان تحت حمایت کمیته امداد کردستان آموزش فنی و حرفه ای و شغلی داده شده اند.

مدیر کل کمیته امداد استان کردستان اظهار کرد: همچنین از طریق کارگاه‌ها و صاحبان مشاغل برای ۱۴۹ نفر از این زنان کاریابی و از طریق این کارگاه‌ها مشغول به کار شده اند.

وی در ادامه میزان تسهیلات اشتغال پرداختی به زنان تحت حمایت شهری را ۷۳ درصد و به زنان تحت حمایت ساکن روستا را ۲۷ درصد عنوان کرد.

 

طوسی افزود: طرح های اشتغال ایجاد شده برای این زنان بیشتر در زمینه مشاغل خانگی، خیاطی، قالیبافی، صنایع دستی و هنری و … بوده است.

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=5757
  • ارسال توسط : گ ظ

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.