حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در ایستگاه آخر

  • کد خبر : 19673
  • 29 مهر 1402 - 20:03
جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در ایستگاه آخر
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با معرفی نفرات و گروه‌های برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان در آیین اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان که قبل از ظهر امروز در سالن شهید سلیمانی برگزار شد، اظهار کرد: از اینکه در این آیین پایانی شانزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی در مریوان زیبا در خدمت مهمانان فرهیخته کردستان برسم به ویژه اساتید و داوران ارزشمند و مهمانانی که از کشورهای مختلف در این جشنواره بین‌المللی حضور دارید، احضار فروتنی و ارادت دارم.

وی با بیان اینکه این برنامه هنری خیلی جای صحبت کردن نیست، گفت: استان کردستان به لطف ظرفیت‌های کم نظیر و بعضا بی‌بدیل که دارد امروز به سرزمین جشن‌ها و جشنواره‌ها تبدیل شده است.

استاندار کردستان تصریح کرد: بسیار خرسند و خوشحالیم که اهل دیاری هستیم و خادم مردمانی هستیم که مردمانی به غایت فرهنگی و هنردوست و سخت‌کوش و از هر جهت مایه فخر و مباهات هستند.

زارعی‌کوشا عنوان کرد: بالاتر از همه ظرفیت‌ها و موهبت‌هایی که در شهرستان مریوان وجود دارد از زریوار گرفته تا کوهستان‌ها و جنگل‌های انبوه، مردم غیرتمند و شریف و ارجمند کردستان و کردهای عزیز هستند.

وی افزود: از تمام دست اندرکاران که در اجرای این جشنواره نقش داشته‌اند تقدیر می‌کنم و خاصتا به فرماندار فرهنگ دوست و فرهنگی مریوان و مشارکت قابل توجه مردم دست مریزاد می‌گویم.

وی خاطرنشان کرد: اینکه بعد از چند سال وقفه این جشنواره را دوباره برگزار کردیم و این جشنواره به نوعی باز احیا شد امیدواریم در گام هفدهم آن رد سال آینده با شکوه‌تر از همیشه رقم بخورد.

استاندار کردستان اضافه کرد: مردم فرهنگی و همیشه در صحنه مریوان همواره در تمام برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی و مذهبی که برگزار می‌شود مشارکتی تعیین کنند و معنا دار دارند که قابل توجه و تقدیر است.

زارعی‌کوشا با زنده نگه‌داشتن یاد و نام چند نفر از بازیگران فقیدی که به تازگی دار فانی را وداع گفته‌اند گفت: همه ما در سر سفره هنرنمایی تک تک این هنرمندان عزیز متنعم شده و احترام به جایگاه آنها را وظیفه‌ای برای خود می‌دانیم.

در ادامه مراسم رحمان هوشیاری دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اظهار کرد: سال‌های سال است این اختتامیه‌ها را مدام تکرار می‌کنیم و یک نسل از جمعیت مریوان و دوستان حوزه تئاتر خیابانی در این جشنواره بزرگ شده‌اند که این جای خوشحالی دارد.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان عمری به درازای ۲۵ سال دارد، گفت: این جشنواره مال مردم مریوان است و این موضوع را همه کسانی که در دوره‌های مختلف همراه این جشنواره بوده‌اند این مردمی بودن را با گوشت و پوست خود لمس کرده‌اند.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از مهمان‌نوازی و لطف و محبتی که در حق برنامه‌های فرهنگی هنری و حوزه هنر این شهرستان داشتند تقدیر و خاطرنشان کرد: مردم این دیار هر کدام به وسع و توان خود سال‌های سال است در خدمت جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان بوده‌اند.

هوشیاری عنوان کرد: این همراهی مردم موجب ایجاد رغبت و اشتیاق در بین مسئولان برای تلاش بیشتر در برگزاری و ارتقای سطح کمی و کیفی جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان شده است.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های مختلف در برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی که در طول سالجاری به صورت مستمر در این شهرستان برگزار شده همراه با اداره فرهنگ و ارشاد مریوان بوده و همین مسئله دست ما را در اجرای این برنامه‌ها باز کرد و نکته مهم آن نیز مشارکت قابل توجه مردم در تمامی این رویدادها بوده است.

وی از شهرداری و شورای شهر مریوان هم تقدیر کرد و گفت: از زمانی که این جشنواره شکل گرفته تا همین دوره مجموعه شهرداری این شهر با تمام امکانات و عوامل پای کار بوده‌اند.

وی گفت: ۱۸۵ اثر به دبیرخانه ارسال شد به اضافه اینکه این جشنواره مادرتخصصی میزبان آثار برگزیده از جشنواره‌های مختلف بود و با احتساب همه اینها ۲۱۵ اثر داخلی و ۲۵ اثر از کشورهای مختلف برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کردند.

وی با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان امروز در خارج از کشور بیش از داخل کشور شناخته شده است، اذعان کرد: آثاری در این جشنواره از کشورهای خارجی داشتیم که خاص این جشنواره تولید شده که این مولفه بسیار مهمی است.

وی اضافه کرد: متاسفانه به دلیل تنگناهای مالی با وجود اینکه ۱۱ گروه بعد از ارزیابی‌ها مورد قبول قرار گرفتند به دلیل تنگناهای مالی تنها موفق به دعوت از چهار گروه شده‌ایم.

هوشیاری در ادامه خواستار اختصاص اعتبار در نظر گرفته شده برای انجمن‌های نمایشی شد و گفت: براساس وعده‌ای، قرار است به هر انجمن تا سقف یک میلیارد تومان حمایت صورت بگیرد امیدواریم نگاه در این حوزه به انجمن‌های فعال در مریوان ویژه باشد.

در ادامه مراسم کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد کردستان اظهار داشت: هیئت داوران و اساتید برجسته این جشنواره از سرمایه‌های بزرگ کردستان و کشور هستند و معتقدیم هرآنچه تئاتر کشور دارد از تلاش این عزیزان است.

وی ابراز امیدواری کرد؛ این جشنواره بعد از پایان اختتامیه نیز همچنان مستمر به قدرت و قوت خود ادامه دهد.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد تصریح کرد: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان امروز ۱۶مین دوره خود را پشت سر گذاشت به یک بلوغ رسیده و یکی از جشنواره‌های شاخص کشور است.

وی اضافه کرد: اگر امروز در ونیز، کن و خیلی از نقاط دنیا جشنواره‌های متعددی در حوزه تئاتر و سینما داریم اگر موفق هستند بخاطر تلاش‌های زیادی است که مدیران متقبل می‌شوند لذا باید قدر این تلاش‌ها را دانست و برای تقویت آن تلاش کرد.

وی گفت: امیدواریم این جشنواره بتواند ادامه پیدا کند هر چند دوست داشتیم در زمان خودش برگزار شود یک مقداری زمان جابجا شد امیدواریم این جشنواره با اجراهای آن ادامه پیدا کنند.

نظری عنوان کرد: گروه‌های نمایشی چه در داخل استان کردستان و چه دیگر استان‌ها باید دست به دست هم بدهند تا شاهد اجرای نمایش‌های این جشنواره در سراسر کشور باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه کارگاه‌های آموزشی نیاز اساسی در کنار جشنواره‌هاست، گفت: این دوره‌های آموزشی باید تقویت شود و زمینه را برای استمرار آن در طول سال فراهم شود تا شاهد تربیت هنرمندان تئاتری توانمند و در سطح تخصصی بالا در کشور باشیم.

وی خواستار طراحی و راه‌اندازی سایت تخصصی در حوزه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به چند زبان دنیا شد و گفت: این مهم می‌تواند این جشنواره و سایر توانمندی‌های هنری این استان را به کشورهای مختلف معرفی کند.

نظری اضافه کرد: کردستان ظرفیت‌های بسیار گرانبهایی دارد که امیدواریم به عنوان سفیرانی فرهنگی اتفاقات بسیار خوب و جاذبه‌هایی را که در این چند روز در منطقه دیدیم و احساس کردیم به همشهری‌های خود انتقال بدهیم.

در ابتدای این مراسم از سال‌ها فعالیت قطب‌الدین صادقی کارگردان، بازیگر و نویسنده، مجید امرایی بازیگر و هنرمند تئاتر و کژال راست‌بین هنرمند و بازیگر مریوانی تجلیل بعمل آمد.

نمایش‌های غوص از میناب، استری تئاتر مید این فیلیپین از اندیمشک و نمایش اگر تو بودی از همدان به عنوان نمایش‌های برگزیده مردمی تجلیل شدند.

در بخش بین‌الملل از کارگردان نمایش سیل ۲۱ از چمچمال کردستان عراق تجلیل شد، در بخش کودک و نوجوان آیدا کیانی‌تبار و الیسان رضایی از خمینی‌شهر مورد تجلیل قرار گرفتند و همچنین هیئت داوران جسنواره از نوجوان نمایش پیاده رو فاطمه اختیاری و اسما برادری از تکاب تجلیل کردند

هیئت داوران جایزه برگزیده بازیگری هم بصورت مشترک به سیدمائده هوشیار و مژگان هوشمند برای بازی در نمایش روزی روزگاری در سرزمین زباله‌ها از رودسر اهدا کردند.

جایزه طراحی صحنه و فضا هم به فرامرز غلامیان از شاهین‌شهر برای نمایش شینو اهدا شد.

نیام احمدی برای نمایش آرزوها از شاهین‌شهر جایزه طرح و ایده را دریافت کرد.

جایزه بهترین کارگردان هم به محسن پورنظری کارگردان نمایش روزی روزگاری در سرزمین زباله‌ها رسید.

جایزه موسیقی بخش آیینی و سنتی به نوازندگان نمایش غوص از میناب اهدا شد، علیرضا تاجیک هم جایزه طراحی حرکت دریافت کرد و جایزه ایده و طرح هم به باقر رمضان‌زاده برای نمایش غوص از میناب رسید.

داوران همچنین جایزه بخش پژوهش را به سولماز محمدی و شهریار صادق‌حسنی برای پژوهش نمایش آن سو از لاهیجان اهدا کردند.

نمایش بی‌وقتی به دبیرخانه چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر معرفی کردند.

بخش فراگیر

جایزه بازیگری به صورت مشترک به نمایش ماده ۷ طیبه کاظمی و مجید احمدی از کرمانشاه اهدا شد، داوران جشنواره همچنین از گروه نمایش اگر تو بودی از همدان تقدیر کردند،

جایزه بهترین بازیگری بصورت مشترک به مهدی رسولی، صباح سلطانی و لیدا میهمی از قروه رسید، جایزه بهترین کارگردانی هم به موسی هدایتی و صادق حسین‌زاده از قروه اهدا شد.

بخش ایثار و شهادت

جایزه بازیگری سوم مردم به خالد رحیمی برای بازی در نمایش کوچه در کوچه رسید، محسن بلاشی برای بازی در نمایش زندگی با طعم باروت جایزه بازیگری دوم را دریافت کرد و جایزه نفر اول به هومن حسینی برای نمایش نامه اهدا شد.

فروزان حسینی جایزه بازیگری سوم زن را از آن خود کرد، جایزه بازیگری دوم به آرزو جعفری برای نمایش زندگی با طعم باروت اهدا شد و آرزو زندکریمی برای نمایش نامه جایزه اول را دریافت کرد.

جایزه بهترین کارگردانی هم به مجتبی خلیلی برای نمایش زندگی با طعم باروت اهدا شد.

حسین نادری در نمایش زیرخاکی به جایزه سوم طرح و ایده رسید، مجتبی خلیلی برای نمایش زندگی با طعم باروت جایزه دوم را دریافت کرد و خالد رحیمی برای طرح و ایده نمایش کوچه در کوچه جایزه اول را از ان خود کرد.

در بخش دگرگونه‌ها هم گروه بازیگران نمایش با بادها می‌رقصند و بدون توقف تجلیل شدند.

بخش آزاد

در طراحی لباس به ترتیب الهه نجفی برای نمایش غول مندلی آخر، بهار زارعی برای نمایش اسپریت مید این فلیپین و شهناز آیینی برای نمایش پارادوکس حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند.

جایزه مقام دوم طراحی به علیرضا شمس و محمدرضا رادمهر برای نمایش زمین شماره ایکس رسید و غزل هدایتی برای نمایش استریت مید این فلیپین به جایزه اول این بخش دست یافت.

جایزه بخش موسیقی جشنواره هم به محمد نادری اهدا شد.

جایزه سوم مشترک بازیگری زن سعیده امیری در نمایش غول آخر و ریحانه اکبری بازگیر نمایش روح، جایزه دوم به ساغر کیخا رای بازی در نمایش پلاسما و جایزه اول به نجمه مهرابی برای بازی در نمایش هزارپیشه اهدا شد.

امید فرامرزی برای نمایش جهانگردان بی‌نوا، احمد صمیمی برای نمایش نقطه سرخط و بهنام کاوه جوایز اول تا سوم بخش بازگیری مرد را از آن خود کردند.

سیدسوران حسینی و نسا سلیمانی، آرزو علیپور به صورت مشترک به ترتیب به جایزه‌های اول تا سوم طرح و ایده دست یافتند.

مجید احمدی و سعید بادینی بصورت مشترک جایزه سوم کارگردانی را دریافت کردند، سیدسوران حسینی به جایزه دوم رسید و جایزه اول به فاطمه پارسافر برای کارگردانی اسپریت مید این فیلیپین اهدا شد.

سه نمایش هزار پیشه، نقطه سرخط و کوچه در کوچه به جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=19673
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.