حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
به بهانه ۲۷مارس، روز جهانی تئاتر؛

تئاتر صحنه‌ها را با حضور مخاطب می‌آفریند

  • کد خبر : 31212
  • 08 فروردین 1403 - 9:21
تئاتر صحنه‌ها را با حضور مخاطب می‌آفریند
هشتمین روز از فصل بهار و ۲۷ مارس میلادی به روز جهانی تئاتر نامگذاری شده است، هنرمندان این عرصه فاخر، این روز بزرگ را درقالب پیام به یکدیگر تبریک می‌گویند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، موضوع تئاتر در دوران حیاتش، همیشه آینه‌ی تمام نمای زندگی انسان‌ها بوده و تجربه‌های زیست انسانی را به عرصه نمایش درآورده است، مهمترین تصورات کلیدی انسان از زیستن و زندگی را می‌توان در آثار تئاتری تجربه کرد، تئاتر تنها فعالیت هنریست که همراه با مخاطب می‌آفریند، به عبارتی اگر مخاطب نباشد، اجرای تئاتر غیر ممکن خواهد بود.

بنابراین انسان، محوری‌ترین عنصر در تئاتر بوده و آنچه در تئاتر به نمایش درمی‌آید به بارزترین مشکل و سؤال انسان، در هر دوره تاریخی مربوط می‌شود، در واقع تئاتر هنر خوب دیدن، تکاپو و یک انرژی تعقلی است، بزرگترین جهل بشر، ندیدن با دو چشم باز است، هنر تئاتر می‌تواند با تمام وجود حقیقت را در برابر چشمان مخاطب به نمایش بگذارد.

تئاتر به ما می‌فهماند که انسان همیشه در زمان حال زندگی می‌کند و در حال رقم زدن خود و نوع شخصیتش و یافتن خویش و شناخت خویشتن است، این هنر بهترین تجربه‌های انسانی مانند زندگی را به نمایش می‌گذارد، همانگونه که مردم هنگام زندگی کردن بازی نمی‌کنند، او تمام دریچه‌ها را باز می‌کند و زبان مشترک همه نسل‌ها و همه انسان‌ها در زمان و مکان است.

تئاتر هنر گفتگوست و می‌تواند آموزش دهد، تنها هنری که با لجبازی بسیار سعی کرده است در دام عادی شدن و گوشه نشینی گرفتار نشود، این هنر می‌خواهد حرف بزند و رسالتش بر سخن گفتن است.

متأسفانه اکثریت مردم ایران علاقه‌ای به دیدن تئاتر ندارند، طبق آماری که در اسفند ماه سال گذشته گرفته شده است، حدود ۸۸/۶ درصد مردم ایران اصلاً به تماشای تئاتر نمی‌نشینند و در مورد آن دانش کافی ندارند، در این شرایط بی تردید مسئولیت هنرمندان دشوارتر خواهد بود.

در شهرستان دهگلان، تئاتر بسیار مظلوم واقع شده است و کمتر کسی علاقه‌ای به این هنر داشته باشد یا بخواهد آن را ادامه دهد، شاید بدین خاطر است که از این هنر نمی‌توان توقع مالی داشت و درآمدی از این راه برای هنرمندان بدست نمی‌آید، اما در اصل بزرگترین تجربه‌های بازیگری که بسیاری از بازیگران مطرح دنیا کسب کرده‌اند، منشأ و ریشه‌ی آن از هنر تئاتر سرچشمه گرفته است.

سخنی پایانی با هنرمندان…!

برای یک هنرمند خبره و کاربلد، هر روز، روز تئاتر است، زیرا هر روز، انتظاری تازه برای اتفاقی نو و فرصتی تازه برای زندگی رخ خواهد داد، زندگی‌ که امیدوارانه هر لحظه به ما می‌گوید: باید بود، باید زیست و باید ادامه داد.

 

 

به قلم مهدی روشنی، بازیگر و هنرمند تئاتر و تلویزیون شهرستان دهگلان

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=31212
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.