حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

برگزاری آیین شکرگزاری گندم بیجار درغیبت چشم‌گیر مسئولان ارشد!

  • کد خبر : 23618
  • 06 آذر 1402 - 9:03
برگزاری آیین شکرگزاری گندم بیجار درغیبت چشم‌گیر مسئولان ارشد!
 آیین شکرگزاری برداشت گندم و رکود تاریخی آن در شهرستان بیجار در حالی برگزار شد که خبری از حضور مسئولان ارشد استانی و کشوری نبود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، با توجه به برداشت بیش ‌از ۳۰۰هزار تن گندم در شهرستان بیجار و شکستن رکورد ۲۳۰ هزارتن این دیار، انتظار می‌رفت اگر جشن یا آیین شکرگزاری برگزار می‌شود، در حد و اندازه جشن انار اورامان باشد.

جشن شکرگزاری گندم بیجار که پس از ۲سال بی‌‌توجهی و یا کم‌اهمیت شمردن آن، بالاخره در سردترین روزهای پاییز و با تاخیر بی‌دلیل برگزارشد که با غیبت چشم‌گیر مسئولان ارشد استانی و کشوری، موجب شد، صدای اعتراض و گلایه کشاورزان بلند شود.

مسئولین کشوری کجای آیین شکرگزاری گندم حضور دارند؟

سیدحسن رحیمی رئیس صنف کشاورزی شهرستان بیجار گفت: شهرستان بیجار قطب تولید گندم دیمی درغرب کشور است و این درحالی است که حتی یک مسئول کشوری در آن حضور نداشتند.

رحیمی افزود: شهرستان بیجار هر ساله رکورد قابل توجهی در تولید گندم رقم می‌زند، اما دریغ از توجه به مشکلات‌ بخش‌ کشاورزی و بطور ویژه گندم‌کاران  که در این استان مشغول هستند.

وی افزود: دیروز دلیل اجرای این برنامه رساندن صدای مشکلات این قشر زحمت‌کش به گوش تصمیم‌گیران کلان بود که  با بی‌مهری عدم حضور مسئولین روبه‌رو شد.

وی تاکید کرد: کشاورزان تعهد خاصی به رفع‌‌نیاز داخلی در حوزه گندم دارند، هر ساله بیشترین تحویلی این محصول به دولت از کردستان و به ویژه شهرستان بیجار است.

رئیس صنف کشاورزان بیجار با اشاره به اینکه متاسفانه امروز استاندار کردستان و مسئولان کشوری هم که وعده داده بودند در این مراسم شرکت کنند، غیبت دارند، پس فریاد کشاورزان بیجاری به چه کسی منعکس شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ خدماتی به کشاورزان بیجاری ارائه نمی‌شود، ادامه داد: کشاورزان شهرستان بیجار همین چند روز قبل مطالبات مالی گندم‌های تولیدی خود را تحویل گرفته‌اند که با توجه به زمان بیش ‌ازاندازه تاخیر، هزینه‌های زیادی را در زندگی امروزی و مشکلات اقتصادی برای کشاورز ایجاد کرده است.

رحیمی اظهار کرد: اگر امروز مسئولان کشوری حضور داشتند، باید پاسخگو بودند که چرا قطب تولید گندم غرب کشور، جزء آخرین شهرهای پرداختی قرار دارد و این مشکل هر ساله تکرار می‌شو.

وی خازر نشان کرد: کشاورزان بیجاری با همه مشکلات اقتصادی، گندم تولید می‌کنند و برای تسهیلات بانکی، کود و حتی سهمیه تراکتور هیچ امتیازی ندارند.

رئیس نظام صنفی کشاروزان بیجار گفت: کشاورزان بیجاری انتظار داشتند همان طور که مدیران ارشد در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند، در چنین آئینی که بسیار برای کشور استراتژیک است، همه برنامه‌ها و جلسات خود را تعطیل می‌کرد و در کنار کشاورزان می بودند.

رحیمی با انتقاد از اینکه تنها یک درصد از اراضی شهرستان آبی است، گفت: بیجار علی‌رغم دارا بودن سدهای مختلف تنها یک درصد از مزارع آبی را به خود اختصاص داده و آب‌های شهرستان به شهرهای همجوار اختصاص داده شده است و یا دشت‌های بیجار برای چندمین سال متوالی دشت ممنوعه اعلام شد.

وی افزود: بیجار قطب دیم کشور محسوب می‌شود، توجهات به بخش کشاورزی این بخش اعم از بیمه محصولات و نهادهای کشاورزی همانند دستور عمل کشوری است که جوابگوی به موقع کشاورزان بیجاری با توجه به شرایط آب‌وهوایی منطقه نیست

رحیمی ادامه داد: شهرستان بیجار دارای سدهای زیادی است که آب آن استان‌های همجوار را سیراب می کند و این در حالی است که خود اجازه حفر چاه نداریم.

وی یادآور شد: عدم حمایت از کشاورزان، نداشتن بیمه تامین اجتماعی؛ افزایش قیمت ادوات کشاورزی و عدم پرداخت به موقع بهای گندم از مهمترین مشکلات این قشر است.

نماینده صنف کشاورزان استان کردستان بیان کرد: دولت از صادر کردن حواله سوخت برای کشاورزان عاجز است و همین عامل موجب دوندگی بیشتر کشاورزان شهرستان شده است.

رحیمی گفت: کشاورزان کردستانی امسال با تولید انبوه همه پای کار بودند و تعاونی‌های روستاهای بیشترین تحویل را داشتند و از مسئولان تقاضا داریم با توجه به کرایه‌های سرسام آور حمل گندم به شهرهای دیگر ایجاد سیلوی بیشتر در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=23618
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.