حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4
در جلسه شورای اداری شهرستان بیجار عنوان شد؛

تاکید وزیر نیرو بر لزوم شفافیت در اجرای طرح تخصیص آب از سد‌ها/ ۱۶ هزار روستا در کشور با تنش آبی مواجه هستند

  • کد خبر : 977
  • 24 شهریور 1401 - 6:51
تاکید وزیر نیرو بر لزوم شفافیت در اجرای طرح تخصیص آب از سد‌ها/ ۱۶ هزار روستا در کشور با تنش آبی مواجه هستند
محرابیان وزیر نیرو در سفر به استان کردستان و در جلسه اداری شهرستان بیجار به تنش آبی در ۱۶ هزار روستای کشور اشاره کرد و گفت: برای حل این مسئله اعتباری در قالب طرح جهاد آبرسانی تامین شد.

به گزارش خبرنگار کُردتودی، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو عصر چهارشنبه در سفر به کُردستان و در جلسه شورای اداری شهرستان بیجار با بیان اینکه طرح‌های بین حوضه‌ای انتقال آب به صورت محدود و فقط برای تامین آب شرب است افزود: رعایت الگوی کشت و استفاده از روش‌های نوین آبیاری از سیاست‌های جدی دولت است.

محرابیان بر لزوم شفافیت در اجرای طرح تخصیص آب از سد‌ها و اطلاع مردم از حقوق خود تاکید کرد.

وزیر نیرو در ادامه سخنانش به رفع مشکل تخصیص آب بخش کشاورزی شهرستان بیجار اشاره کردو افزود: با حضور مسوولان استان، وزارت نیرو و نماینده صنف کشاورزی، تخصیص آب این بخش مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت ضرورت یا با حفرچاه و یا از راه‌های دیگر، مشکل آب مرتفع خواهد شد.

وی از برنامه ریزی برای احداث سد شیخ بشارت در بیجار خبر داد و اضافه کرد: امیداست بر اساس مطالعات صورت گرفته و با احداث این سد، بخشی از نیاز آبی شهرستان بیجار رفع شود.

وی در ادامه به تنش آبی در ۱۶ هزار روستای کشور اشاره کرد و افزود: برای حل این مسئله اعتباری در قالب طرح جهاد آبرسانی تامین شد.

 

 

تاکید بر لزوم تسریع اجرای پروژه‌های تعریف شده آب در شهرستان بیجار

استاندار کردستان هم یکی از مولفه‌های اصلی برای نگهداشت جمعیت در روستا‌ها و شهر‌های بیجار را تامین آب شرب و کشاورزی ذکر کرد.

اسماعیل زارعی کوشا ضمن تاکید بر لزوم تسریع اجرای پروژه‌های تعریف شده آب در این شهرستان افزود: انتقال آب سد سیازاخ به بیجار و حسن آباد یاسوکند از جمله مصوبات سفر قبلی وزیر نیرو به کردستان بود.

استاندار کردستان به سد تالوار و ایجاد تصفیه خانه فاضلاب در پایاب آن اشاره کرد و افزود: امید است با بازنگری در تخصیص آب به کشاورزان بیجاری از سد تالوار مشکل آب روستا‌های بخش چنگ الماس مرتفع شود.

 

 

انتقاد از کم شدن سهم آب شرب و کشاورزی بیجار

نماینده مردم بیجار در مجلس شواری اسلامی با انتقاد از کم شدن سهم آب شرب و کشاورزی بیجار گفت سهم این شهرستان از هفت هزار هکتار به هزار هکتار کاهش یافت.

علیرضا زندیان افزود: در حال حاضر ۶۷ روستای این شهرستان با تنش آبی مواجه است که امیدواریم با بازنگری در تخصیص آب سد تالوار بخشی از این تنش برطرف شود.

نبود تصفیه خانه فاضلاب در شهر‌های یاسوکند، پیرتاج، بابارشانی و توپ آغاج، لزوم احداث تصفیه خانه آب در کنار سد تالوار و تخصیص اعتبار جهشی برای اجرای خط انتقال آب از سد سیازاخ به بیجار و یاسوکند، ازجمله مواردی بود که زندیان به آن اشاره کرد.

 

 

کم آبی و عدم رونق کشاورزی، باعث مهاجرت بیش از ۴۰۰ هزار نفر از مردم شهرستان شده است

احمدرضا قاسمی فرماندار بیجار هم از وزیر نیرودر خواست کرد تصمیمی در مورد بهره گیری روستاییان از سد تلوار برای آبیاری اراضی پایاب کشاورزی و آب شرب گرفته شود

رییس نظام صنفی کشاورزی بیجار هم از عدم توجه به حقابه کشاورزان پایاب سد تلوار انتقاد داشت و افزود: کم آبی و عدم رونق کشاورزی، باعث مهاجرت بیش از ۴۰۰ هزار نفر از مردم شهرستان شده است.

سید حسین رحیمی با بیان اینکه از ۴۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی بیجار فقط ۲ درصد آبی است، ادامه داد: در شهر‌های اطراف مجوز ۱۰ هزار چاه صادر شده، اما در بیجار حفر چاه ممنوع شده است.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=977
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.