حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

تولید و حمایت از فعالین اقتصادی محور جلسه شورای گفتگوی کردستان

  • کد خبر : 27071
  • 30 دی 1402 - 13:32
تولید و حمایت از فعالین اقتصادی محور جلسه شورای گفتگوی کردستان
تولید و حمایت از فعالین اقتصادی و بررسی تغییر کاربری اراضی شهرستان مریوان و همچنین بررسی سایر مشکلات در این شهرستان، محور جلسه شورای گفتگوی کردستان بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، پنجاه و پنجمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی صبح امروز در سالن پیامبر اعظم استانداری کردستان برگزار شد.

در جلسه امروز شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بار دیگر به بیان مشکل مربوط به اراضی کشاورزی و تغییر کاربری پرداختند، مسئله ای که تاکنون به قوت خود باقی مانده است.

این مشکل دوباره مطرح شد تا در این دولت برای آن چاره‌اندیشی شود؛

ظرفیت سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصادی در بحث زریوار ارائه و انجام شود

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان در این جلسه اظهار داشت: از رویکرد اتاق بازرگانی در پیگیری موضوعات و برگزاری منظم جلسات شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی تقدیر می‌کنیم.

وی افزود: مشکلات بر اساس برش‌های شهرستانی دنبال می‌شود البته انتظار نداریم تمام مشکلات که در بازه زمانی چندین دهه‌ای ایجاد شده یک شبه حل شود.

استاندار کردستان افزود: نقش استان کردستان در امنیت غذایی و تامین مایحتاج غذایی کشور روز به روز بیشتر می‌شود.

زارعی‌کوشا اضافه کرد: کشور ما در دوران خشکسالی به سر می‌برد و کردستان جز معدود استان‌هایی است که بارش‌های مناسبی داشته‌ و امیدواریم شاهد استمرار این روند و تولید قابل قبول محصولات کشاورزی در سال زارعی باشیم.

واحدهای کلان صنعتی در قالب طرح جامع تامین اراضی مورد نیاز صورت بگیرد

استاندار کردستان اضافه کرد: در این حوزه باید نگاه منسجم‌تری داشته باشیم و برای پروژه‌ها و واحدهای کلان صنعتی در قالب طرح جامع تامین اراضی مورد نیاز صورت بگیرد.

وی گفت: در حوزه آب و امور آب مسائل درستی در دست اقدام است که باید تعیین تکلیف شود.

استاندار. کردستان بیان داشت: ما نمی‌توانیم زمین واگذار کنیم، تخصیصات داده شود اما هیچ اقدامی صورت نگیرد.

وی عنوان کرد: مقدمات سرمایه‌گذاری در دریاچه زریوار فراهم است و باید با تدوین بسته‌های مناسب در سال آینده شاهد افتتاح طرح‌های سرمایه گذاری در این تالاب باشیم.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات زریوار عنوان داشت: با توجه به اینکه این دریاچه ظرفیت منحصر به فردی است اما به آن پرداخته نشده و نیازمند این امر هستیم که با کمک یک برنامه جامع و ضمن رعایت محیط زیستی به جذب سرمایه گذار بپردازیم.

وی گفت: متاسفانه در ۱۰ سال گذشته طرح‌های گردشگری صلوات‌آباد سنندج تبدیل به تالارهای عروسی شد، لذا باید از ظرفیت سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصادی در زریوار استفاده شود.

مهار تورم باعث فشار به تولید کننده‌ها شد

سید کمال حسینی نائب رئیس اتاق بازرگانی سنندج در ابتدای این جلسه اظهار داشت: متاسفانه مهار تورم امسال فشار بیش از حدی را به تولید کننده‌ها وارد کرد و عدم پرداخت تسهیلات در کنترل تورم تاثیر گذاشت و این باعث نارضایتی بخش خصوصی شد.

وی گفت: برای استفاده بهینه از ظرفیت شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با کمک فرمانداران، شهرستان به شهرستان و موضوع به موضوع مشکلات احصا می‌شود که در این چنین جلساتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: با این چنین اقداماتی در سطوح مختلف مشکلات رصد و در سه قالب شهرستانی، استانی و ملی تبدیل به دفترچه فیزیکی می‌شود.

حسینی تاکید کرد: جلسه امروز نیز در خصوص مشکلات مریوان در راستای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری، ممنوعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی به صنعتی و گردشگری و طولانی بودن پروسه مجوزها و عدم توجه به نظرات کارشناسی است.

مشکلات کوچک این شهرستان مانند سنگریزه سد راه چرخ دنده‌های توسعه قرار دارند

اسماعیل احمدی فرماندار مریوان در ادامه اظهار داشت: مریوان اگر چه مثل شهرهای ایران نیازمند کارهای بزرگ است اما تا مشکلات کوچک که مانند سنگریزه سد راه چرخ دنده‌های توسعه قرار دارند رفع نشود نمی‌توان انتظار انجام کارهای بزرگ را داشت.

وی گفت: سرو سامان دادن به صنوف آلاینده یکی از نیازمندی‌های شهرستان مریوان است چرا که ۳ هزار و ۱۰۰ واحد آلاینده در این شهر وجود دارد و تنها ۲۰ مورد در مجموعه صنعتی سروسامان یافته است.

وی افزود: رسیدگی به آشفتگی بازار در بحث قاچاق نیز بسیار حائز اهمیت است و در این راستا باید تعزیرات حکومتی باید فراتر کار کند چرا که حجم پرونده‌های این شهرستان در بحث قاچاق به اندازه حجم کل پرونده‌های استان کردستان است.

احمدی با بیان اینکه ۲۰۲ هزار هکتار پوشش منابع طبیعی مریوان است گفت: باید جایگاه این اداره ارتقا یابد چرا که مراقبت و ارتقای این پوشش های گیاهی با این امکانات نمی‌تواند جوابگو باشد.

فرماندار مریوان به مباحث توسعه‌ای به معنای عام اشار۶ کرد و ادامه داد: متاسفانه در بحث زیرساخت‌ها نیز نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم چرا که همچنان در بحث راه‌ها و آنتن‌دهی در جاده‌های اصلی با مشکل روبرو هستیم.

وی یادآور شد: ۳۱ هزار پسماند فاضلاب در این شهرستان وچود دارد که تنها ۲۰ هزار آن تصفیه می‌شود و ۱۱ هزار آن رها می‌شود.

احمدی گفت: ۲۴ هزار هکتار اراضی داریم که ۱۸ هزار هکتار در ۴ ناحیه پایاب سد گاران است و حدود ۶ هزار هکتار نیز باقی مانده است گه باید فکری به حال آن شود زیرا انواع و اقسام قوانین سخت وجود دارد که ما نمی‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم.

وی در پایان گفت: توسعه یک مفهوم نظری مناسب با بافت یک شهرستان است که لازم است به دلیل زمین‌های کشاورزی این منطقه، دامداری را رونق دهیم.

استقرار مسئول صادرات و واردات در مرز باشماق مریوان

بختیار مرادی رئیس کمسیون گمرکی شهرستان مریوان در ادامه افزود: در دولت قبلی در راستای فضای کسب و کار و حمایت از تولید صادراتی بسته حمایتی بیان شد که به همت دولت سیزدهم بسته حمایتی مهار تورم در نظر گرفته شد که متاسفانه استان کردستان از این ظرفیت‌ها بی‌بهره است و تیازمند فعال شدن آن هستیم.

وی گفت: درخواست ما مستقر شدن مسئول صادرات و واردات در مرز باشماق مریوان است.

۳۳مورد مجوز برای تغییر کاربری داده شده است

در ادامه پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی اظهار داشت: در شهرستان مریوان ۲۰۰هزار هکتار اراضی وجود دارد که ۲۴هزار هکتار اراضی کشاورزی است که امسال توانستیم از این ظرفیت ۲۵۰تن محصول برداشت کنیم که در مقایسه با سال‌های گذشته ظرفیت خوب و مناسبی بوده است.

وی گفت: سد گاران مریوان تنها سدی است که با وجود ۶هزار هکتار آب هیچگونه نگرانی در این موضوع نداریم و می‌توانیم بهره‌وری مناسبی از آن داشته باشیم.

اسکندری بیان داشت: در شهرستان مریوان قطب‌های خوبی در زمینه دامداری و کشت وصنعت دارد و کشاورزی قراردادی در این شهر به خوبی در حال انجام است.

وی افزود: اهمیت کشاورزی برای ما در شهرستان مریوان بسیار مهم است و آنچه که مورد بحث است درخواست کاربری به صورت پراکنده است که این امر با توجه به محدودیت های که هست انجام ناپذیر است.

اسکندری با اشاره به اینکه ۳۳مورد مجوز برای تغییر کاربری داده شده است افزود: با توجه به اهمیت اراضی در مریوان امنیت غذایی در این شهرستان باید انجام پذیرد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به پتانسیل و محدودیت اراضی در مریوان هر گونه انجام عملی باید هدایت شده انجام پذیرد.

اداره کل استاندارد  به هیچ عنوان چوب لای چرخ تولید کننده نمی‌گذارد

محرم وزیری رئس اداره استاندارد بیان داشت: در بحث بسته تحول این‌چنین بسته‌ای وجود داشته است اما در سیاست‌های کلان برای صیانت از حقوق مصرف کننده حذف شده است.

وی گفت: اداره کل استاندارد  به هیچ عنوان چوب لای چرخ تولید کننده نمیگذارد  اما صیانت از مال و جان مصرف کننده را به جد  مطالبه خواهد کرد.

وزیری با بیان اینکه در بحث استاندارد، آزمایشات هر نوع کالایی بسیار اهمیت دارد گفت: بعد از ۹ سال آزمایشگاه استاندار افتتاح شد و در این خصوص هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=27071
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.