حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
طرحی که موفقیت آمیز بود؛

جهش قابل توجه تولید گندم در دیمزارها

  • کد خبر : 19143
  • 22 مهر 1402 - 12:40
جهش قابل توجه تولید گندم در دیمزارها
اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان کردستان باعث افزایش تولید این محصول شد و به همین دلیل استان در زمینه تولید این محصول مهم در کشور رکوردی تازه را کسب کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، کردستان یکی از استانهای تولید کننده گندم در سطح کشور به شمار می رود و به همین دلیل طی ۱۰ سال اخیر، کردستان همواره یکی از استانهای برتر در تولید این محصول به شمار می رود.

در حالی که در طول چند سال اخیر بیشترین میزان خرید گندم در استان کردستان به حدود ۸۰۰ هزار تن رسیده است که طی سال جاری میزان خرید تضمینی گندم در این استان به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن رسید و رکورد جدیدی را در این زمینه به ثبت رساند.

هر چند که کردستان در سال جاری در زمینه تولید محصول گندم رکورد زد ولی ذکر این نکته نیز ضروی است که تقریبا بالای ۹۰ درصد از گندم تولید شده در این استان به صورت دیم کشت می شود و اجرای طرح های مختلف باعث جهش در تولید این محصول در استان شده است.

طی چند سال اخیر و طی همکاری مشترک سازمان جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) طرح جهش تولید در دیمزارهای استان کردستان اجرا می شود و به همین دلیل افزایش تولید این محصول و میزان برداشت در سطح هکتار یکی از دستاوردهای این طرح ملی بود.

اجرای طرح جهش تولید گندم در سطح ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی کردستان

در سال جاری تعهد شده بود که طرح جهش تولید در سطح ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش کشت دیم اجرا شود که در همین راستا مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) استان کردستان از اجرایی کردن کامل این طرح در این میزان از سطح زیرکشت خبر می دهد.

مهدی طالبی اظهار کرد: سهمیه امسال استان اختصاص یک هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی چهار درصد برای خرید تجهیزات و ادوات کشاورزی برای اراضی زیرپوشش طرح جهش تولید بود که خوشبختانه تمامی این اعتبار جذب و هزینه شد.

وی ضمن اشاره به فعالیت و اقدامات صورت گرفته در راستای اجرایی کردن این طرح در استان کردستان، ادامه داد: سال گذشته ۱۰۰ درصد اعتبارات اختصاص داده شده به خرید اداوات کشاورزی در استان جذب نشد ولی خوشبختانه در سایه تلاش های صورت گرفته طی سال جاری تمامی این اعتبارات جذب و هزینه شد.

جهش قابل توجه تولید گندم در دیمزارها| طرحی که موفق آمیز بود

وی با بیان اینکه سال زراعی جاری، چهارمین سال اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان کردستان است، بیان کرد: خوشبختانه این طرح در سطح ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اجرایی شد و به همین دلیل ما شاهد افزایش میزان تولید این محصول مهم در استان کردستان هستیم.

کردستان رتبه اول کشور در زارعت دیم را در اختیار دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز ضمن اشاره به اجرای موفق طرح جهش تولید در دیم زارهای این استان، عنوان کرد: کردستان در زمینه زارعت دیم رتبه اول کشور را در اختیار دارد.

پیمان اسکندری با اشاره به افزایش تولید گندم در استان کردستان در سال جاری، یادآور شد: توقعاتی نسبت به استان در سطح کشور ایجاد شده است و از امروز باید برای استمرار موفقیت در تولید در دیمزارهای استان برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: افزایش عملکرد محصولات زراعی استان باید در سال های آینده هم تکرار شود تا همگان بیشتر به تاثیر بکارگیری دانش کشاورزی و بهره مندی از توان و تخصص کارشناسان این بخش پی ببرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در جامعه، گفت: خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی در اولویت برنامه های دولت سیزدهم است و در این راستا طرح های مهمی هم چون الگوی کشت به اجرا درآمد.

اسکندری یادآور شد: اگر در سال های گذشته حوزه کشاورزی و دامپروری از لحاظ اقتصادی زیاد توجیه پذیر نبود امروزه شرایط به گونه ای تغییر کرده که فعالیت در این بخش بسیار درآمدزا شده است.

کردستان رتبه نخست کشور در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها را کسب کرد

وی اعلام کرد: سال گذشته ۵۹۱ هزار هکتار از اراضی دیم استان زیرپوشش طرح جهش تولید قرار گرفت و امسال هم این میزان به ۶۵۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرد و خوشبختانه این اقدامات باعث افزایش تولید این محصول در استان کردستان شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به کسب عنوان برتر کشور در زمینه اجرایی کردن طرح جهش تولید در دیمزاهرای أشاره کرد و گفت: این استان موفق به کسب رتبه برتر اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای سطح کشور شد.

وی با اشاره به اینکه تقدیر وزیر جهاد کشاورزی از استان کردستان در راستای اجرای طرح ملی جهش تولید، اظهار کرد: کردستان با توجه به فعالیت هایی که در اجرای طرح جهش تولید در سه سال اخیر به ویژه سومین سال اجرای این طرح داشت به عنوان استان برتر معرفی شد.

جهش قابل توجه تولید گندم در دیمزارها| طرحی که موفق آمیز بود

وی یادآور شد: افزون بر مشارکت و همدلی همه همکاران سازمان جهاد کشاوزی، اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و کشاورزان سخت کوش منجر به کسب این موفقیت برای استان شده است.

در حالی که کردستان خوشحال از کسب عنوان برتر کشوری در زمینه اجرایی کردن طرح جهش تولید در دیمزارهاست که زارعی کوشا استاندار کردستان از لزوم برنامه ریزی برای تداوم در اجرایی کردن این طرح خبر می دهد و بر افزایش میزان تولید این محصول به عنوان یکی از اولویت های اصلی تاکید می کند.

۱۲ درصد گندم مورد نیاز کشور در کردستان تولید می شود

اسماعیل زارعی کوشا گندم خریداری شده در سال گذشته را ۶۲۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: امسال یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز در استان خریداری شده است.

وی از برنانه ریزی برای تبدیل۱۰۰هزار هکتار از اراضی دیم به آبی در استان خبر داد و افزود: در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته و در نظر داریم نسبت اراضی آبی را از ۱۳ درصد به ۲۰ درصد افزایش دهیم.

زارعی کوشا با ذکر اینکه کردستان قطب تولید محصولات کشاورزی به ویژه طلای گندم است، افزود: امسال میزان افزایش تولید گندم در مقایسه با سالهای گذشته نشان از مدیریت مؤثر، اقدامات آموزشی و ترویجی، موفقیت طرح جهش تولید گندم در کنار نزولات بسیار خوب آسمانی است.

وی با بیان اینکه امسال، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم در استان تولید شده است، اظهار داشت : ۱۲ درصد گندم مورد نیاز کشور از استان کردستان تامین می‌شود که این امر حاکی از لطف و برکت خداوند و تلاش کشاورزان و مدیران این بخش است.

استاندار کردستان با بیان اینکه بعد از ۳۰ سال رکورد تولید و خرید گندم در این استان شکسته شد، اذعان کرد: کردستان نماد تولید گندم در کشور است و انتظار می رود که این روند به صورت جدی در استان کردستان دنبال شود.

کسب عنوان برتر کشور در راستای اجرایی کردن طرح جهش تولید و کسب رکورد جدید در زمینه تولید محصول گندم همگی نشان دهنده ظرفیت ها و استعداهای بی شمار کردستان در زمینه کشاورزی است و و انتظار می رود که در سایه برنامه ریزی درست و اصولی و همچنین افزایش حمایت های بهتر، زمینه برای تداوم موفقیت در این بخش فراهم شود.

کردستان سالهاست که در زمینه اشتغال و بیکاری دارای مشکلات زیادی است و با توجه به استعدادهای در اختیار و در صورت وجود برنامه ریزی مناسب می توان بخشی از این مشکلات را با توسعه و تقویت فعالیت های کشاورزی رفع کرد و ضمن ایجاد فرصت های شغلی، زمینه برای افزایش تولید نیز فراهم شود.

منبع: خبرگزاری بازار

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=19143
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.