حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

جهش تولید در دیمزارها طرحی برای تضمین امنیت غذایی/ اجرای ۶۵۰ هزار هکتار تحت پوشش این طرح قرار می گیرد

  • کد خبر : 14855
  • 14 مرداد 1402 - 8:05
جهش تولید در دیمزارها طرحی برای تضمین امنیت غذایی/ اجرای ۶۵۰ هزار هکتار تحت پوشش این طرح قرار می گیرد
دولت سیزدهم با اجرای تداوم برنامه طرح جهش تولید در دیم‌زارها تلاش در خودکفایی تولید گندم دارد تا در سال‌های آتی دچار مشکل وابستگی نشویم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، اجرای طرح جهش تولید از سال زراعی گذشته با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) و وزارت جهادکشاورزی در برخی استان‌های کشور اجرایی شد.

این طرح برای کشت محصولات مهم و راهبردی از جمله گندم و جو، حبوبات، دانه‌های روغنی و در راستای تامین امنیت غذایی، ایجاد اشتغال پایدار کشاورزان، استفاده بهینه از آب سبز و صرفه‌جویی در استفاده از منابع آبی با همکاری ستاد اجرای فرمان امام خمینی(ره) و جهادکشاورزی در دست اجراست.

در راستای اجرای این طرح برنامه‌های حمایتی و تشویقی از جمله ارائه آموزش رایگان به کشاورزان، یارانه بیمه محصولات کشاورزی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، پرداخت یارانه کود و سایر نهادها از جمله سم و  بذر و تامین تجهیزات و ادوات کشاورزی از محل اعتبارات تشویقی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به کشاورزان اعطاء می‌شود.

۸۸ درصد اراضی کشاورزی کردستان را اراضی دیم تشکیل داده است

پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این خصوص اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در چهار مورد به طور رسمی به حوزه امنیت غذایی و اهمیت آن تاکید کردند و با تحریم هایی تحمیل شده بر کشورمان و جنگ های بین المللی که اتفاق افتاد اهمیت حکمرانی غذا هم نمود بیشتری پیدا کرد.

وی ادامه داد: در ایران هم خودکفایی و به حداقل رساندن نیاز به خارج از کشور در تولید کالاهای استراتژیک جزو اولویت ها قرار داده شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: تاکیدات رهبر معظم انقلاب در افزایش عملکرد محصولات در اراضی دیم منجر به ورود ستاد فرمان اجرایی حضرت امام(ره) به این بخش شد.

به گفته اسکندری پایه اقتصاد کردستان بر محور کشاورزی است به گونه ای که ۳۰ درصد اشتغال و ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی استان مربوط به این بخش است.

وی با بیان اینکه ۸۸ درصد اراضی کشاورزی کردستان را اراضی دیم تشکیل داده است، یادآور شد: اگر ۴۰۰ کیلوگرم در هکتار هر سال به عملکرد تولید گندم در استان افزوده شود حدود ۲۴۰ هزار تن افزایش تولید این محصول و ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تولید ثروت خواهیم داشت.

۶۵۰ هزار هکتار تحت پوشش طرح جهش تولید در دیم‌زارها قرار می گیرد

محمد صالح احمدی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته در قالب طرح جهش تولید در استان کردستان، بیان کرد: ۵۹۱ هزار هکتار از اراضی دیم استان کردستان طی سال زراعی جاری تحت پوشش طرح جهش تولید دیم قرار گرفتند.

وی با اشاره به وضعیت برداشت در سطح زیر کشت طرح جهش دیم در مزارع استان کردستان، افزود: تاکنون کار برداشت از ۳۴۱ هزار و ۷۰۰ هکتار از این مزارع صورت گرفته و کار برداشت همچنان ادامه دارد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بیان کرد: میانگین عملکرد محصول گندم در مزارع تحت پوشش طرح هزار و ۸۵۰ کیلوگرم بوده که این میزان نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش عملکرد در واحد سطح را نشان می دهد.

احمدی علت این افزایش را بارندگی مناسب و مدیریت زراعی مناسب از لحاظ تغذیه، مبارزه مناسب با آفات و بیماری ها و توزیع نهادهای مورد نیاز طرح و مزارع توسط سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان نمود.

وی گفت: با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، در سال زراعی آینده مقدار ۶۵۰ هزار هکتار تحت پوشش طرح جهش تولید در دیم زارها قرار خواهد گرفت که برنامه ریزی لازم برای همکاری با کشاورزان عزیز در دستور کار قرار دارد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در پایان عنوان کرد: خوشبختانه طی سال گذشته و مسال اقدامات خوبی در راستای ارتقاء میزان تولید محصولات کشاورزی در استان کردستان صورت گرفته و انتظار می رود که در سایه اقدامات صورت گرفته شاهد رشد تولید محصولات باشیم.

گندم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین غلات و قوت غالب مردم جهان بویژه ایران به شمار می‌رود، اما با وجود خشکسالی‌های پی در پی و کاهش بارندگی‌ها تاکنون تداومی در خودکفایی این محصول نداشته‌ایم، بنابراین دولت سیزدهم با اجرای تداوم برنامه طرح جهش تولید در دیم‌زارها تلاش در خودکفایی تولید گندم دارد تا در سال‌های آتی دچار مشکل وابستگی نشویم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=14855
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.