حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

تشریح دستاوردهای سفر استاندار کردستان به سلیمانیه/ آمادگی ۵ کشور خارجی برای همکاری با کردستان

  • کد خبر : 12110
  • 21 خرداد 1402 - 0:24
تشریح دستاوردهای سفر استاندار کردستان به سلیمانیه/ آمادگی ۵ کشور خارجی برای همکاری با کردستان
استاندار کردستان با تشریح دستاوردهای سفر به سلیمانیه عراق، گفت: اعلام ظرفیت‌های استان کردستان به شدت مورد توجه کشورهای ارمنستان، روسیه، سوئد، آلمان و قزاقستان قرار گرفته و آمادگی همکاری با ما را اعلام کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، اسماعیل زارعی کوشا شامگاه روز گذشته و در نخستین جلسه شورای برنامه ریزی استان در سنندج اظهار کرد: تسریع در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی در استان ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: این یک تکلیف جدی است که در کمترین زمان پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی صورت بگیرد.

وی تاخیر در ابلاغ تسهیلات ماده ۱۶ به بانک‌ها را یکی از دلایل مهم در عملکرد ضعیف استان در این بخش عنوان کرد و گفت: پرداخت تسهیلات از مولفه‌های اصلی و مهم در ایجاد اشتغال است، بدون تسهیلات امکان ایجاد اشتغال در استان وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای سفر اخیرش به اقلیم کردستان عراق، گفت: سفر بسیار خوب، اجرایی، عملیاتی و کاری به اقلیم داشتیم، سفری که از حالت دیپلماسیک روال همیشگی خارج و با شرکت در جلسات متعددی و کاربردی به نتایج خوبی برای تعامل بیشتر دست یافتیم.

زارعی‌کوشا افزود: با دعوت رسمی استاندار سلیمانیه در همایش سرمایه‌گذاری سلیمانیه شرکت کردیم که در سطح بالایی با حضور وزیر کشور عراق و برخی از وزرای اقلیم کردستان برگزار شد.

وی عنوان کرد: در پنل تخصصی این همایش موضوعات مختلف و جدی مطرح شد در این همایش شرکت کنندگان بدون تعارف و شفاف مباحث را مطرح می‌کردند که برای ما فرصت مغتنمی بود.

وی خاطرنشان کرد: در این سفر ظرفیت‌ها و آمادگی‌های کردستان را معرفی کردیم و از آنجایی که کردستان قرابت‌ها و اشتراکات بسیاری از جهت سیاسی، فرهنگی، قومی، زبانی و …غیره با سلیمانیه دارد، باید از این فرصت خوب به بهترین شیوه بهره بگیریم.

استاندار کردستان از مرز به عنوان یک ظرفیت ارزشمند برای توسعه نام برد و خاطرنشان کرد: در دو سالی که به واسطه اپیدمی کرونا اکثر مرزها تعطیل شد، تنها مرزهای کردستان فعال بود و همین موضوع موجب افزایش مبادلات مرزی شد.

وی عنوان کرد: بخشی از روند کاهشی مبادلات مرزی بعد از کرونا نیز ناشی از باز شدن مرزهای کشور بوده است.

زارعی‌کوشا خاطرنشان کرد: معتقدم به همان میزان که در استان در حوزه سرمایه‌گذاری و غیره نیاز به کار داریم باید بیش از این در حوزه سرمایه‌گذاری و تعاملات با آن سوی مرز کار کنیم.

زارعی‌کوشا با عنوان این مطلب که هنوز بخش‌های زیادی از تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌های همکاری با سلیمانیه با گذشت سال‌ها عملیاتی نشده است، گفت: به میزان ظرفیت‌ها، نیاز به فعالیت و رفع مشکلات حوزه اقتصادی و تجارت با اقلیم داریم.

استاندار کردستان تصریح کرد: امسال به جد با سلیمانیه عراق به حوزه‌های مختلف ورود خواهیم کرد و در نشست استانداران ظرفیت‌های استان کردستان به شدت مورد توجه کشورهای ارمنستان، روسیه، سوئد، آلمان و قزاقستان قرار گرفت و آمادگی همکاری با ما را اعلام کردند.

وی افزود: استان کردستان به جد مورد توجه روسیه و ارمنستان است حال که براساس تاکید دولت، استان‌ها محدود به همسایگان مرزی خود نیستند باید با سایر کشورها وارد کار و تبادلات بشویم.

زارعی‌کوشا خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی روابط خارجی با همین دیدگاه در استان تشکیل شده و با رویکرد اقتصادی و فرهنگی کار خود را پیش خواهد برد.

وی با تاکید بر تلاش جهادی در راستای تحقق شعار سال، گفت: در حوزه تولید و مهار تورم به عنوان یک نیاز اساسی باید ورود پیدا کنیم.

استاندار کردستان تشدید نظارت بر بازار را در راستای تحقق شعار سال در بخش مهار تورم ضروری دانست و عنوان کرد: البته تورم فقط مربوط به بازار نیست و مولفه‌ها و آیتم‌های مختلفی دارد که بخشی در استان قابل کنترل است.

وی تصریح کرد: به هر میزان تولید را تقویت کنیم نرخ تورم در استان کاهش پیدا خواهد کرد.

وی اذعان کرد: اگر امروز کردستان در درصد تورم گوشت مرغ وضعیت بهتری نسبت به سایر استان‌ها دارد به دلیل تولید است اگر بتوانیم تولید را رونق ببخشیم تورم را تا حدود قابل توجهی مهار خواهیم کرد.

زارعی‌کوشا تصریح کرد: بارها گفته‌ام گرفتاری‌های روزمره ممکن است ما را از موضوعات غافل کند به همین دلیل از نقد منصفانه و کارشناسانه و اصولی و نه تخریب و بیان موضوعات غیرواقعی استقبال می‌کنیم.

وی افزود: اگرچه گاها نحوه ارائه آمارها جای سوال دارد و منکر مشکلات و ضعف‌ها نیستیم، اما برخی آمارها و مسائلی که در مورد نرخ بیکاری استان مطرح می‌شود غیرکارشناسانه است.

استاندار کردستان در ادامه عنوان کرد: بسیاری از حوزه‌ها در سال گذشته به دلیل اغتشاشات ۳۰ روز تعطیل بود چرا که کردستان کانون اصلی توطئه دشمنان در اغتشاشات بود و این موضوع به خیلی از مشاغل آسیب جدی وارد کرد و آنها را به تعطیلی کشاند.

استاندار کردستان به برخی انتقادات صورت گرفته در فضای مجازی و غیره گریزی زد و گفت: جایگاه رسانه مقدس است و مخاطبم رسانه‌ها نیستند اما هر عنصری که قصد تخریب داشته باشد، رویکردش برای مردم مشخص است.

وی با تاکید براینکه هیچ وقت در جمع مردم و یا رسانه عملکرد مدیران گذشته را نقد نکرده‌ام افزود: معتقدم تمام مدیران به ویژه مسئولانی در سطح ارشد دلسوز و دغدغه توسعه استان داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: قدردان زحمات دولتمردان در طول سالیان گذشته هستیم و هرگز بنای نقد نداشته‌ام  اما برخی اقدامات و پروژه‌ها در این استان در شرایطی افتتاح شده که تکمیل آنها به زمان و اعتبار نیاز دارد.

زارعی‌کوشا تصریح کرد: جاده سنندج ـ مریوان در حالی افتتاح شده که براساس استانداردها نباید هیچ ترددی در آن صورت بگیرد که در صورت بروز کوچکترین اتفاق بحران‌زا خواهد بود.

وی همچنین گفت: در کردستان سدی آبگیری شده که هنوز هم با ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تکمیل نمی‌شود و فرودگاه سقز هم بصورت نیمه‌تمام افتتاح شده بوده و در حال حاضر مشغول تکمیل و احداث باند آن هستیم‌.

استاندار کردستان اذعان کرد: فاضلاب دیواندره و ۷۳ روستا جزو اسامی معروف هستند که امسال بعد از ۲۰ سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: ابتدای فعالیت ما در کردستان فاضلاب ۱۱ روستا وارد زریوار می‌شد اما امروز فاضلاب هیچ روستایی وارد این دریاچه نمی‌شود گرچه ‌کارهای خوبی در حال انجام است اما در گزارش‌دهی و اطلاع‌رسانی به مردم ضعیف عمل می‌شود

وی همچنین گفت: با گروه‌ها و جریان‌های سیاسی استان که برای روی کار آمدن این دولت زحمت کشیده‌اند کمترین ارتباط داشته‌ایم.

به گفته استاندار کردستان، انتصابات در این دولت متفاوت است و توانمندی و سلامت اصل انتخاب بوده چرا که دنبال حزب‌بازی و سیاسی‌بازی نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: ۱۲ پروژه در حوزه راه با اعتبار ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در حال اجراست که امیدواریم تا اربعین امسال این پروژه‌ها که از برکات این حرکت بزرگ است، تکمیل شود.

زارعی‌کوشا گفت: در حالی در دولت‌های مختلف برای پروژه راه‌آهن همدان ـ سنندج جشن اتمام و افتتاح  برپا شده بود، تکمیل این پروژه نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان دیگر است.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما در کردستان خدمت به مردم  و اتمام پروژه‌هایی است که بعضا عمری بالای ۲۰ ساله دارند اما متاسفانه با وجود تمام تلاش‌ها و اقدامات، اطلاع‌رسانی در حد یک استوری است.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=12110
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.