حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
مسئول زکات شهرستان دهگلان خبر داد:

جمع آوری ۵۰ میلیارد ریال زکات در دهگلان به مناسبت ماه مبارک رمضان

  • کد خبر : 31179
  • 07 فروردین 1403 - 12:48
جمع آوری ۵۰ میلیارد ریال زکات در دهگلان به مناسبت ماه مبارک رمضان
مسئول زکات شهرستان دهگلان از جمع‌آوری بیش از ۵۰ میلیارد ریال زکات توسط مردم در ماه مبارک رمضان در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، حبیب اله مشیرپناهی مسئول زکات شهرستان دهگلان، با اشاره به نحوه‌ی چگونگی جمع‌آوری زکات و نحوه ارسال آن به مناطق و خانواده‌های محروم اظهار داشت: دبیرخانه شورای زکات شهرستان دهگلان در سال جاری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال زکات را جمع‌آوری کرده است و از این میزان مبلغ، حدود ۸۶ درصد آن صرف کمک به فقرا و نیازمندان شده و ۱۴ درصد آن نیز صرف پروژه‌های عمرانی و عام المنفعه از قبیل امور مساجد و خانه‌های عالم در سطح شهرستان گردیده است.

مشیرپناهی با اشاره به چگونگی صرف ۸۶ درصد کمک به فقرا و نیازمندان و تقسیم در بین آنها عنوان کرد: در بحث کمک به فقرا این هزینه صرف امور معیشتی و اکرام ایتام و پرداخت هزینه‌های درمانی، تحصیل، جهیزیه و مسکن آنها شده است، در بحث هزینه‌های صرف شده در پروژه‌های عمرانی در قالب ۱۴ طرح صورت پذیرفته که در این ۱۴ طرح در روستاها، از جمله در امور مساجد روستاهای علی آباد مشیر، باشماق، تجهیز خانه عالم روستای مبارک آباد و چراغ آباد، حاجی پمق صرف گردیده است.

وی در ادامه اضافه کرد: رقم تشویقی عمرانی به این ۱۴ طرح در سال گذشته بالغ بر ۲۵۰۰ میلیون ریال اختصاص یافته است، بدین عنوان که از بودجه عمرانی استانداری در جهت تشویق زکات مؤدیان به دبیرخانه شورای زکات هر ساله مبلغی به طرح‌ها تعلق می‌گیرد که خوشبختانه امسال رقم خوبی را در این زمینه داشته ایم.

ماموستا مشیرپناهی در ادامه تأکید داشت: در تمامی مذاهب اسلامی در نقل زکات، استثناء زکات هر منطقه ای باید در همان مکان صرف و پرداخت شود که توسط هیأت امناء، شورا و دهیار و ماموستایان جمع آوری شده و در دبیرخانه شورای زکات ثبت و ضبط گردیده و در نهایت به منطقه عودت داده می‌شود و بر مبنای نیات و نذورات برای فقرا و یا صرف کارهای عام المنفعه می‌شود و شورای زکات هیچ دخل و خرجی در زکات‌های جمع آوری شده نخواهد داشت.

مشیرپناهی مسئول زکات دهگلان در ادامه خاطرنشان کرد: از مردم متدین شهرستان دهگلان درخواست داریم، با توجه به اینکه منطقه قطب نخست کشاورزی بوده، از مسئولین هم انتظار می‌رود، در بحث زکات و کارهای عام المنفعه فعالیت داشته باشند، در واقع خود مردم می‌توانند زکات را جمع آوری و آن را توزیع کنند و علاوه بر آن دولت هم به عاملین زکات، تشویقی اهدا خواهد کرد.

وی گریزی هم به میزان پرداخت فطریه ماه رمضان داشت و در ادامه گفت: یکی از فریضه‌های ماه مبارک رمضان و بهار قرآن، علاوه بر اینکه ماه صیام و روزه گرفتن است، زکات فطریه بر تک تک مسلمانان واجب بوده و باید بطور کامل پرداخت گردد.

مشیرپناهی در ادامه تشریح کرد: در مذهب امام شافعی به محض غروب آفتاب آخرین روز ماه مبارک رمضان، فطریه واجب می‌شود و پرداخت آن تا قبل از نماز جشن رمضان و عید فطر است، منتها به دلیل اینکه دبیرخانه شورای زکات یکی از مسئولیت هایش جمع آوری زکات (زکات فطریه) می‌باشد، تعهد سهم زکات فطریه شهرستان دهگلان بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال است و باید فقط صرف فقرا و نیازمندان شود، زکات فطریه بر خلاف سایر زکات‌ها نباید در کارهای عام المنفعه صرف گردد، بلکه باید تنها در بین فقرا و نیازمندان تقسیم شود.

مسئول زکات شهرستان دهگلان، بیان داشت: زکات فطریه در شریعت اسلام شامل یک صاع از قوت غالب منطقه (گندم) است، بر این اساس کف فطریه برای عموم مردم به ازای هر نفر مبلغ ۵۰۰ هزار ریال خواهد بود، اما اگر افرادی در جامعه هستند که از توان مالی خوبی دارند، می‌توانند این مقدار را بیشتر کرده و افزایش دهند.

وی گفت: بر سرپرست خانواده واجب است، فطریه خود و افراد تحت تکفلش را پرداخت کند، همچنین شورای زکات آمادگی دریافت فطریه همشهریان دهگلانی را داشته و به محض دریافت آن، تا قبل از روز عید فطر به حساب فقرا و نیازمندان واقعی واریز خواهد نمود.

مشیرپناهی در پایان یادآور شد: از مردم شهرستان می‌خواهیم تا با پرداخت زکات فطریه خود به فقرا و نیازمندان واقعی در ماه پرخیر و برکت رمضان، کارنامه‌ای زرین بر اعمال‌شان بیافزایند، در این روزهای سخت و دشوار، سعی کنیم هوای فقرا و تنگ دستان را داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=31179
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.