حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح شد؛

برگزاری ۶۶ گشت مشترک در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کردستان

  • کد خبر : 22697
  • 27 آبان 1402 - 19:31
برگزاری ۶۶ گشت مشترک در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کردستان
برگزاری ۶۶ گشت مشترک در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کردستان و تاکید رئیس جمهور در به رسمیت شناختن مرز سیرانبند بانه از جمله مواردی بود که امروز در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی به نقل از روابط عمومی استانداری کردستان محمدبختیار خلیقی عصر امروز در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان اظهار کرد: بر اساس مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سامانه‌هایی با اهداف مشخص سامانه جامع ثبت انبارها و مراکز نگهداری کالاها شکل گرفت.

وی افزود: شناسنامه‌دار کردن انبارها و مراکز نگهداری کالاها از مهم‌ترین اهداف تدوین این سامانه در کشور و اجرای آن به تبع در کردستان بوده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطرنشان کرد: شناسه‌دار کردن انبارها و محل نگهداری کالاها، شفاف‌سازی مبادلات تجاری، گردش کالا، شفاف‌سازی در سطح عرضه و شناساندن کالاهای قاچاق از اهداف راه‌اندازی سامانه ثبت انبارها و مراکز نگهداری کالا بوده است.

وی با بیان اینکه این سامانه تاثیر قابل توجهی در راستای شناسایی کالاهای قاچاق دارد، گفت: اطلاعات تمامی انبارهای استان باید در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا ثبت شود که همکاری دستگاه‌های متولی صدور مجوز و پروانه بهره‌برداری می‌تواند نقش مهمی در تحقق اهداف با توجه به اطلاعاتی که دارند داشته باشد.

برگزاری ۶۶ گشت مشترک در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز

خلیقی افزود: تاکنون ۴ هزار و ۴۸۰ انبار در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالای استان کردستان ثبت شده است.

وی عنوان کرد: موضوع سامانه انبارها امروز در استان کردستان نهادینه شده است و با هماهنگی خوبی که دبیرخانه مبارزه قاچاق و ارز وجود دارد تا حدود زیادی در این خصوص موفق عمل کرده‌ایم.

خلیقی عنوان کرد: انبارهای ثبت شده در سامانه جامع در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و سایر کالاها بوده و در حوزه بازرسی‌ هم نیمه اول امسال ۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

وی ادامه داد: همچنین تشکیل پرونده‌های قاچاق به لحاظ ارزش ۹ میلیارد ریال و ۱۷۵ درصد افزایش در سال‌جاری نسبت به سال گذشته مواجه شده است.

خلیقی عنوان کرد: در مجموع ۶۶ گشت مشترک در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سطح استان برگزار شده است.

مشکلات مرز باشماق میراث دولت‌های گذشته است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: تمام مشکلات امروز مرز میراث دولت‌های گذشته است و قرار نیست همه این مشکلات در چند ماه با اجرای طرح ساماندهی برطرف شود.

علی نوری در ادامه اظهار کرد: تمام مشکلات امروز مرز باشماق مریوان میراث دولت‌های گذشته است و قرار نیست همه اینها در چند ماه با اجرای این طرح برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین چالش ما در مرز، تملک اراضی است از چندین سال گذشته کلیت مالکیت مرز متعلق به ۱۹ نفر بوده است که هر روز شکایت‌های متعددی را به دادگستری می‌بردند که با پرداخت ۱۸۱ میلیارد تومان این اراضی تملک شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: امروز تجارت خارجی در مرز باشماق به بهترین شیوه انجام می‌شود و این به دلیل اقدامات خوب در این دولت است.

وی در مورد ترانشیت منت هم گفت: تکلیف پیمانکار باید در مرز باشماق مشخص شود و نسبت به اجرای ترانشیت منت حداقل ظرف یک ماه آینده اقدامات لازم صورت بگیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: در استان عزم خود را جزم کرده‌ایم که تا آخر سال اقداماتی که در مرز باید در قالب طرح جامع ساماندهی صورت گیرد در حد قابل قبولی جلو برود.

نوری عنوان کرد: مشکل در مرز زیاد است، اما تا امروز از ظرفیت‌های خوبی که در استان داشته‌ایم خاصتا از ظرفیت اتاق بازرگانی استفاده نکرده‌ایم و این ظرفیت‌ها باید پای کار بیاید.

به گفته وی، موضوع مرز در جلسه بخش خصوصی و دولت به عنوان یکی از مسائل مهم و محوری در راس مسائل قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: البته نباید مرز رسمی کردستان را فقط به باشماق خلاصه کنیم مرز سیرانبند هم باید با انجام زیرساخت‌های لازم به عنوان مرز رسمی از سوی طرف عراقی مورد قبول قرار گیرد.

نوری خاطر نشان کرد: در سفر اخیر رئیس‌جمهور بر رسمیت شناختن مرز سیران‌بند تاکید و به وزیر امور خارجه دستور پیگیری دادند.

ساماندهی مرز نوعی مقابله با قاچاق است

مدیرکل بازرسی و امور استان‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در ادامه این جلسه گفت: مبارزه با قاچاق کالا و ارز فقط برخوردی نیست بلکه ساماندهی مرز یک نوع مبارزه هدفمند و تاثیرگذار است.

ایرج حیدری اظهار کرد: به هر میزان بازارچه‌ها و مرز فعال باشد یقین بدانید امنیت پایدار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: با داشتن استاندار فعال، جوان، پای کار و مردمی باید شاهد این باشیم که موفقیت در استان زرخیر کردستان ببار می‌نشیند و مرزنشینان و کردستانی‌ها از ظرفیت مرز بیش از پیش بهره‌مند می‌شوند.

حیدری خاطرنشان کرد: سیاست‌های دولت و استاندار به عنوان رئیس کمیسیون قاچاق و ارز باید در مورد مرز کاملا اجرا شود تا مردم به بهترین شیوه از ظرفیت مرز بهره‌مند شوند.

مدیرکل بازرسی و امور استان‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت: قانون بی‌نقص و به نفع مردم و مرزنشین و مرزدار است و باید همیشه رضایتمندی مرزدار تحقق پیدا شود.

وی با تاکید براینکه راهبرد اقتصادی برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌ها و استعدادها در مرز باید در دستور کار استان قرار گیرد، عنوان کرد: امروز شناخت کافی از دو سوی مرز در بین متولیان امر در کردستان وجود دارد این مهم زمینه را برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی درست در مورد مرز را فراهم کرده است.

مدیرکل بازرسی و امور استان‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور عنوان کرد: مبارزه با قاچاق کالا و ارز فقط برخوردی نیست و ساماندهی مرز یک نوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

وی عنوان کرد: استفاده از توانمندی‌های اقتصادی بخش خصوصی، فعال کردن تجار و بازرگانان کشورهای همجوار با داخل و ایجاد ساختار سازمانی مناسب از دیگر راه‌ها و راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=22697
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.