حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

بیماری خاموشی که ناگهان جان می‌گیرد

  • کد خبر : 10883
  • 30 اردیبهشت 1402 - 7:45
بیماری خاموشی که ناگهان جان می‌گیرد
بیماری فشار خون بالا نوعی بیماری خاموش تلقی می شود که گاه علائمی ندارد و گاهی با علائم خفیف یا شدید همراه است که می طلبد کنترل و درمان مداوم آن از سوی بیماران جدی گرفته شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، فشار خون یکی از علائم اصلی حیات است، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود.

فشار خون‌ بالا گاهی‌ کشنده‌ بی‌سر و صدا نامیده‌ می‌شود ، زیرا تا مراحل‌ انتهایی‌ اکثرا هیچ‌ علامتی‌ ندارد.

فشارخون‌ به طور طبیعی‌ در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی‌ که‌ دچار بیماری‌ فشارخون‌ بالا است‌، به‌ هنگام‌ استراحت‌ نیز فشار خونش‌ بالاتر از حد طبیعی‌ است.

 اندازه گیری فشار خون

اصولا فشارخون در بخش‌های مختلف سیستم گردش خون متفاوت است ولی در اندازه گیری، فشار خون به دو نوع فشارخون سیستولی و دیاستولی مجزا می شود.

فشار خون سیستولی معمولاً به فشار خونی که در سرخرگ‌های است گفته می‌شود و فشارخون دیاستولی به فشارخون ورید گفته می شود. معمول‌ترین روش اندازه‌گیری فشار خون به‌ وسیله فشارسنج است که با استفاده از ارتفاع جیوه برای اندازه‌گیری فشار خون در حال چرخش در رگ‌ها استفاده می‌کند. فشارخون طبیعی براساس قرارداد برای فشارخون سیستولی پائین تراز ۱۲۰ میلی متر جیوه و برای فشارخون دیاستولی پائین تراز ۸۰ میلی ‌لیترجیوه و شیوع فشارخون بالا در جوامع گوناگون متفاوت است.

بیش از ۳۴ درصد مردم کردستان بیماری فشار خون بالا دارند

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کردستان گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته، ۳۴٫۵ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان مبتلا به بیماری فشار خون بالا هستند.

جهانبخش یوسفی با یادآوری شعار امسال «فشار خون خود را دقیق اندازه‌گیری کنید» و پیام آن «با اندازه‌گیری دقیق فشارخون و کنترل آن، عمر طولانی‌تری داشته باشید»، اظهار داشت: این شعار بیان‌کننده، اندازه‌گیری صحیح فشار خون، مراجعه به موقع به پزشک، مصرف درست داروها، جلوگیری از ابتلا و در صورت ابتلا، کنترل مطلوب آن است.

مدیر پیشگیری و مقابله با بیماری‌های معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: فشارخون برای ادامه حیات ضروری است ولی اگر میزان آن از حد طبیعی بالاتر برود و کنترل نشود عوارض زیادی به همراه دارد که فشار خون طبیعی کمتر از ۱۲۰روی ۸۰ است.

یوسفی با اشاره به اینکه در تقسیم‌بندی فشارخون اگر فشار ماکزیمم به ۱۴۰یا فشار مینیمم به ۹۰ برسد یعنی فرد به فشارخون بالا مبتلا شده و بایستی برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه نماید، ادامه داد: فشارخون بینابینی در صورتی است که فشار ماکزیمم ۱۴۰-۱۲۰ یا فشار مینیمم۸۰ ـ ۹۰ باشد که این افراد در معرض ابتلا به فشارخون بالا هستند.

وی خاطرنشان کرد: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰ میلیون نفر در اثر عوارض فشارخون بالا جان خود را از دست داده‌اندکه این آمار در کشورمان نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کردستان گفت: براساس مطالعه‌ای که در سال ۱۴۰۰ در کشور انجام شد حدود ۳۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال به فشارخون بالا مبتلا هستند که این میزان در استان کردستان ۳۴٫۵ درصد است.

به گفته یوسفی، بر اساس مطالعه مذکور در کشور ۳۸٫۵ درصد افراد مبتلا به فشارخون بالا از بیماری خود بی‌اطلاعند که این آمار در استان کردستان بالاتر از میانگین کشوری بوده و ۴۷ درصد است.

وی به نحوه صحیح و شرایط اندازه‌گیری فشارخون اشاره کرد و گفت: نیم ساعت قبل از اندازه‌گیری پرهیز از مصرف غذا و نوشیدن بالاخص قهوه و چای، پرهیز از انجام فعالیت بدنی و استعمال دخانیات، خالی بودن مثانه، آرامش روانی و استراحت کردن در پنج دقیقه قبل از اندازه‌گیری منجر به بهبود دقت می‌شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: هنگام اندازه‌گیری فشارخون رعایت نکاتی از قبیل آویزان نبودن پاها و نشستن روی صندلی، قرار دادن آرنج و ساعد روی تکیه‌گاه و در سطح قلب، آستین گشاد و لخت بودن بازویی که قرار است از آن فشار خون اندازه گیری شود، صحبت نکردن در زمان اندازه‌گیری فشار خون، مطلوب بودن دمای محیط، نداشتن اضطراب، درد و فشارهای روحی در زمان اندازه گیری فشار خون ضروری است.

یوسفی در پایان گفت: رعایت سبک زندگی سلامت‌محور با کاهش وزن، ورزش منظم، رژیم غذایی سالم، کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی، پرهیز از مصرف الکل و استعمال دخانیات، داشتن خواب شبانه کافی و کنترل استرس از جمله نکاتی است که در کنترل فشار خون موثر هستند.

براساس آمارها، در ایران ۴۵ درصد از افرادی که فشار خون بالا دارند از این خطر سلامتی آگاهی نداشته و برای پیشگیری از بیماری و درمان به موقع نیز اقدام نکرده‌اند. بنابراین، بعد از مدتی با عوارض ناشی از پرفشاری خون که شامل، سکته‌های قلبی و مغزی و عارضه‌های قلبی و کلیوی است به پزشک مراجعه می‌کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=10883
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.