حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

تحقق عدالت محوری در جامعه، فلسفه وجودی غیرقابل تغییری در نظام اسلامی ایران است

  • کد خبر : 28297
  • 21 بهمن 1402 - 7:14
تحقق عدالت محوری در جامعه، فلسفه وجودی غیرقابل تغییری در نظام اسلامی ایران است
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون‌گذاری عادلانه عاری از تبعیضات قومی، مذهبی، طبقاتی در مجلس شورای اسلامی در بیش از چهار دهه پس از انقلاب اسلامی، از افتخارات نظام اسلامی و از نمادهای عدالت اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، قریب به چهل و پنج سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد، این انقلاب آسمانی و مبارک توانست در اواخر قرن بیستم، تمامی جهان را به لرزه درآورده و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کند، پس از گذشت بیش از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی، چه زیباست که برخی دستاوردهای نظام اسلامی برای نسل امروزی تبیین شود.برای درک بهتر موضوع و همچنین تبیین گوشه هایی از دستاوردهای ۴۵ ساله نظام جمهوری اسلامی ایران، خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، با مهندس پرویز اوسطی نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی به بحث و گفتگو می‌پردازد.

وضعیت مناطق محروم پیش از انقلاب اسلامی به چه صورت بوده است؟

میزان فقر و تنگدستی مردم و محرومیت اغلب روستاهای ایران که از رژیم منحوس پهلوی به جای مانده بود آنگونه فراوان بود که شرایطی برای رفع نیازهای اولیه در روستاها وجود نداشت، تمرکز اصلی رژیم طاغوت بر شهرها و توسعه شهرنشینی بود، لذا به وضعیت روستائیان در مناطق محروم رسیدگی نمی‌شد و وضعیت نابسامانی را در آن مناطق به وجود آورده بود، رسیدگی به شرایط روستاها در دستور کار این رژیم قرار نداشت، در حالی که توسعه روستایی موضوعی مورد بحث آن سالها در بسیاری از نقاط دنیا بود، توجه به مناطق روستایی و محروم زدایی در صدر برنامه‌های بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته بود.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در برقراری عدالت اجتماعی در ۴۵ سال پس از انقلاب اسلامی و مقایسه آن با شرایط دوران پهلوی یا قبل از انقلاب را چگونه بیان می‌کنید؟

به هر میزانی از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ فاصله می‌گیریم، اهمیت موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی و تبیین پیشرفت‌ها و دستاوردها در همه حوزه بیشتر می‌شود، به‌دست آوردن استقلال سیاسی و آزادی، افزایش یافتن آگاهی‌ و مشارکت سیاسی مردم در بسیاری از عرصه‌ها و پایداری در هشت سال دفاع مقدس توسط مردم غیور ایران، نشان از تفکری انقلابی است، زیرا جوانان ایران اسلامی موفق شدند با وجود بیش از  ۴ دهه تحریم ظالمانه، تهدید را به فرصت تبدیل کرده و ایران را در بسیاری از عرصه‌های علم و فناوری در رتبه‌های نخست جهانی بنشانند.

قریب به چهار سال از شیوع کرونا در جهان گذشته است اما ایران در مدت کوتاهی توانست به فناوری داروهای بیماران کرونایی دست پیدا کند، این در حالی بود که آمریکا با تبلیغ و رونمایی از واکسن جدیدش در مقابله با ویروس کرونا، در بسیاری از موارد تزریق این واکسن با شکست مواجه شده بود، اما نظام اسلامی ایران با اتکا به توانمندی دانشمندان جوان، تجهیز بیمارستان‌ها و مراقبت تنفسی از بیماران و در میان بهت جهانیان جزو ۱۰ کشور سازنده دنیا واکسن کرونا را ساخت و اکنون ایران رتبه هفتم داروسازی در جهان را در اختیار دارد.

همچنین جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری در دنیاست که فلسفه وجودی آن تحقق عدالت محوری است، عدالت در اندیشه حکومت داری و تنها کشوریست که شرط رهبری اش عدالت است، در ایران عدالت در نظام اسلامی بوده و این اصل غیرقابل تغییر است.

نظام اسلامی تا چه حد توانسته در مقوله عدالت اجتماعی موفق عمل کند؟ دستاوردهای انقلاب اسلامی در سایر زمینه ها را بیان بفرمائید؟

در واقع محتوا و اصل‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضامن عدالت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی است، عدالت حاکم مطلق بر تمامی اصول قانون اساسی نظام اسلامی ایران بوده که در دنیا بی‌مثال است، قانون گذاری عادلانه عاری از تبعیضات قومی، مذهبی، طبقاتی در مجلس شورای اسلامی در بیش از چهار دهه پس از انقلاب اسلامی، از افتخارات نظام اسلامی است، تحقق مردم سالاری دینی و واقعی و تأثیر مستقیم آراء مردم در تعیین سرنوشت کشور جدای از حمایت طبقات اجتماعی خاص، از والاترین نماد‌های عدالت در جمهوری اسلامی ایران است.

همچنین ایران اسلامی در طول ۴۵ سال اخیر توانسته در عدالت قضایی، دستاوردهای فراوانی را برای نظام اسلامی به ارمغان بیاورد، مجازات تمام سران و بازماندگان رژیم طاغوت بر مبنای احکام شرع مقدس اسلام و با تشکیل دادگاه صالحه، استماع تمام دفاعیات و با رعایت تمام جوانب حقوقی انجام گرفت، فرامین حاکمان نظام اسلامی در مبارزه با فساد به سران قوا و دستگاه‌های مربوطه از برجسته ترین نماد‌های عزم و اراده رهبری در تحقق عدالت است.

تأکید مقام معظم رهبری و برخورد قاطع دستگاه قضایی با پرنفوذ ترین شبکه‌های فساد و مفسدین بزرگ و اعمال اشد مجازات برای دانه درشت‌ترین آنها اثبات عینیت یافتن آرمان عدالت و نشانه اهتمام جمهوری اسلامی در برقراری عدالت است.

نظام اسلامی در عدالت سیاسی تا چه حد توانسته است موفق عمل کند؟

نظام اسلامی در طی ۴۵ سال گذشته از نظر سیاسی توانسته است، دستاوردهای قابل توجهی را کسب کند، حفظ آراء مردم و حق الناس نامیدن آن، عدالت سیاسی نظام با حمایت قاطع رهبری از آراء مردم، انتقاد از شیوه مدیریت مسئولان از دلایل روشن و انکارناپذیر و همچنین تجلی عدالت سیاسی در نظام جمهوری اسلامی است.

مردم در دوران رژیم پهلوی با وجود بزرگترین مفاسد در رأس رژیم، حق کوچکترین انتقاد یا نارضایتی را نداشتند و بیان هر انتقاد یا اعتراضی از سوی مردم، حداقل حبس یا در مواردی قتل بود، اما به برکت انقلاب اسلامی آزادی نقد نسبت به کلیه سطوح حاکمیت فراهم شده است، امروزه مردم می‌توانند اعتراضات یا انتقادات خود را به گوش مسئولین و مجریان قانون برسانند، حضور حداکثری مردم در انتخابات‌ها و تعیین سرنوشت و آینده کشورشان، نشانگر مهر تأیید عمومی بر عدالت سیاسی جمهوری اسلامی است.

آیا در زمان پیش از انقلاب خدمات رفاهی به مردم داده می‌شد؟ اکنون که ۴۵ سال از انقلاب مردمی ایران می‌گذرد چه خدماتی به مردم داده شده است؟

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمان طاغوت، دسترسی مردم با شهرستان‌ها و همچنین مردم روستا‌ها با شهرستان‌ها براحتی میسر نبود و از خدماتی نظیر دسترسی به آب شرب، برق و سایر خدمات برخوردار نبودند، اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی امروز تمامی خدمات زیربنایی از قبیل آب سالم، برق، مخابرات، جاده آسفالت، امواج تلویزیون، لوله کشی گاز در اغلب روستا‌های کشور نه در سطح شهرستان‌ها بلکه در سطح ملی قابل دسترسی است.

درابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فقط درصد کمی از شهر‌ها دارای بیمارستان بودند، اما با وجود افزایش سه برابری تعداد شهر‌ها در حال حاضر ۹۸ درصد شهر‌های کشور دارای بیمارستان و تجهیزات بیمارستانی هستند، در رژیم پهلوی بخش اندکی از مردم تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته بودند، اما امروزه ۱۰۰ درصد ساکنین روستا‌ها و بخش زیادی از شهرنشینان تحت پوشش بیمه قرار دارند، همچنین قسمتی کمی از شهر‌ها و فقط یک درصد روستا‌ها از آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند بودند ولی در حال حاضر ۱۰۰ درصد مردم شهر‌ها و ۹۱ درصد مردم روستا‌ها از این نعمت حیاتی برخوردار هستند.

ایران پیش از انقلاب ۵۷ از نظر علمی در سطح بسیار پایینی قرار داشت، در دوران رژیم گذشته به دلیل عدم دسترس به امکانات تعلیم و تربیت، امکان تحصیل برای همه فراهم نبود و فقط ۴۰ درصد کودکان می‌توانستند به مدرسه بروند، اما در حال حاضر به دلیل گسترش امکانات در اقصی نقاط کشور، بیش از ۹۷ درصد مردم با سواد هستند، همچنین تعداد دانشگاه‌ها در کشور بسیار کم بود و امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های داخلی برای همه فراهم نبود، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با گسترش امکانات آموزش عالی در اقصی نقاط کشور و افزایش پنجاه برابری آن، فرصت تحصیلات عالیه برای همه علاقمندان فراهم است.

قبل از انقلاب فقط چهار درصد روستا‌ها برق دار بودند ولی امروز با وجود نظامی عدالت محور، تقریبا ۱۰۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار و ۹۸ درصد روستا‌های کمتر از ۲۰ خانوار کشور از نعمت برق برخوردار هستند، در زمینه خدمات گازرسانی در زمان پهلوی برای تعداد اندکی از روستاها لوله کشی گاز صورت گرفته بود، ولی در حال حاضر با رویکرد عدالت محور نظام جمهوری اسلامی، بسیاری از شهر‌ها و تعداد ۲۶۰۰۰ روستا از نعمت گاز لوله کشی بهره‌مند هستند، خدمات پوشش شبکه های مخابراتی که در قبل از انقلاب در حد بسیار کمی به مردم داده می ‌شد، اکنون کلیه روستاهای کشور تحت پوشش شبکه مخابراتی قرار دارند.

مهمترین تغییری که در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی در ایران مشهود است، بحث امنیت و ثبات در کشور می‌باشد، در زمان‌های سلطنت رژیم طاغوت، امنیت قابل توجهی در کشور حاکم نبود، مردمانی که عازم سفر می‌شدند، در راه مورد حمله راهزن‌ها قرار می‌گرفتند و حق هیچ اعتراضی را هم نداشتند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی بدست مردم، اکنون مردم در کمال امنیت و آسایش جانی و رفاهی بسر می‌برند.

انقلاب اسلامی تا چه اندازه توانسته در زمینه شهرسازی و تأمین مسکن مردم، موفق عمل کند؟

از جمله مسائلی که در دهه قبل از انقلاب و در زمان رژیم شاهنشاهی، زندگی مردم را پر از مخاطره و آسیب‌پذیر کرده بود، مشکل مسکن و تأمین آن در زندگی مردم بود، مسئله رفاه مردم فقط به موضوع مسکن ختم نمی‌شد بلکه اقلام خوراکی نیز در پیش از انقلاب به سختی به مردم می‌رسید، مسئله گرانی و عدم تعادل در مخارج زندگی بزرگترین مشکل در میان مردم بود، افزایش بی‌حساب و بی‌رویه قیمت‌ها، طبقات متوسط و پایین جامعه را در فشاری مضاعف گذاشته بود.

مسئله مسکن و شهرسازی و رونق‌دهی به ساخت و ساز، یکی از فعالیت‌های مهم اقتصاد هر کشوری به شمار می‌رود که می‌تواند تراز رشد اقتصادی بالایی داشته‌باشد، از اوایل انقلاب تا به اکنون توسعه شهرها یکی از دغدغه‌های نظام جمهوری اسلامی بوده است و در این راستا دولت‌ها تا کنون روندهای مختلفی را طی کرده‌اند، دولت سیزدهم نیز عزم خود را برای ساخت و توسعه مسکن ملی افزایش داده است.

و کلام آخر…

در عصر پس از انقلاب اسلامی، ده‌ها کانال رادیویی و صدها شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی زبان با گویش‌های مختلف ایرانی مشغول تهاجم به باور‌های دینی، فرهنگی، ارزش‌های اخلاقی، تفرقه افکنی قومی و مذهبی و ترویج فساد و فحشاء و تخریب سبک زندگی مردم ایران هستند، شناخت و آگاهی دشمن از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایران برای دستیابی به جایگاه برتر و کسب موفقیت‌ها همواره نگرانی او را در پی‌داشته است و ریشه تمام دشمنی‌ها را در انسجام مردم برای الگوسازی و تعالی و رشد کشور جستجو کرد.

نباید اجازه داد که دشمن با تبلیغات رسانه‌ای از جمله ماهواره‌ها و با ترفندهایی نظیر تحمیل جنگ، تحریم، ترور و دهها روش ناجوانمردانه دیگر و با استفاده از تمام ابزار و امکانات نوین فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی و نظامی، منافع مردم ایران را هدف قرار دهد، آنها را فریب داده و از مسیر خود منحرف کند و نباید فراموش کرد که ایرانی مستقل تنها در گرو همدلی، مشارکت عمومی و حضور فعال آحاد مردم در تمامی عرصه‌های سازندگی و توسعه کشور و خنثی سازی توطئه دشمنان میسر خواهد بود، دشمنانی که تمام تلاش خود را در مقابله با این حرکت تأثیرگذار می‌کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=28297
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.