حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

بیش از ۳۱ هزار کردستانی به دیابت مبتلا هستند/ بیجار بیشترین و سنندج کمترین میزان شناسایی بیماران مبتلا را دارد

  • کد خبر : 12836
  • 06 تیر 1402 - 8:33
بیش از ۳۱ هزار کردستانی به دیابت مبتلا هستند/ بیجار بیشترین و سنندج کمترین میزان شناسایی بیماران مبتلا را دارد
مدیر بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: خطرسنجی انجام گرفته در بین جمعیت بالای ۳۰ سال استان، نشان می‌دهد که بیش از ۳۱ هزار کردستانی به دیابت مبتلا هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، شاخص‌ترین نشانه‌های دیابت، قند خون بالا است یعنی اگر میزان نرمال قند خون برای فرد ناشتا را ۷۰ تا ۹۹ میلی گرم بر دسی لیتر در نظر بگیریم افرادی با قند خون بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ به دیابت نوع سه و ۱۲۵ میلی گرم بر دسی لیتر به بالا به دیابت مبتلا هستند.

مدیر بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: خطرسنجی انجام گرفته در بین جمعیت بالای ۳۰ سال استان، نشان می‌دهد که بیش از۳۱ هزار کردستانی به دیابت مبتلا هستند.

جهانبخش یوسفی افزود: از این تعداد بیمار دیابتی شناسایی شده، ۲۰ هزار و ۳۴۵ نفر در شهر‌ها و ۱۱ هزار و ۱۶ نفر در روستا‌های استان ساکن هستند.

وی با اشاره به اینکه شمار مبتلایان به دیابت در جهان روزانه درحال افزایش است، اضافه کرد: در جهان در هر پنج ثانیه یک نفر به دلیل ابتلا به دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهد.

یوسفی گفت: دیابت در بین افراد چاق شایع‌تر است، و این افراد می‌توانند با کاهش پنج درصد از وزن خود احتمال ابتلا به دیابت را ۷۰ درصد کاهش دهند.

مدیر بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه ۳۰ دقیقه ورزش در روز تا ۴۰ درصد عوارض دیابت را کاهش می‌دهد اضافه کرد: هیچ چیز سریع‌تر از فعالیت بدنی نمی‌تواند به کنترل قند خون کمک کند.

وی با بیان اینکه در بیماران دیابتی تیپ دو چربی سریع بالا می‌رود تاکید کرد: افراد دیابتی باید از مصرف چربی ها، غذا‌های سرخ شده، گوشت‌های پرچرب و غذا‌های شور پرهیز کنند و میزان مصرف چربی و نمک را محدود کنند.

یوسفی بیان کرد: دیابت مجموعه ایی از اختلالات متابولیکی است که قسمت‌های مختلف بدن شامل عروق کوچک و بزرگ، اعصاب محیطی و عضلات را درگیر می‌کند.

مدیر بیماری‌های غیر واگیرمعاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به نتایج غربالگری در درمانگاه‌ها اشاره کرد و افزود: شهرستان بیجار بیشترین و سنندج و قروه کمترین میزان شناسایی بیماران مبتلا به دیابت را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در پایان از فعالیت سه کلینیک دیابت در شهر‌های سقز، سنندج و مریوان برای ارائه خدمات تخصصی سطح ۲ به بیماران دیابتی در استان خبر داد.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=12836
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.