حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
در چهاردهمین جلسه شورای مسکن استان کردستان چه گذشت؟

بی‌اعتنایی ادامه‌دار بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

  • کد خبر : 23710
  • 08 آذر 1402 - 9:29
بی‌اعتنایی ادامه‌دار بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
متقاضیان نهضت ملی مسکن در کردستان به بیش از ۱۸۶ هزار نفر رسید و این در حالی است که هنوز پرداخت تسهیلات با مشکل مواجه است، مسوولان قبلا نبود زمین را عامل تاخیر در اجرای این طرح اعلام می‌کردند اما حال پرداخت تسهیلات یکی دیگر از معضلات سد راه افتتاح مسکن‌ ملی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، در چهاردهمین جلسه شورای مسکن استان کردستان، مسئله عدم همکاری بانک‌های خصوصی با نهضت ساخت مسکن، موجب دستور استاندار مبنی بر پیگیری تکلیف پرداخت تسهیلات این طرح، توسط بانک‌ها شد اما وام نهضت ملی مسکن بین بانک‌ها و دستگاه‌های مسئول گویا در حال پاسکاری است.

این در حالی است که متقاضیان نهضت ملی مسکن در کردستان به بیش از ۱۸۶ هزار نفر رسید ولی هنوز پرداخت تسهیلات با مشکل مواجه است، مسوولان قبلا نبود زمین را عامل تاخیر در اجرای این طرح اعلام می‌کردند اما حال پرداخت تسهیلات یکی دیگر از معضلات سد راه افتتاح مسکن‌ ملی است.

گویا برای تحقق برنامه مسکن ملی در کردستان باید هر کدام از بانک‌های عامل آمادگی پرداخت تسهیلات به ۴ تا ۵ هزار واحد را داشته باشند.

جهانگیر الیاسی مدیر کل راه و شهرسازی کردستان به مصوبات دوره گذشته در جلسه‌ای که با بانک‌ها داشتند اشاره کرد و اظهار داشت: ۱۷ هزار تعیین سهمیه پرداخت تسهیلات در طرح نهضت ملی مسکن در فاز اول است که سهمیه بندی بانک مسکن ۱۵۰۰، بانک ملی ۴ هزار، تجارت ۲ هزار، صادرات ۱۳۰۰، ملت ۲ هزار، پست بانک ۸۰۰، رفاه ۵۰۰، اقتصاد نوین ۱۵۰۰، دی ۱۰۰، پارسیان ۳۰۰، گردشگری ۵۰۰، کشاورزی یک هزار، توسعه تعاون ۵۰۰ و بانک پاسارگارد یک هاروارد در مرحله اول برابر اراضی تامین شده در طرح نهضت ملی مسکن است.

وی گفت: ۱۴ هزار و ۸۳۱ متقاضی جهت افتتاح حساب داریم که تعداد ارسالی بیشترین متقاضی مربوط به سقز با ۴ هزار و ۶۰۷ نفر، در سنندج با ۳ هزار و ۸۴۱ نفر و دیواندره ۲ هزار و ۲۵۳ نفر است.

الیاسی ادامه داد: ۱۵۰ هزار واحد چه فرسوده و … باید تسهیلات پرداخت شود و تا الان برای فاز اول ۱۷ هزار واحد در نظر گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: پرداخت حق بیمه ۱۵ درصد مجموع عوارض صدور پروانه برای پروژه‌های حمایتی نیز در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه ۵۲ درصد جمعیت مردم سنندج در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده ساکن هستند گفت: برای ‌مسکن‌های روستایی وام ۳۵۰ میلیون تومانی با تسهیلات ۵ درصد داده می‌شود که امیدواریم سهمیه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار واحدی در نظر گرفته شود که مردم بتوانند از این واحدها استفاده کنند.

الیاسی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، از تعداد ۲ هزار و ۲۶۶ واحدی حدود یک هزار و ۱۲۷ پروانه صادر شده است که این آمار در ۶ ماهه نخست سال جاری از تعداد ۶۸۱ واحد، ۲۵۹ پروانه صادر شده است.

وی گفت: ۲۷۴ هکتار در استان کردستان اراضی دولتی مازاد شناسایی شده است که ۲۹ سند با مجموع مساحت ۵۰۰ میلیون و ۲۳۸ مترمربع سند به نام سازمان ملی زمین و مسکن صادر شده است.

پرداخت تسهیلات متناسب با منابع در بین بانک‌ها توزیع شود

در این جلسه عیسی هواسی مدیر کل بازرسی استان کردستان گفت: با توجه به بررسی و نشست‌هایی که برگزار شد، یکی از دغدغه های ما دیگر تهیه زمین نیست و با توجه به ۲۰ درصد تسهیلات اعطایی به بانک‌ها باید کارها به صورت روان انجام گیرد.

وی گفت: اگر بانک‌ها به وظیفه خود عمل نکنند سازمان مالیاتی باید آنها را جریمه کند.

هواسی خاطر نشان کرد: بانکهای خصوصی‌ در استان فقط منابع را جمع می‌کنند و دیگر هیچ تعهدی در پرداخت تسهیلات ندارند که باید به این بانک ها تذکرات لازم داده شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از بانکها اعلام می‌کنند که یک سوم پروژه باید تمام شود تا ما مشارکت لازم را انجام دهیم افزود: این امر چیزی جز رفع تکلیف قانونی نیست و باید پیگیری شود.

هواسی عنوان داشت: ما باید بر اساس منابع بین بانک‌ها تسهیلات را توزیع کنیم و انتظار می‌رود که بانک ها آمار درستی را برای پرداخت تسهیلات ارائه نمایند.

هواسی اعلام کرد: عمده اعتراضات در حوزه مسکن ملی مربوط به تسهیلات بانکی است لذا بانک‌های عامل باید در خصوص میزان پرداخت تسهیلات شفاف‌سازی کنند.

وی با طرح این سوال که چرا وضعیت ساخت مسکن ملی در خود مالکی‌ها بهتر است، گفت: قانون‌گذار در ماده ۴ قانون جهش ملی مسکن تکلیف کرده که ۲۰ درصد از تسهیلات مسکن باید توسط بانک ها پرداخت شده باشد چرا تا کنون این مهم انجام نگرفته است؟

مدیرکل بازرسی کردستان تصریح کرد: بالاترین میزان عملکرد در پرداخت تسهیلات، ۲ درصد است لذا عدم تحقق تکلیف بانک‌ها باید آسیب‌شناسی و تصمیم‌گیری شود.

وی بیان داشت: ما به دنبال نیروی جهادی هستیم چرا که قانون‌گذار، ما را به این امر سفارش کرده است.

مدیرکل بازرسی کردستان گفت: بانک‌های خصوصی در کردستان تنها به فکر جمع‌آوری منابع هستند و هیچ عملکردی در پرداخت تسهیلات مسکن ندارند.

رویکرد ما در بحث نهضت ملی مسکن تسهیلات محور است

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان نیز در ادامه در خصوص تعیین تکلیف بانکها اظهار داشت: افزایش تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۳۵۰ میلیون تومان و سود تسهیلات از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد رسیده است.

وی گفت: رویکرد ما در بحث نهضت ملی مسکن زمین‌محور بود که از این به بعد تسهیلات‌محور و بانک‌محور خواهد بود چرا که مشکل زمین حل شده است.

وی ادامه داد: اگر متقاضی به بانک‌ها مراجعه می‌کنند باید در گیرودار مشکلات تسهیلات آنها قرار گیریم لذا به طور محسوس و غیر محسوس پیگیر آن باشیم.

زارعی کوشا گفت: از امروز پرداخت تسهیلات بانکی در بحث نهضت ملی مسکن باید آغاز شود و وضعیت بین بانکی شعب‌ها هم نسبت به ظرفیتشان مشخص شود.

استاندار کردستان اظهار داشت: موضوع پرداخت تسهیلات و منابع مالی اولویت ما است لذا این بخش بخش بسیار مهمی است و باید گفت هر آنچه که در این مورد نیاز است با هماهنگی دبیر شورای بانک‌ها ظرف دو هفته آینده انجام پذیرید.

وی در ادامه با اشاره به موضوع بافت فرسوده عنوان داشت: موضوع بافت فرسوده یکی از موضوعات بسیار مهم است که نه فقط امروز بلکه باید به صورت جدی و ضروری در این مورد به بحث پرداخت چرا که نیمی از مردم استان در این بافت‌ها زندگی میکنند.

وی افزود: دستگاه‌هایی که در این امر مسئولیت دارند باید با ورود به این مورد مشکلات سد راه را بردارند و برای تسهیل بافت‌های فرسوده تلاش شود.

وی در ادامه در بحث واگذاری اراضی روستایی عنوان داشت: باید از این ظرفیت خوب از بنیاد مسکن قدردانی کرد.

کندی پرداخت تسهیلات به متقاضیان نهضت ملی مسکن

خلیل فعله‌گری فرماندار شهرستان قروه به عدم پرداخت و کندی پرداخت تسهیلات به متقاضیان نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: هنوز پرداختی تا به الان نداشته‌ایم.

وی گفت: علت کندی پرداخت تسهیلات، تقسیم بین بانکی در پرداخت است چرا که بیشترین سهمیه در قروه به بانک ملی داده شده است.

تسهیلات مسکن در قالب جهش تولید با فراز و نشیب‌هایی است

در ادامه این جلسه سعید رسولی مدیر کل بنیاد مسکن استان کردستان گفت: تسهیلات مسکن در قالب جهش تولید با فراز و نشیب‌هایی مواجه بود که با کمک بانک های عامل ۹۰۰میلیارد تومان تسهیلات بدون بهره در این راستا پرداخت شد.

وی گفت: در نهضت ملی شهری از بانکهای عامل استان انتظار میرود در مدت زمان کم متقاظیان را در این امر پذیرش کنند.

رسولی خاطر نشان کرد: متاسفانه در شهرستان قروه ۷۱۲ نفر متقاضی پای کار داریم که در این مورد تا کنون هیچ تسهیلاتی در اختیار آنان قرار نگرفته است که این امر برای رفع نیاز متقاظیان نیازمند پیگیری جدی است.

وی اضافه کرد: تسهیلات روستایی از ۲۰۰ میلیون به ۳۵۰ میلیون رسیده که تا دو هفته دیگر به تمام بانک‌ها ابلاغ می‌شود.

وی گفت: از ۱۷۰ هکتار زمین شناسایی شده، ۷۶ هکتار کشاورزی هستند که در قالب بازنگری طرح روستایی الحاق خواهد شد و امیدواریم مجوز آن صادر شود.

مشکل بزرگ ما در بحث بافت های فرسوده در هسته مرکزی شهر بافت‌های تاریخی است

در ادامه سید انور رشیدی شهردار سنندج اظهار داشت: امروز مشکل بزرگ ما در بحث بافت های فرسوده در هسته مرکزی شهر بافت‌های تاریخی است چرا که این بافت ها در مجاورت با اماکن تاریخی قرار گرفته است و در این حوزه با مشکل استعلامات مواجه هستیم.

وی گفت: در این خصوص اگر همشهریان برای بازسازی بافت فرسوده مراجعه کنند با مشکل روبه رو خواهند شد.

رشیدی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از دلایلی که برای بافتهای فرسوده مطرح است مشکل با میراث فرهنگی جهت رفع مشکلات این حوزه در بحث اماکن تاریخی است.

در قانون جهش تولید مسکن پیش بینی شده که ۲۰ درصد منابع تسهیلاتی بانک‌ها به حوزه مسکن اختصاص پیدا کند لذا لازم است که بانک‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=23710
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.