حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
استاندار کردستان خبر داد:

تراز مثبت مالی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بعد از بدهی سنگین

  • کد خبر : 30107
  • 19 اسفند 1402 - 15:20
تراز مثبت مالی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بعد از بدهی سنگین
استاندار کردستان با بیان اینکه امروز افتخار می کنیم که دانشگاه علوم پزشکی کردستان یکی از دانشگاههای برتر منطقه و کشور از نظر علمی است، افزود: این دانشگاه هزار میلیارد تومان بدهی از دولت گذشته داشت که در حال حاضر تراز مالی آن مثبت شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، فریون عبدالملکی صبح امروز در چهارمین مجمع سلامت کردستان با شعار “سواد سلامت، عدالت اجتماعی، توسعه متوازن و جوانی جمعیت”، اظهار کرد: با ساخت ۵۰ خانه بهداشت ( ۷.۹ درصد از مجموع خانه های بهداشت استان)، تعداد خانه های بهداشت در استان به ۶۳۰ باب رسید.

وی با بیان اینکه از ۱۱۵ واحد پایگاه بهداشتی موجود در استان، ۱۷ واحد آن در دولت سیزدهم راه اندازی شده است، افزود: از ۱۵۴ مرکز جامع سلامت در استان نیز ۹.۷ درصد یعنی ۱۵ واحد در ۲ سال و نیم اخیر ساخته شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به برخی شاخص های سلامت در استان، گفت: میزان مرگ و میر نوزادان زیر یک ماه در استان ۸.۹ در هزار و در کشور ۸.۲ درصد و مرگ و میر زیر یک سال هم در استان ۱۱.۶ و در کشور ۱۱.۹ درصد است.

عبدالملکی ادامه داد: در مرگ و میر کودکان زیر پنج سال، شاخص استان ۱۴.۴ در هزار نفر و در کشور ۱۴.۷ است در زمینه مرگ مادران باردار هم کردستان شاخصی بالاتر از متوسط کشوری دارد که در استان ۳۵.۵ در هزار نفر و در کشور ۲۳.۷ است.

وی به فعالیت ۲۱ واحد بیمارستانی در کردستان اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۱۶ واحد زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی است و در کنار آن ۶۹ پایگاه فوریتهای پزشکی از جمله اورژانس هوایی فعال است که تا کنون ۵۵۶ ماموریت انجام داده که هزینه هر پرواز آن چهارهزار و ۴۰۰ میلیون ریال است ولی از بیماران هزینه ای دریافت نمی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات دولت در حوزه بهداشت و سلامت تامین آب آشامیدنی سنندج بود، افزود: کنترل بیماری منحوس کرونا با واکسیناسیون فعال و ارجاع به موقع بیماران، توسعه و تقویت خانه های بهداشت، توسعه، تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه مرجع سلامت، اجرای طرح سلامت خانواده برای ۵۸۰ هزار نفر و پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون از دیگر اقدامات مهم دولت در ۲ سال گذشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲ هزار و ۵۵۴ تخت بیمارستانی در ۲۱ بیمارستان دولتی و خصوصی استان فعال است، ادامه داد: سلامت از ارکان مهم هر حاکمیتی است که نبود آن بیشتر از بودنش احساس می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: در حال حاضر هزار و ۱۱۴ پزشک شامل ۴۸۵ پزشک عمومی، ۵۵۷ متخصص، ۷۲ فلوشیپ و متخصص به مردم استان خدمت ارائه می کنند.

عبدالملکی ادامه داد: در حوزه دنداپزشکی و داروسازی هم ۴۴۲ دندانپزشک، ۳۰ متخصص دندانپزشکی و ۲۸۰ داروساز در ۲۲۰ داروخانه مشغول خدمت رسانی هستند.

به گفته وی تعداد اعضای نظام پزشکی در کردستان هزار و ۲۷۱ نفر است که ۲ هزار و ۴۱۳ نفر از آنان را بانوان تشکیل می دهند.

وی یادآور شد: در حوزه درمان نیز اقدامات مناسبی انجام شده و در حوزه غذا و دارو نیز باوجود کمبود برخی اقلام دارویی، هیچ بیماریبه ویژه بیماران خاص با مشکلی مواجه نشدند.

تراز مثبت مالی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بعد از بدهی سنگین

در ادامه استاندار کردستان گفت: برنامه‌ای برای انتقال آب از سد آزاد به دیگر استانها مطرح نیست و به مردم اطمینان می‌دهم منابع آبی استان صرف توسعه بخش کشاورزی و صنعت می‌شود.

اسماعیل زارعی کوشا، اظهار کرد: برخی شایعات طرح شده در این باره صحت ندارد اگرچه منابع آبی نیز همچون نفت و گاز سرمایه ملی به شمار می رود ولی تا زمانی که من استاندار باشم، چنین اجازه‌ای نخواهم داد.

وی افزود: اولویت امروز استان، توسعه کشاورزی در اراضی پایاب سدهاست تا کردستان به ردیف استانهای برخوردار از زمین های آبی در کشور برسد و با توسعه تولید در بخش صنعت و کشاورزی به امنیت غذایی کشور کمک کند.

استاندار کردستان در ادامه با بیان اینکه اگرچه استان در برخی از شاخص های پیشرفت و توسعه وضعیت مطلوبی ندارد افزود: در بخش بهداشت و درمان از استان های سرآمد کشور هستیم که بسیاری از شاخص های این حوزه فراتر از متوسط کشوری است.

زارعی‌کوشا گفت: در ۲ سفر رئیس جمهور و هیات دولت به کردستان، هشت هزار میلیارد ریال مصوبه به دانشگاه علوم پزشکی استان اختصاص یافت که این مبلغ فراتر از بودجه سالانه این دانشگاه است.

مهاجرت معکوس در ۱۹۲ روستای کردستان

وی به اتفاقات بسیار خوب در طول ۲ سال و نیم از عمر دولت سیزدهم در کردستان اشاره کرد و افزود: در این مدت شاهد مهاجرت معکوس در ۱۹۲ روستای استان بودیم که بخشی از آن به بهبود زیرساختهای اسکان به ویژه در بخش بهداشت و درمان بر می گردد.

استاندار کردستان ابراز امیدواری کرد با نگاه توسعه محور دولت، تا پایان عمر دولت بتوان شاهد رکورد ویژه در این بخش بود.

وی به سیاست جمعیت‌زدایی از روستاها در رژیم ستم شاهی اشاره کرد و افزود: این نگاه در جمهوری اسامی و به ویژه دولت سیزدهم مبتنی بر بهبود امکانات و زیرساختهای روستایی است تا جمیعت مولد روستایی افزایش یابد.

زارعی‌کوشا تاکید کرد: با نگاه جامع، طرحهای عام‌المنفعه در روستاها توسعه یافته از سویی نیازهای بهداشتی و درمانی نیز پاسخ داده شده است.

کردستان در جایگاه دوم کاهش تلفات جاده‌ای

استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنانش، یکی از پیامدهای تقویت بخش فوریتهای پزشکی و بهداشت و درمان و نیز بهبود وضعیت زیرساختهای حمل و نقل، اضافه کرد: استان در دهه گذشته همواره در رتبه های ۲۶ تا ۳۱ کشور در زمینه تلفات جاده ای قرار داشت که در ۲ سال اخیر با کارهای ویژه راهسازی و راهداری، امسال تا پایان دی ماه در رتبه دوم کشور از نظر کاهش تلفات جاده ای قرار گرفتیم و این پایگاه تا پایان سال قابل ارتقا به رتبه اول نیز هست.

زارعی کوشا افزود: در زمینه تلفات جاده ای ۶ درصد پایین تر از شاخص متوسط کشوری هستیم و از آنجا که هدف نظام سلامت، کاهش آمار مرگ و میر است، این آمار قابل توجه خواهد بود.

وی با بیان اینکه امروز افتخار می کنیم که دانشگاه علوم پزشکی کردستان یکی از دانشگاههای برتر منطقه و کشور از نظر علمی است، افزود: این دانشگاه هزار میلیارد تومان بدهی از دولت گذشته داشت که در حال حاضر تراز مالی آن مثبت شده است.

راه اندازی استانداردترین بخش پیوند مغز استخوان کشور، ایجاد زنجیره پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان، توسعه گردشگری سلامت استان، بهبود زیرساخت های بهداشت و درمان در استان و افزایش پذیرش دانشجویان خارجی دیگری مواردی بود که استاندار کردستان به آن اشاره کرد و این اقدامات را از اساسی ترین راهبردهای دولت سیزدهم در استان برشمرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=30107
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.