حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
در تقارن بهار بندگی و طبیعت ۱۴۰۳ پس از ۳۲ سال؛

تلاش برای ثبت جهانی نوروز کردستان

  • کد خبر : 30803
  • 03 فروردین 1403 - 8:36
تلاش برای ثبت جهانی نوروز کردستان
بهار طبیعت امسال با بهار قرآن همراه شده و مسافرانی که نوروز ۱۴۰۳ کردستان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند، می‌توانند از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و مذهبی بازدید کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، دقیقاً سال ۱۳۷۰ آخرین دفعه‌ای بوده که مردم ایران تلفیقی از عید نوروز و ماه مبارک رمضان را تجربه کردند و مردم بین این ۲ مراسم بزرگ پیوند جدیدی را تجربه کردند و اکنون پس از گذشت حدود ۳۲ سال گردش چرخ و فلک ایام و روزگاران تقدیر مردم این دوره از تاریخ شد که پیوند معنویت و سنت دیرینه و کهن را در این سرزمین تجربه کنند.

ترکیب سفره هفت‌سین و سفره سحری امسال برای مردم متدین این مرز و بوم ترکیبی از فرهنگ اصیل ایرانی و اعتقادات دینی بوده که با احترام برای کدام از آنها اکنون می‌توان شاهد تب و تاب دلچسبی از بازارهای خرید شب و عید و ماه رمضانی در سراسر استان کردستان بود.

از ظرف دیگر اسفند که به نیمه می‌رسد، جشن نوروز در سنندج برگزار می‌شود. اهالی روستاها دست به‌کار می‌شوند تا آیین‌های سنتی نوروز را اجرا کنند؛ رسومی که به‌دلیل تنوع و جذابیت‌هایش موجب شده تا مدتی بعد از ثبت جهانی نوروز در یونسکو، «سنندج» به نام پایتخت نوروزی جهان معرفی شود. رسوم نوروزی در سنندج امسال به‌دلیل تقارن‌ ماه مبارک رمضان با نوروز حال و هوای خاصی دارد. مراسم میرنوروزی، خوانچه عروس، دید و بازدید و بازی‌های بومی برخی از آیین‌های ویژه‌ نوروز در کردستان است.

 استان کردستان پایتخت جشن‌های نوروزی هر ساله در سطح روستاهای گردشگری و مکان‌های مختلف جشن‌های نوروزی را در آستانه فصل بهار برگزار می‌کند.

رسم نوروز کُردها از دست نخورده‌ترین و اصیل‌ترین رسوم باستانی است و اکنون این رسوم که ریشه در قدمت تاریخ دارد، با نو شدن زمین جشن گرفته می‌شود و به شکرانه عبور از گردنه‌های زمستان و بخشش آسمان، اکنون زمین رویش دوباره خود را جشن می‌گیرد.

منصور مهرزاد مدیر کل میراث فرهنگی وگردشگری کردستان از ثبت ملی یک هزار و ۶۰ اثر تاریخی در کردستان خبر داد و گفت: این آثار ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگران از سراسر کشور است.

وی گفت: دریاچه‌ها و سدها، کاخ موزه‌ها، منظر فرهنگی اورامان، قلعه زیویه از دیگر آثار و جاذبه‌های گردشکری کردستان است که سالانه گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف جهان به خود جذب می‌کند.

وی از ثبت ملی ۸۰ روستای اورامانات کردستان خبر داد و افزود: تقارن بهار قران و طبیعت فرصت مناسبی برای جذب گردشگران در زمینه مراسم مذهبی کردستان است.

مدیر کل میراث فرهنگی وگردشگری کردستان افزود: سال گذشته نوروز پالنگان ثبت ملی شد و امسال تلاش می‌شود تا نوروز سنندج هم ثبت جهانی شود.

به هر حال مردم این مرز و بوم در هرکجای تاریخ که قرار بگیرند همیشه عشق، معنویت و دلدادگی را در تاریخ ثبت می‌کنند و اینگونه است که تاریخ کهن ایران زمین با قدمت چندین هزار ساله همچنان پر آوازه در جهان شهرت یافته و هم اکنون نیز می‌توان دریافت که این حال و هوا و شوق مردم تنها در این مقطع از تاریخ متوقف نخواهد شد و بی شک برای تاریخ این سرزمین همواره خاطره آفرینی خواهد داشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=30803
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.