حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

توصیه‌های منابع طبیعی کردستان برای حفاظت از طبیعت در روز سیزده فروردین

  • کد خبر : 8249
  • 13 فروردین 1402 - 0:24
توصیه‌های منابع طبیعی کردستان برای حفاظت از طبیعت در روز سیزده فروردین
مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان از مردم خواست در روز سیزده فروردین، با رعایت نکاتی ساده، ضمن سپری کردن ساعاتی خوش، از طبیعت محافظت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، پیمان فتاحی اظهار کرد: تصمیم بگیریم که تفرجی بدون آسیب به طبیعت داشته باشیم زیرا خاک، زمین، هوا، آب، جنگل و مراتع پنج مؤلفه مهم منابع طبیعی، وامدار یکدیگر و تفکیک ناپذیرند.

 

وی افزود: با توجه به ریزش نزولات آسمانی در چند روز اخیر، خاک عرصه های طبیعی حساس است؛ بنابراین تردد با ماشین آلات در دامان طبیعت، علاوه بر کوبیدگی خاک‌های رطوبت دار، موجب فرسایش پذیری این مواهب طبیعی می شود و گونه های گیاهی در دل خاک استقرار نمی یابد و در نهایت پدیده رواناب‌های سطحی، رسوبات قابل حمل و سیلاب اتفاق می‌افتد.

 

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: بارندگی‌های اخیر باعث سستی خاک‌ عرصه‌های طبیعی در اراضی بالا دست و مناطق شیبدار شده و امکان رانش و لغزش زمین در برخی از مناطق وجود دارد؛ پس موارد احتیاطی در این زمینه توسط گردشگران رعایت شود.

 

فتاحی بر عدم رهاسازی زباله و مواد پلاستیکی بدلیل تجزیه نشدن و ایجاد آلودگی در خاک، تاکید کرد و ادامه داد: حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ سال طول می‌کشد تا مواد پلاستیکی تجزیه شود، بنابراین همراه داشتن کیسه زباله غیرپلاستیکی ضروری است.

 

وی با بیان اینکه از بوته‌کنی، شکستن شاخه درختان و افروختن آتش زیر درختان خودداری شود، اضافه کرد: تفریح و تفرج به گونه‌ای باشد که در پایان اوقات فراغت محدوده تفرجگاهی به شکل اول خود برگردد؛ به عبارتی حضور ما باعث صدمه زدن به چهره طبیعت نشود.

 

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان از مردم خواست از دست زدن به لانه پرندگان و حیوانات خودداری کنند و گفت: از هر گونه تخریب و تصرف، آتش‌سوزی، قطع درختان، بوته‌کنی، ایجاد آلودگی و در نهایت بر هم زدن تعادل اکولوژیکی منابع طبیعی پرهیز و دیگران را به این امر وادار کنیم.

 

فتاحی ادامه داد: در روز طبیعت، همه مسئول حفظ منابع طبیعی هستیم و این روز را به روز انس و آشتی با طبیعت تبدیل کنیم.

 

وی اضافه کرد: در راستای اقدامات پیشگیرانه، اداره منابع‌طبیعی، اقدام به برقراری مستمر کشیک گشت‌های حفاظتی و مراقبتی در عرصه‌های طبیعی کرده است.

 

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: خط ارتباط مردمی به شماره های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت منابع طبیعی آماده هر گونه همکاری در خصوص حفاظت و صیانت از عرصه های منابع طبیعی است.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=8249
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.