حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
یادداشت؛

بسیج؛ تجلی مدیریت مردم‌پایه و بازوی توانمند دولت‌ها

  • کد خبر : 23345
  • 04 آذر 1402 - 9:14
بسیج؛  تجلی مدیریت مردم‌پایه و بازوی توانمند دولت‌ها
یکی از ویژگی‌های باطنی انقلاب اسلامی ایران مردمی بودن آن است. این ویژگی باعث شده از ابتدای انقلاب تاکنون رویکردها و رهیافت‌های مردمی، ستون انقلاب را توانمندتر کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، یکی از ویژگی‌های باطنی انقلاب اسلامی ایران مردمی بودن آن است. این ویژگی باعث شده از ابتدای انقلاب تاکنون رویکردها و رهیافت‌های مردمی، ستون انقلاب را توانمندتر کند و بسیج مستضعفین یکی از هنرهای بزرگ و بی‌نظیر معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران بود که فرمان تشکیل این نهاد مردمی را برای حفاظت و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی صادر کرد.

نام بسیج تا تبدیل آن به نام نیروی مقاومت بسیج سیر تحول خاصی را پشت سر گذاشت، پس از پیام حضرت امام‌خمینی(ره) در آذر ماه سال ۱۳۵۹ مبنی بر تشکیل بسیج مردم، شورای انقلاب سازمان‌های آمادگی ملی و بسیج غیرنظامی را در سازمان بسیج ملی ادغام کرد و اواخر دی ماه ۱۳۵۹ قانون الحاق سازمان بسیج ملی به سپاه پاسداران را به تصویب رساند و سازمان بسیج ملی به‌ عنوان واحد بسیج مستضعفین به سپاه پاسداران ملحق شد و پس از آن تا پایان دوران دفاع‌مقدس با همین نام به مأموریت‌های خود ادامه داد.

بسیج همواره در همه حال یار و یاور و خدمتگذار مردم بوده است و هر جا که نیاز باشد به یاری مردم در مقاطع مختلفی آمد تا دین خود را همانند معمار کبیر انقلاب به مردم این نظام اهدا کند.

اگر اشاره به چندین حوزه کاری بسیج داشته باشیم باید گفت، محرومیت زدایی اولویت اصلی در کار بسیج سازندگی است که ساخت شهرهای ویران شده در جنگ، ‌ آبادانی و عمران روستاهای کشور، راه‌سازی، سدسازی، دامپروری، طرح‌های بهداشتی و درمانی، آبرسانی، حضور در مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده و همه و همه میسر نبود مگر اینکه در کنار این سازندگی‌ها یک روح و نگاه بسیجی حکمفرما می‌شد و با همین نگاه است که هم اکنون به فرمان مقام معظم رهبری قرارگاه سازندگی بسیج راه‌اندازی و در پروژه‌های مختلف کشور ضمن عقد قراردادهای بزرگ با وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی، قدم‌های بزرگی را همه ساله در عرصه سازندگی کشور برداشته و برمی‌دارد لذا  بسیج، قطعاً نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری در بحث محرومیت زدایی دارد و این نقش را به خوبی ایفا کرده است.

گروه‌های جهادی در عین اینکه الگوی خدمت در جامعه هستند سرمایه اجتماعی نیز محسوب می‌شوند؛ سرمایه‌ای که خوب است دوباره در قالب سازمان احیا شود؛ هر چند رویه دولت سیزدهم از ابتدا بر احیای این سازمان بوده است؛ تا جایی که اساسنامه «شورای‌عالی جهادی سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی» در این دولت ابلاغ شد. به‌نظر می‌رسد که احیای سازمان جهاد سازندگی و سازمان‌های جهادگر در عین اینکه بازوی کمکی دولت محسوب می‌شود، می‌تواند بستر سرمایه‌ساز اجتماعی نیز محسوب شود.

پس این را باید بدانیم که بسیج نماد عزت و افتخار جمهوری اسلامی است و حفظ، پیروزی و ماندگاری انقلاب اسلامی در گرو توسعه فرهنگ بسیجی است و هر کسی که دلش برای این انقلاب بسوزد و یار امام راحل و مقام معظم رهبری باشد، بسیجی است.

یادداشت از مهوش رحیمی

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=23345
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.