حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
1
شهرم از ترافیک درد می‌کشد؛

ترافیک نابسامان سنندج؛ از فقدان تخصص تا عدم یکپارچگی تصمیمات

  • کد خبر : 12276
  • 25 خرداد 1402 - 7:24
ترافیک نابسامان سنندج؛ از فقدان تخصص تا عدم یکپارچگی تصمیمات
سالهاست که مسئولان استان کردستان و شهرستان سنندج صحبت از ساماندهی ترافیک شهر سنندج می کنند اما گویا انجام این کار از توان آنها خارج است و نهایتا به گزینه «فرهنگ سازی» متوسل شده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، ساعت ۱۰ صبح بود که باید برای انجام کاری به درون شهر مراجعه می کردم، آنقدر مسیرها شلوغ بود و راننده های خودروهای تک سرنشین بر درازای خیابان کم عرض سنندج می نگریستند اما صدای ممتد و سرسام آور بوق ماشین‌ها همه را سخت کلافه کرده است، کشمکش‌های راننده خودرو و موتورسیکلت‌سوار و بوق‌های ممتد آنقدر ادامه دارد تا بار دیگر چراغ قرمز می‌شود و باز هم صدای بوق و بوق و بوق…

 

در این چند سال اخیر که موضوع ترافیک در مرکز استان کردستان به یک کلاف سردرگم تبدیل شده و همه اقدامات شهرداری، پلیس و… در این رابطه تاکنون نتیجه لازم نداشته است.

 

این روزها ترافیک مردم مرکز استان کردستان را سخت کلافه کرده است و بیش از ۶‌ برابر گنجایش معابر تردد در آنها صورت می‌گیرد، خودروهای تک‌سرنشین، برودت هوا، همزمانی شروع به کار ادارات، بانک‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و بازاریان و حضور وانت‌ها و دستفروشان کنار خیابان‌ها موجب شده تا گره ترافیک در سنندج محکم و محکم‌تر شود.

 

نه تنها خیابان‌های اصلی، بلکه معابر فرعی سنندج نیز امروزه شاهد ترافیک سرسام‌آوری است که مسوولان هم در بازکردن آن مانده‌اند.

 

قفل ترافیک سبب شده تا جدای از بروز ناراحتی‌های عصبی در رانندگان و مسافران درون‌شهری، روزانه میلیاردها تومان بنزین و گاز هدر می‌رود و این جدای از آلودگی‌های صوتی است که بوق‌های ممتد برخی رانندگان ایجاد می‌کنند.

 

روزانه میلیون‌ها نفرساعت زمان در سنندج به دلیل ماندن در ترافیک از بین می‌رود، برای یک مسیر ۱۰ کیلومتری شهرک بهاران تا میدان آزادی که باید زمان کمتر از ربع‌ساعت را صرف کرد اما در پیک ترافیک طی این مسیر بیش از یک ساعت طول می‌کشد.

 

در چنین شرایطی، درگیری‌های اجتماعی و نزاع‌های خیابانی و تنش‌های خانوادگی و کاری بیشتر است که اگر مورد بررسی دقیق قرار گیرد عمق فاجعه معلوم می‌شود. هزینه‌های اقتصادی تحمیل شده در این بخش هرچند به طور مستقیم قابل شناسایی نیست اما کاملا ملموس است.

 

ترافیک از سوی دیگر موجب افزایش آلودگی هوا و به دنبال آن بیماری‌های مختلف تنفسی و در نهایت تحمیل هزینه‌های سنگین درمان به جامعه می‌شود.

 

۲۳ ماه از مسئولیت چهل‌و پنجمین شهردار سنندج می‎گذرد، به نظر شما عملکرد شهردار در برابر مشکلاتی مانند ترافیک چگونه بوده است؟

ترافیک یک واقعیت زندگی امروز در هر شهری ازجمله سنندج است. ترافیک چالش جدیدی است که تا ۲۰ سال پیش در خیابان‎های کوتاه و باریک شهر دیده نمی‎شد. لازم است اشاره کنم این خیابان‎ها برای سی، چهل سال پیش کاربرد داشت و امروز دیگر کشش این تعداد خودرو را ندارد و به‎نوعی از خودرو لبریز و سرریز شده است.

 

در بررسی‌ها مشخص شده که مشکل ترافیک سنندج مختص هسته مرکزی شهر نیست و تقریباً همه معابر و شبکه حمل‌و‌نقل شهر را درگیر کرده است، نتیجه این‎که به جای طرح‌های موضعی و کوتاه‌مدت، شهرداری باید در جست‌وجوی راهکارهای بنیادین و مطمئن برای رفع این مشکلات باشد، بدیهی است در صورت همراهی فکری و عملی شهروندان و مسئولان حل مشکل ترافیک راحت‌تر از آن است که تصور می‌کنیم، چراکه بخش قابل توجهی از راه‌حل این مشکل در حوزه فرهنگی است و همکاری و حمایت عمومی را می‌طلبد.

 

در تازه ترین راهکار مسئولان برای ساماندهی ترافیک سنندج، سرهنگ برزو مرادی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کردستان گفته است «بخش زیادی از ترافیک با فرهنگ صحیح رانندگی قابل اصلاح است، پیشنهاد می‌شود نقاطی که در سطح شهر گره ترافیکی داشته، این فرهنگ رعایت شود تا ببینیم آیا مجدد گرهی وجود خواهد داشت یا خیر و قضاوت را به خود مردم بسپاریم».

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=12276
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.