حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

تمهیدات شهرداری سنندج در راستای پیشگیری از حریق پارک‌های جنگلی در سنندج

  • کد خبر : 13640
  • 24 تیر 1402 - 4:56
تمهیدات شهرداری سنندج در راستای پیشگیری از حریق پارک‌های جنگلی در سنندج
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج از انجام تمهیدات و اقدامات مختلفی در خصوص پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی در پارک‌های جنگلی سطح شهر انجام داده است، گفت: استقرار 5 اکیپ آتش نشانی، هرس بیش از 6 هزار اصله درخت، علف‌زنی بیش از 100 هزار هکتار و...از تمهیدات شهرداری در این راستا است.

عرفان فتحی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی اظهار کرد: سازمان‌های شهرداری سنندج تمهیدات و اقدامات مختلفی را در خصوص پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی در پارک‌های جنگلی سطح شهر انجام داده است.

وی تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن گرما و خشکی هوا و وجود پوشش علفی و خشک در عرصه‌های منابع طبیعی، به منظور پیشگیری از هرگونه حریق احتمالی، مردم از روشن کردن آتش در طبیعت بەخصوص در کوه آبیدر و سایر پارک‌های جنگلی خودداری کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری سنندج افزود: باهدف مقابله با آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها شهرداری سنندج اقدامات مختلفی را در قالب پیشگیری، احیا و حراست از این سرمایه‌های ملی در دستور کار قرار داده است.

فتحی خاطرنشان کرد: هرس بیش از ۶ هزار اصله درخت طی ۲ سال که بیش از ۳ هزار اصله آن طی چند ماه اخیر انجام شده است.
به گفته وی، بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از پارک‌های جنگلی در سطح شهر سنندج علف زنی شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری سنندج از احیا و بازسازی استخرها در آبیدر خبر داد و گفت: ایجاد اتش بر در نقاط مستعد خطر و فعال‌سازی ۵ اکیپ ماشینی و خودرویی برای اطفاء حریق در پارک‌های جنگلی سطح شهر را انجام داده است.


فتحی با بیان اینکه این اکیپ‌ها هر روز از ساعت ۱۴ الی ۲۱ شب در نقاط مختلف پارک‌های جنگلی مستقر خواهند بود، گفت: از شهروندان و مسافرین خواهشمندیم در مواقع ضروری آتش را در جایگاه‌های ویژه یا سطوح بدون ‏پوشش گیاهی روشن و دور آن را با سنگ چین محصور کنند و هنگام خاموش کردن آتش، خاکسترهای اجاق را بدون اطمینان از خاموش شدن کامل (به‌وسیله آب یا مدفون کردن با خاک) ‏رها نکنند. ‎
اطفا ۲۲۰ مورد حریق در مرتع و پارک‌های جنگلی سنندج

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج هم با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون ۲۲۰ مورد عملیات اطفا حریق در مراتع، پارک‌های جنگلی و فضاهای سبز سطح شهر انجام شده است.

سهیل فضل‌وزیری همچنین خاطرنشان کرد: طی سال گذشته در مجموع ۷۵۵ عملیات اطفاء حریق در سنندج انجام شده که‌ ۲۹۸ مورد از این عملیات ها اطفاء حریق فضای سبز، کشاورزی، مرتع و جنگل بوده است.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج توصیه‌هایی هم برای جلوگیری از حریق مراتع، باغات، زمین‌های کشاورزی و پارک‌های جنگلی داشت و گفت: مردم هرگز مواد شیشه‌ای (نظیر انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی)، خرده‌شیشه و اشیای مشابه را در داخل جنگل‌ها و مراتع رها نکنید.

وی گفت: این ‏اشیا همانند عدسی ذره‌بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل‌ها و مراتع شده و باعث ‏ایجاد آتش‌سوزی می‌شوند‎. ‎

وی بر خودداری از پرت کردن ته سیگار یا چوب‌کبریت استفاده‌شده در جنگل‌ها و مراتع تاکید کرد و گفت: باید گیاهان و علوفه سطح جنگل و مرتع را با چرای دام و برداشت دستی کاهش داد و تنه‌های پوسیده و خشک ‏درختان پاکسازی شود‎.

وی از شهروندان درخواست کرد: درصورت مشاهده آتش‌سوزی سریعا با شماره ١٢۵ تماس و موقعیت محل آتش سوزی را دقیق و واضح اعلام کنند.

آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها چهارمین تهدید در سنندج است

موحد بابایی رئیس اداره مدیریت بحران پدافند غیرعامل شهرداری سنندج هم در این باره اظهار کرد: چهارمین تهدید در شهر سنندج آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها است که به شکل عمدی و غیرعمدی مکررا اتفاق می افتد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کوه آبیدر نماد هویتی و کارکرد ورزشی، تفریحی و گردشگری برای شهر سنندج دارد به همین واسطه حفظ این سرمایه بزرگ به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های مدیریت بحران در شهرداری سنندج مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: از از شهروندان و گردشگران انتظار داریم در صورت مشاهده فرد و یا افرادی که می خواهد به شکل عمدی مراتع و پارک های جنگلی را به آتش بکشد با ۱۱۰ تماس و در صورت امکان از این افراد خاطی فیلم و عکس بگیرند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=13640
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.