حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
گزارش؛

فال‌گیری و رمالی در کوچه‌ پس‌کوچه‌های شهر بیجار

  • کد خبر : 15357
  • 25 مرداد 1402 - 7:28
فال‌گیری و رمالی در کوچه‌ پس‌کوچه‌های شهر بیجار
امروز در کوچه و خیابان‌های شهر بیجار، زنانی با پوشش‌های خاص را می‌بینید که با فاصله کم، در کنج دیواری نشسته‌اند و نخود، رمل و اسطرلاب و دانه‌های نگینی و مهره در مقابل خود قرار داده‌اند و به هر رهگذری که اندکی به آنها توجه می‌کند، می‌گویند بیا فالت بگیرم اگر راست نبود پول نده!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی از بیجار، وقتی ظهر به خانه برمی‌گشتم، همسایه ها را دیدم که بصورت چند نفری در گوشه‌ای از کوچه و عرض خیابان اصلی تجمع کردند، اول به گمانم اتفاقی افتاده یا لوله آبی شکسته است.

نزدیک‌تر که شدم دیدم خانم مسنی نشسته است و با لهجه عربی فارسی دست یکی از خانم‌های همسایه را گرفته و برایش از استرس‌ها و ترس‌های زندگی‌اش می‌گوید و سایر همسایه‌هایی که نظاره‌گر هستند با تکان دادن سر، تایید می‌کنند که گویی حقیقت را می‌گوید.

کمی آن طرف‌تر یکی دیگر از مردان همسایه را دیدم که خوشحال و شاد از پای بساط یکی از همین خانم‌ها برخواست و به سمت من آمد و گفت: فلانی بیا ببین ” مهره مار ” خریدم، گفتم چقدر پول دادی؟ گفت کلی چانه زدم و برایش ۲ کیلو برنج و یک بطری روغن مایع و یک قوطی رب آوردم تا این مهره را به من ۵۰۰ هزار تومان فروخت.

در نگاه اول به این مهره، شیء غریبی بود، یک مهره نامتعارف در یک فضای صدف مانند و از آن جا که برای اولین بار بود چنین چیزی را می‌دیدم، تصمیم گرفتیم بعدازظهر به بازار برویم و به کسانی که شاید تجربه بیشتری داشته باشند، نشان دهیم.

کمی به همسایه‌ها که نگاه کردم، مادر از خانه خارج شد و زیر چادر گویا چیزی داشت، سوال کردم کجا می‌روی و این چیست که گفت پسرم بنده‌های خدا چند روز است چیزی نخورده‌اند و به من گفته‌اند نهار چی دارید؟

سرانگشتی حساب کنیم، اگر هر یک از همسایگان ما که بیش از ۱۵ خانواده بودند و سایر ساکنین کوچه‌های همجوار هم که با شتاب می‌آمدند که از این غافله جا نمانند، در ۲ ساعت کمتر بیش از ۱۰ میلیون کاسبی کردند و هر یک نهار خورده، یک کیسه برنج، چندین بطری روغن مایع، قند و شکر، رب، ماکارونی و هرچه که این بندگان خدا در خانه داشتند، غارت کردند و با رضایت کامل مردم، صحنه را ترک کردند.

جهل و زودباوری، فریب با زبان خوش، استفاده از روش‌های روانشناسی و مجاب کردن مخاطب، تنها هنرشان است و با غارت امول مردم و کلاهبرداری، بساط چند روزه خود را در شهر جمع می‌کنند و به سراغ شهر دیگری می‌روند.

همین مهره‌ای که برایتان گفتم را هم وقتی بیشتر دقت کردم، ۲ تکه پلاستیک قالب‌ریزی شده با پلاستیک بازیافتی مثل صدف ساخته شده بود، درون آن ۲ عدد هسته خرمالو بود که ۵۰۰ هزار تومان با تخفیف و دریافت برنج و روغن و رب، به مشتری قالب شده بود.

فالگیری و رمالی یک هنر ارتباطی قوی با روانشناسی و شناخت درونی افراد است، به این جملات دقت کنید، هر نیت و قصدی که داری برآورده خواهد شد، چه مادی و چه معنوی، به زودی پول، ملک یا مقامی به دست می‌آوری، کسی قصد صدمه زدن به شما را دارد، موفق نمی‌شود ولی مراقب باش چون آدم حیله‌گری است اگر چیزی را از دست داده‌ای دوباره به دست می‌آوری اگر قصد انجام کاری داری، دودل نباش، آن کار را انجام بده چون به مقصود می‌رسی.

این روزها بسیاری از مردم در شرایط نابسامان اقتصادی خود درگیر بوده و با پیش آمدن هرگونه مشکل و بحرانی سعی دارند تا از کوتاهترین و کم هزینه‌ترین راه ممکن نسبت به رفع مشکلات خود اقدام کنند و در این راه، گره‌گشایی و گشایش در کار که از سوی برخی افراد سوء استفاده‌گر به نام رمال ارائه می‌شود برای آنان دنیایی از رویاهای عوام فریبانه را رقم زده است.

این در حالی است که متاسفانه برخی افراد سودجو با بهانه‌های واهی اینکه می‌توانند علاوه بر مشکل گشایی افراد، گره کور از کار و مشکلات آنها را نیز رفع کنند و با این اقدام خود مبالغ هنگفتی به صورت روزانه از افراد ساده لوح کلاهبرداری کرده و به جیب بزنند.

طی سال‌های اخیر گزارش‌هایی درباره شیادان مدعی رمالی و جادوگری منتشر شده و امروز این پدیده با شیوه‌های نوین و به صورت مجازی نیز گسترده شده تا جایی که تبلیغ آن در بسیاری از شبکه‌های مجازی دیده می‌شود و انتظار می‌رود که مجریان قانون با این پدیده مذموم و غیراسلامی که گستردگی فراوانی پیدا کرده، برخورد قاطعانه صورت دهند.

شروع و پایان فصل داغ بخت‌گشایی هر ساله از اواسط مرداد شروع و تا اواخر شهریور و مهرماه هم ادامه دارد، در این روزها و ساعت‌های داغ تابستانی کمتر کسی به این موضوع فکر می‌کند که چرا این افراد خود را به زحمت انداخته در کف خیابان، برای جذب مشتری و بخت‌گشایی در تلاش هستند، آیا نمی‌توانستند ابتدا بخت و اقبال خود را از این نوع زندگی تغییر دهند.

بخت گشایی و سحر و جادو را نمی‌توان تنها مختص این افراد و این روزها دانست، اما ورود یکباره و دسته جمعی چنین افرادی با پوشش‌ها و لهجه‌های خاص در یک زمان، توجه‌ها را به خود جلب می‌‌کند در یک لحظه خود را مشتری یکی از آنها می‌بینید که می‌گوید، بده دستت تا ببینم که چه بخت بلندی داری؟

فال‌گیری و طالع‌بینی اگر چه ممكن است در پژوهش‌های اجتماعی كمتر مورد توجه واقع شود اما باید گفت یك واقعیت اجتماعی و آسیب اجتماعی است و نمی‌توان آن را انكار كرد.

مسائل و مشکلات رومزه زندگی

یک پژوهشگر مسائل اجتماعی می گوید: مسائل و مشکلات روزمره زندگی امروزی که هر روز ابعاد جدیدتری به خود می‌گیرد، یکی از دلایل پناه بردن عموم مردم به یک راه کار ساده، زود بازده و سریع است که توسط شخص دیگری انجام شود و فقط مبلغ آن را پرداخت کنی، این گرایش به احضار ارواح و فالگیری ریشه در باورهای اعتقادی و گذشته انسان‌ها دارد.

علیرضا نیکبخت ادامه داد: انسان یک نیاز جدی به دانستن دارد و اگر این اطلاعات به نحوی از آینده بهتر و رویایی که آرزوی چندین ساله تو باشد، به دلیل ناآگاهی و خبر از وقوع حوادث سراغ فالگیری و احضار ارواح می‌روی تا از آینده خود خبری بگیری، امّا هیچگاه به این نکته توجه نمی‌کنی که چرا این افراد که توانایی آینده‌نگری دارند، خود درگیر تهیه مایحتاج روزمره زندگی و خانه به دوش هستند.

وی افزود: هر گاه انسانی از همه دنیا مایوس و ناامید می‌شود و احساس ضعف و ناتوانی کند به سمت فالگیری و رمالی و احضار روح گرایش می‌یابد، سطح سواد تنها مقاومت به نشستن در پای این بساط را افزایش می‌دهد، افراد محروم از سواد، کم سواد، دارای فقر فرهنگی و درمانده و مستاصل از همه چیز، گرایش بیشتری در خصوص فالگیری و رمالی و احضار روح دارند.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی اضافه کرد: ناآگاهی انسان نسبت به آینده و کنجکاوی او در دانستن وقایع و رخدادهای آینده، افراد را به سمت فالگیری و رمالی و احضار روح سوق می‌دهد، فالگیران در واقع روانشناس‌نما هستند و با چندین پرسش و دریافت پاسخ به شخصیت درونی فرد پی‌برده و بر اساس آن فال فرد را می‌گیرند.

وی افزود: رمال و فالگیر در حقیقت با دریافت اطلاعات شخصی از افراد بر مبنای همان اطلاعات و اسامی، مراجعین خود را فریب می‌دهند، کمبودها و مشکلات عاطفی و اجتماعی هم از عوامل مهم و موثر در خصوص مراجعه افراد به سمت فالگیری و رمالی به شمار می‌رود.

 

عکس مخاطب
یکی از شهروندان با ارسال این عکس نوشته است: چشم ودل بیجارروشن، هردم ازاین باغ بری می‌رسد، امروز در مسیر درب بازار شاهد حضور سه خانوم فالگیر هستیم که عملا به فهم و شعور مردم توهین می‌کنند و به اسم فال که هیچ وجهه‌ای ندارد مردم رو سرکیسه می‌کنند و این مسئله وجهه خوبی برای شهرستان ندارد.

حرف دیگر من برای مردم است که شما را به خدا به این فالگیرها مراجعه نکنید و باعث بازار گرمی نشوید، این‌ها اگر طبیب بودند درد خود را دوا می نمودند!

ضعف اعتقادی باعث می‌شود انسان به غیر از حریم امن الهی خواستار رسیدن به آرامش و اطمینان روحی از طریق رمالی باشد كه این آسیب اجتماعی تبعات منفی مختلفی در اقشار مختلف مردم دارد و اعتیاد به فال و آینده‌نگری، موجب ایجاد مشكلات روحی و روانی، از هم پاشیدگی خانواده‌ها، كلاه‌برداری و ضررهای مالی و آسیب‌های جانی خواهد شد.

در قرآن كریم از سحر و جادو به عنوان آلات شیطانی نام برده شده است اما رمّال‌ها با استفاده از تكلم نام خدا صورت مساله را در این میان پاك می‌كنند تا با جلب اعتماد مردم، مبلغ هنگفتی از جیب چنین افرادی را در كیسه‌های خود خالی كنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=15357
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.