حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در کردستان تهدیدی جدی برای اراضی و خاک کشاورزی است

  • کد خبر : 24035
  • 12 آذر 1402 - 12:56
تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در کردستان تهدیدی جدی برای اراضی و خاک کشاورزی است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در استان را تهدیدی جدی برای اراضی و خاک کشاورزی دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در صبح امروز در همایش روز جهانی خاک که در سنندج برگزار شد اظهار داشت: تغییر غیر مجاز کاربری اراضی کشاورزی در کردستان تهدیدی جدی برای اراضی و خاک کشاورزی است و می‌طلبد که رسانه‌ها و دانشجویان و اساتید دانشگاه در این حوزه به کمک سازمان جهاد کشاورزی آمده و به این حوزه عکس العمل نشان دهند.

وی ادامه داد: خاک در استان کردستان مظلوم واقع شده است و ضروری است انجمن های مردم نهاد با همکاری با سازمانهای مرتبط در صیانت از خاک همکاری نمایند.

اسکندری اضافه کرد: براساس قانون حفاظت اراضی کشاورزی، جهاد کشاورزی مکلف به مطالعات خاک شده و کردستان به عنوان استان دوم مدیریت خاک را تشکیل داده و امید آن می‌رود اتفاقات خوبی در حوزه خاک صورت گیرد و هدف گذاری‌های خوبی صورت گرفته که با ترویج و آموزش به کشاورزان در صیانت از خاک و اراضی کشاورزی جهاد کشاورزی گام‌های خوبی برداشته است.

وی با بیان اینکه آب و خاک در امنیت غذایی نقش اصلی را دارد، افزود: بر اساس برنامه تدوین شده برای امنیت غذایی باید ۱۸۰ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی داشته باشیم که اکنون ۱۲۵ میلیون تن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: افزایش تولید با توجه به صیانت از منابع‌ طبیعی و محیط زیست از راهبردهای اصلی است تا آسیبی به این منابع اصلی نرسد.

اسکندری به بلای بزرگ دامن‌گیر زمینهای کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: این مشکل بزرگ تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی است و دستگاه قضا و دستگاههای اجرایی به تنهایی توان مقابله با آن را ندارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یکی از این هدف گذاریها را طرح جهش تولید با هدف حفاظت از خاک دانست، ادامه داد: یکی دیگر از طرحها اجرای شش هزار هکتار توسعه باغات در اراضی شیبدار کار شده که از خاک صیانت خواهد کرد.

وی طرح دیگر برای صیانت از خاک را در بحث تناوب زراعی گندم و جو با علوفه‌ها که به حفظ ساختار خاک کمک مینمایند دانست و گفت: یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی، آبخیزداری و آبخوان‌داری و کنترل سیلابها، رفع تداخل شصت درصد از اراضی استان، همه از اقداماتی هستند که در حوزه خاک توسط سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان انجام شده است.

اسکندری به تجهیز ۶۱ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی کردستان به سامانه‌های نوین آبیاری و ۲۰ هزار هکتار اراضی پایاب سدها نیز اشاره کرد و افزود: در طرح جهش تولید به حفظ خاک توجه ویژه شده و به دنبال یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در قالب تعاونی‌های کشاورزی هستیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=24035
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.