حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

تب داغ انتخابات در بیجار

  • کد خبر : 26664
  • 23 دی 1402 - 7:47
تب داغ انتخابات در بیجار
پس از آنکه اسامی تاییدشدگان نامزدان انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط هیات نظارت منتشر شد، تب داغ بحث و گفتگوها در فضای مجازی و حقیقی شهرستان بیجار در خصوص پیروز احتمالی این دوره آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، هیجان ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی و سپس استرس تایید یا رد صلاحیت‌ها به پایان رسید و از امروز تب داغ گفتگوها و شب نشینی‌های سیاسی و گروه بندی‌ها رویه‌ایی افزایشی دارد که از هر گروه سنی و از هر صنفی، در تلاش‌اند همراهان بیش‌تری را به سمت خود جذب کنند.

رییس ستاد انتخابات استان کردستان با اشاره به تایید صلاحیت ۴۰.۸ درصد داوطلبان استان از سوی هیات نظارت گفت: در استان کردستان از تعداد ۳۲۶ نفر که در هیات نظارت مورد بررسی قرار گرفتند، ۱۳۳ نفر معادل ۴۰.۸ درصد تایید صلاحیت شدند و۳۰ نفر نیز معادل ۹.۲ درصد داوطلبان هم شرایط شرکت در انتخابات را نداشتند.

در نظر سنجی که چندی پیش در فضای مجازی بیجار منتشر شد و بیش از ۶۱درصد شرکت کنندگان نظرشان این بود که نماینده شهرستان بیجار نباید یک دوره‌ایی باشد و اگر برای بار دوم، ثبات داشته باشد، بدون شک می‌تواند بیشتر تاثیرگذار باشد.

یک نماینده چه وظیفه‌ای دارد

کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با خبرنگار کردتودی، گفت: امروز دیگر نباید همچون سنت گذشته عمل کرد، نسل جدید امروز بسیار هوشمند و مطلع است، متاسفانه برخی از نامزدان انتخابات مجلس شورای اسلامی، وظایف و اختیارات نماینده را نمی‌دانند و در سخنرانی‌هایشان وعده‌هایی می‌دهند که از هیچ قدرت و اعتباری برخودار نیست.

حسین الیاسی معتقد است: یک نماینده مجلس باید در حوزه اختیارات و مسئولیتی که به عنوان قانون‌گذار دارد، آنقدر مطالعه و تحقیق داشته باشد که در یک نشست و میزگرد دانشجویی یا مردمی، وعده‎‌ها و سخنانی نگوید که با ماهیت نماینده فاصله زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه نسل امروز جامعه در کنار هیجاناتی که در انتخابات مجلس وجود دارد، به صحبت‌ها و سطح سواد نامزدان دقت و تحلیل می‌کند، تاکیدداشت: بدون شک وقتی نامزدهای انتخابات مجلس از یک سطح سواد عالی و اشراف اطلاعاتی ابتدا نسبت به حوزه مسئولیتی و سپس نسبت به مردم و شهرستان برخوردار باشد، منتخب جوانان و نوجوانان خواهد بود.

این کارشناس سیاسی ادامه‌ داد: نسل جوان آینده ساز ممکلت است و هریک از نامزدان انتخابات که بتوانند با منطق و گفتگوی صحیح همراه با دانش و علم روز، با این قشر از جامعه ارتباط برقرار کند، می‌تواند در آینده هم برای شهرستان و دیار خود اقدامات و کارهای بزرگی را به ثمر نشاند.

وی افزود: سوالی که باید از نامزدان انتخابات مجلس پرسید این است که آیا می‌دانند که دغدغه مردم چیست و در چه زمینه‌ایی باید ورود کند و چه برنامه‌ها و طرح‌هایی را باید دنبال و پیگیری کند.

الیاسی با اشاره به اینکه مناظره نامزدان مدعی در شهرستان نیازجدی به شمار می‌رود، گفت: برای اولین بار اگر چنین اتفاقی بیوفتد، می‌توان امیدوار بود که سطح سواد سیاسی جامعه به مرحله‌ایی خواهد رسید که انتخاب و منتخب، بیرون آمد از یک انتخاب درست است.

وی ادامه‌داد: جامعه استاتید دانشگاهی و جامعه بسیج دانشجویی و دانشگاهی انتظاردارند که با برگزاری یک میزگرد یا میز مناظره، نامزدان انتخابات هم استقبال کنند و با حضور خود، ضمن چالش سیاسی، آزمایشی شبیه سازی شده با حضور در بهارستان را تجربه کنند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: سوال دومی که می‌توان از نامزدان انتخابات بیجار که تعداد آن‌ها بیش ۲۵نفر است، این است که آیا همه این ۲۵نفر، ۲۵برنامه متخلف، متنوع، بدون تکرار، در ۲۵ ابعاد و غیره دارند؟ آیا شهرستان بیجار بیش از ۶۰۰ نوع حوزه متخلف دارد که هر یک از این نامزدان جداگانه به این موارد می‌پردازند؟

وی افزود: جامعه سیاسی بیجار از نامزدان انتخابات مجلس شورای اسلامی انتظار دارد که چرا برای یک شهرستان ۸۹هزارنفری باید ۲۵نفر نامزد شوند؟ شهرستان بیجار از تعداد زیاد نامزدان انتخابات رنج می‌برد.

الیاسی گفت: اگر تعداد نامزدان به سه نفر کاهش یابد و سایر مدعیان با هم یکصدا و یکدل شوند، یک انتخابات پر شور، پر مغذ و درست برگزار خواهد شد، زیرا تعداد آرای مردم ابتدا خرد و گسسته نخواهد شد، دوم اینکه مردم با دقت بیشتری انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: شهرستان بیجار تجربه برگزاری دور دوم انتخابات را در کارنامه خود دارد، متاسفانه این رویه افزایش هزینه‌های زیادی را برای نظام دارد، نیروهایی که باید باردیگر انتخابات برگزار کنند، تعرفه‌هایی که باید دوباره چاپ شود، شمارش و غیره همگی افزایش هزینه اجباری است.

این کارشناس تاکید کرد: ضمن دعوت از همه نامزدان انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان بیجار در برگزاری یک مناظره تخصصی، انتظارداریم برخی از افراد شرکت‌کنند تایید صلاحیت شده، با سایر رقبای خود به یک توافق فکری و عقیده‌ای برسند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=26664
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.