حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان:

تدوین راهکارهای عملیاتی برای حفاظت از تنوع زیستی در کردستان ضروری است

  • کد خبر : 19974
  • 02 آبان 1402 - 11:28
تدوین راهکارهای عملیاتی برای حفاظت از تنوع زیستی در کردستان ضروری است
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: تدوین راهکارهای عملیاتی مطلوب برای حفاظت از تنوع زیستی دراستان ضروری است و یکی از راه های دستیابی به این مهم برگزاری دوره‌های آموزشی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی اقبال حمیدی صبح امروز در دوره آموزشی آشنایی با سمندر و راهکارهای حفاظت از آن که در سالن اجتماعات اداره کل محیط زیست استان برگزار شد، اظهار کرد: این دوره آموزشی به منظور آشنایی با سمندرهای ایران و راه کارهای حفاظت از آن با تمرکز بر سمندرهای استان برای کارشناسان و محیط بانان محیط زیست برگزار شده است.

 

وی با اشاره به اینکه به دلیل وجود زیستگاه گونه اندمیک و منحصر به فرد سمندر کوهستانی در کردستان، نیاز به ارتقاء و بروزکردن دانش و اطلاعات تخصصی درباره سمندر است، بیان کرد: وضعیت طبیعی استان، شرایط زیستگاهی مناسبی را به وجود آورده است و تنوع زیستی بسیار خوبی راممکن کرده است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان یادآور شد: این دوره‌ها به دلیل اینکه موجب دانش افزایی و تبادل تجربیات و اندیشه‌ها می‌شود، می تواند به تدوین راهکارهای عملیاتی مطلوبی برای حفاظت از تنوع زیستی منتهی شوند.

 

رئیس موسسه خزنده شناسی پارس و مولف کتاب دوزیستان ایران و مدرس این دوره هم به تشریح وضعیت دوزیستان و بویژه سمند در ایران و کردستان پرداخت و در مباحث آموزشی خود به موضوعاتی مانند تاریخچه مطالعات دوزیستان در ایران، چرخه زندگی دوزیستان، ارزش و اهمیت دوزیستان و چالش‌های حفاظت از سمندر و راهکارهای حفاظت از آن اشاره کرد.

 

باربد صفایی نقش بسیار مهم محیط بانان، انجمن های محیط زیستی، کوهنوردان و روستائیان در حفاظت از این گونه ها را بسیار با اهمیت خواند و گفت: تخریب زیستگاه، انتقال آب، خرید و فروش و بخشی نگری از چالش های حفاظت از این گونه است.

 

وی بیان کرد: برگزاری نشست ها و کارگاه‌های آموزشی برای آشنایی محیط بانان، انجمن های محیط زیستی، مردم محلی و کوهنوردان و همچنین تدوین طرح عمل و توجه به ایده حفاظت بدون مرز از راهکارهای حفاظت از این گونه است.

 

در این دوره آموزشی ۴۰ نفر از کارشناسان و محیط بانان اجرایی شهرستان‌های بانه، مریوان، کامیاران و سروآباد (زیستگاه های سمندر های استان) حضور داشتند.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=19974
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.