حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

تابستان سخت اجاره‌نشین‌ها در کُردستان/ صاحبخانه‌های قیمت‌گذار، منصف باشید!

  • کد خبر : 14666
  • 10 مرداد 1402 - 7:02
تابستان سخت اجاره‌نشین‌ها در کُردستان/ صاحبخانه‌های قیمت‌گذار، منصف باشید!
بازار نقل و انتقال و اجاره مسکن، همزمان با فصل تابستان گرم می‌شود و در این مدت مستاجران در همه شهرها همواره اضطراب انعقاد قرارداد جدید اجاره‌بهای خود را دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، کردستان یکی از استان های کم برخوردار کشور است که طبق اعلام آمارهای بانک مرکزی بالاترین نرخ رشد تورم کشور را به خود اختصاص داده است و با توجه به اینکه این روزها با نزدیک شدن به فصل پاییز و ثبت نام فرزندان در مدارس نزدیک به خانه مردم سرگردان به دنیال خانه‌ای با قیمت مناسب هستند اما اجاره بهای نجومی به یک تراژدی واقعی برای اقشار مردم به ویژه جوانان تبدیل شده است.

با مروری بر قیمت اجاره بها در شهرهای کردستان با توجه به نداشتن کارخانجات و واحدهای تولیدی بزرگ این سوال در ذهن هر مستاجری به وجود می‌آید صاحب این بازار آشفته چه کسی است و چرا هیچگونه نظارتی نمی‌شود؟

فکری به حال مستاجرها کنید!

یکی از شهروندان ضمن گلایه از افزایش اجاره بها در سطح کشور و خصوصاً استان کردستان گفت: فکری به حال مستاجرها کنید صاحب خانه‌ها و املاکی‌ها هر کاری دلشان بخواهد با مستاجران می‌کنند آیا ایجاد یک سامانه برای ثبت قرارداد اجاره و تعیین تعرفه برای اجاره کار سختی است؟ و یا اینکه منافع اقليت سرمایه‌دار را به نفع اکثریت ضعیف تغییر می‌دهد؟ آیا اخذ مالیات سنگین از خرید و فروش ملک راه را برای سوداگری در این بازار نمی‌بندد؟ مگر در کشورهای توسعه یافته از این ابزارها برای کنترل بازار مسکن استفاده نمی‌کنند؟

افزایش ۱۰۰ درصدی رهن و اجاره در طول یک سال عادلانه نیست

احمدی از شهروندان سنندجی اظهار می‌کند که یک ماه است به دنبال اجاره مسکن با قیمتی مناسب در سطح شهر می‌گردد اما هنوز نتوانسته است مسکنی مناسب با قیمتی منطقی را پیدا کند.
وی گفت: با پایان قراردادمان صاحب خانه قیمتی را پیشنهاد داد که از توان ما خارج بود چرا که در خانه‌ای سکونت داشتیم که با رهنی ۴۰ میلیون تومانی و اجاره ماهیانه یک میلیون زندگی می‌کردیم و بعد از اتمام قرارداد این مبلغ پیشنهادی به ۱۰۰ میلیون رهن و ۴ میلیون اجاره تبدیل شد.

وی افزود: امسال که برای تمدید قرارداد اجاره مسکن خود پیش موجرم رفتم رقمی را که به من پیشنهاد داد بسیار غیرقابل باور بود و تهیه این مبلغ برای من غیرممکن است.

این شهروند سنندجی تصریح کرد: موجرم به من اعلام کرده اگر توانایی مالی ندارید باید تخلیه کرده و منزل دیگری را برای اجاره پیدا کنم.

وی با اظهار گلایه از این شرایط گفت: یک ماه تمام است در حال جستجو برای یافتن یک واحد با قیمت مناسب هستم ولی نتیجه‌ای نداشته است و در نهایت مجبور خواهم بود برای تمدید قرارداد به همان مبلغ پیشنهادی تن بدهم.

 

مردم از سر ناچاری افزایش قیمت اجازه بها را می‌پذیرند

سونامی افزایش قیمت اجاره‌بها دامن خیلی‌ها را گرفت و مستاجرانی که عمدتا از قشر ضعیف و متوسط جامعه به شمار می‌روند، مجبور به پذیرش این افزایش قیمت‌غیرمنطقی و غیرقانونی شدند.

حاتم محمدی یکی از بنگاه‌داران ملک و املاک در سنندج در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: این روزها حتی صاحبان ملک توجهی به حرف‌های ما مبنی بر اینکه باید نسبت به سال قبل ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش اجاره بها داشته باشید، ندارند و خودشان قیمت‌های حتی تا چهار برابری را نیز برای مستاجر تعیین می‌کنند.

وی گفت: سر و سامان دادن این روزها به قیمت مسکن کار بسیار دشواری است چرا که مقصر خود مردم هستند، «من هم مستاجرم. باور کنید امسال بیشتر از سال‌های قبل اذیت شدیم. صاحب‌خانه‌ها دارند تمام کسری‌های زندگی‌شان را از طریق ما جبران می‌کنند!»

وی آهی می‌کشد و ادامه می‌دهد: «منِ مشاور املاک بیش از بقیه تحت فشارم، چون می‌دانم که این قیمت‌ها معقول نیست، اما مردم از سر ناچاری می‌پذیرند»

بر اساس آنچه می‌توان استنباط کرد، وضعیت اجاره مسکن همچنان مانند سال گذشته است و مسیر پر التهابی خواهد داشت، مگر اینکه در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های دولت تغییرات جدی صورت بگیرد.

فقدان نظارت کافی بر قیمت‌ها، باز گذاشتن دست مالکان برای افزایش قیمت‌هایی که حتی تا دو بار در هر سال هم رخ می‌دهد و همچنین عدم توازن میان درآمد و هزینه‌ها، شرایط را طوری پیش برده که امروز، در روزهای گرم تابستان، خیلی از مستاجران با مشکل مالی برای پرداخت اجاره‌ها مواجه هستند.

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=14666
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.