حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
بازار داغ استوک‌های زمستانه در کردستان؛

تاناکورا؛ بازاری برای دارا و ندار

  • کد خبر : 26912
  • 26 دی 1402 - 9:59
تاناکورا؛ بازاری برای دارا و ندار
این روزها گرانی بازار کفش و البسه در بسیاری از مغازه‌ها مردم را به استفاده از بازار استوک سوق می‌دهد یکی از مکان‌های که مردم اشتیاق بیشتری در آن برای خرید دارند بازار تاناکورا است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، امروز بار سنگین مشکلات اقتصادی، خرید لباس نو را برای بسیاری از خانواده‌ها سخت کرده و در عوض بازار تاناکورا را رونق داده است.

گرچه بازار فروش در تاناکورا سال‌هاست که مشتریان پر‌و‌پا‌قرص و ثابت خود را دارد اما این روزها به‌خاطر بحران اقتصادی و گرانی اجناس، پای‌ مشتریان تازه‌ای را به مغازه‌های خود باز کرده است.

اگر در گذشته بیشتر اقشار ضعیف و دهک‌های پایین جامعه خریدار کالای تاناکورا بودند ولی چند سالی است که با ورود پوشاک و کیف و کفش استوک، جمعی از قشر مرفه جامعه هم جزو مشتریان این نوع کالا شده اند چراکه برای این افراد برند محصولات از اهمیت ویژه ای برخودار است و لذا هزینه زیادی هم برای خرید این نوع کالا می کنند.

سال‌هاست این بازار مشتری‌های متنوع و مختلفی دارد اما در این میان تازه‌ترین مشتریان لباس‌های دست‌دوم افرادی هستند که به‌دلیل گرانی قیمت پوشاک راه‌شان به اینجا افتاده و طالب لباس دست‌دوم هستند.

خرید در تاناکورای سنندج از سایر بازارها در این شهر ارزان‌تر است و کیفیت بهتری هم دارد علت این بازار در سنندج نزدیکی سنندج به مرز عراق است و در هر کدام از فصل‌های سال اگر بخواهی به این بازار سری بزنی قطعا جای سوزن ‌انداختن پیدا نخواهی کرد.

کیفیت و قیمت مناسب عامل اصلی گرایش مردم به پوشاک استوک

در این میان یکی از مشتریان، زنی را می‌بینم که در میان لباس‌های زمستانی که به قول صاحب مغازه تازه رسیده به‌دنبال کت و کفش مورد علاقه‌اش می‌گردد.

وی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی بیان داشت: با سرد شدن هوا چند روزی است که تمام مغاز های شهر را برای خرید کت و کاپشنی که مد نظر داشتم را گشته‌ام اما یا پیدا نکرده‌ام و یا قیمت‌ها  آنقدر زیاد بود که قدرت خرید آن را نداشتم به همین خاطر برای خرید تاناکورا را انتخاب کردم.

لبخند روی لب حاکی از آن بود که به هرآنچه که در ذهن داشته است رسیده باشد.

این شهروند کردستانی در ادامه خاطر نشان کرد: قیمت لباس‌های پاییزی که این روزها در ویترین فروشگاه‌ها جا‌خوش‌ کرده‌اند، کمتر از یک میلیون تومان و یا حتی بیشتر است اما متوسط قیمت همان جنس در تاناکورا با جنس خوب و کیفیت عالی کمتر از ۳۵۰ هزار تومان است.

در ادامه یکی دیگر از خریداران جنس تاناکورا عنوان‌ داشت: این روزها کمتر کسی می‌تواند یک جفت کفش مناسب را با قیمت خوب در مغازهای شهر پیدا کند این در حالی است که بهترین مارک و با کیفیت‌ترین کفش را در همین بازار با قیمت مناسب می تواند تهیه کند و همین قیمت‌های مناسب و جنس با کیفیت است که نه تنها اکثر خانواده‌های سنندجی بلکه بسیاری از خانواده‌های ایرانی را از هر کجای این کشور به این بازار می‌کشاند.

یکی از فروشندگانی که در این بازار مغازه دارد می‌گوید: اکثر مشتری‌های ما  ثابت هستند به طوری که سال‌ها است برای خرید به این بازار می‌آیند.

وی می‌گوید در چند سال اخیر بحران اقتصادی بی‌تاثیر نبوده و همین باعث شده مشتریان بیشتری برای خرید به این بازار روی بیاورند.

این فروشنده در ادامه بیان داشت: متاسفانه امسال بر خلاف سنوات گذشته خبری از سوز و سرمای طاقت فرسای زمستان نیست و همین امر موجبات کسادی بازار و رو دست ماندن پوشاک زمستانی  را برای مغازه داران تاناکورای فراهم کرده است.

وی گفت: بیشتر مشتریان ما افراد جوان و اهل مدل و مارک هستند و بیشتر سلیقه آنها برندهای خارجی است.

فعالیت ۲۰ هزار نفر در واحدهای عرضه کالای تاناکورا و استوک در سنندج

در ادامه فرزاد سردار زاده معاون نظارت و بازرسی حمایت ازحقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان در این رابطه اظهار داشت: پوشاک و کیف و کفش تاناکورا و استوک جزو کالای قاچاق محسوب می شود ولی با توجه به گسترش آن در سطح استان به ویژه سنندج و اشتغال ۲۰ هزار نفر در این حوزه فعلا امکان جمع آوری آنها وجود ندارد.

سردار زاده بیان داشت: بی شک باید نسبت به جایگزینی شغل برای این افراد اقدام شود که در این راستا برنامه هایی هم چون انتقال واحدهای تاناکورا به مرکز در حال احداث سنه سنتر در نظر گرفته شده است.

معاون نظارت و بازرسی حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه بر عرضه کالای استوک و تاناکورا هم نظارت می شود، گفت: برخی از این واحدها در ایامی اقدام به حراج با تخفیف ۹۰ درصدی می کنند.

سردار زاده بیان داشت: با بهره برداری از مرکز سنه سنتر سنندج، دیگر واحدهای تاناکورا اجازه کهنه فروشی ندارند و باید اقدام به فروش و عرضه پوشاک نو و تازه کنند.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون برای چند واحد که مرتکب تخلف مذکور شدند پرونده تشکیل داده‌ایم و آنها را به تعزیرات حکومتی معرفی کرده‌ایم.

گفته می‌شود ۲۰ هزار نفر در واحدهای عرضه کالای تاناکورا و استوک در سنندج مشغول به کار هستند و جمع آوری این واحدها هم به دلیل نبود شغل جایگزین، تبعات اجتماعی و اقتصادی و در نتیجه نارضایتی عمومی، امکان پذیر نیست.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=26912
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.