حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

برداشت نخود از مزارع دیم شهرستان دهگلان آغاز شد

  • کد خبر : 15425
  • 26 مرداد 1402 - 8:41
برداشت نخود از مزارع دیم شهرستان دهگلان آغاز شد
مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان با اشاره به اینکه برداشت 6000 نخود از مزارع دیم شهرستان دهگلان آغاز شده است افزود: در سال زراعی جاری حدود ۶۰۰۰ تن نخود از زمین‌های کشاورزی شهرستان دهگلان برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، بیش از ۱۳۰۰۰ هکتار از مزارع دیم شهرستان دهگلان زیر کشت نخود بوده که حدود ۶ هزار تن این محصول از زمین‌های کشاورزی این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شد.

زلیخا میرکی مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان در این باره عنوان کرد: در شهرستان دهگلان سالانه ۱۳۵۰۰ هکتار نخود دیم کشت و از این سطح اراضی بالغ بر ۶۰۰۰ تن برداشت می‌شود. میرکی‌ در ادامه عنوان کرد: برداشت نخود توانسته اشتغال زائی خوبی را بصورت فصلی در منطقه ایجاد کند، فصل برداشت نخود نیز از نیمه دوم تیرماه آغاز و تا اواخر مردادماه ادامه خواهد داشت.

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی دهگلان به وجود ادوات مکانیزاسیون در منطقه اشاره و‌ بیان داشت: ادوات کشت مکانیزه در منطقه موجود بوده و دستگاه کشت مستقیم و‌ پنوماتیک که کار مکانیزه کردن حبوبات را انجام خواهد داد در قالب خدمات در جهش تولید و پرداخت تسهیلات به کشاورزان ارائه داده شده است.

میرکی افزود: مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول در منطقه بصورت خانوادگی انجام گرفته و زنان و دختران خانواده پابه پای مردان و پسران به برداشت نخود مشغول هستند و تقریباً به مدت دو ماه (نیمه دوم تیرماه تا اواخر مردادماه) کشاورزان مشغول برداشت این محصول هستند.

وی خاطرنشان کرد: محصول برداشتی (نخود) ضمن عرضه به بازار داخلی، به کشورهای هم‌جوار نظیرعراق و … صادر خواهد شد.

در ادامه احمد فیضی کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان با اشاره به اینکه برداشت نخود علاوه بر اشتغال فصلی برای ساکنین زمینه اشتغال کارگران فصلی از سایر استانها را نیز فراهم کرده است افزود: در شهرستان دهگلان بالغ بر ۱۳۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت نخود را داشته که بطور متوسط درهرهکتار حدود ۴۵۰ کیلو نخود برداشت می‌شود، خوشبختانه در سال جاری شاهد ایجاد اشتغال فصلی برای کارگرانی که ازمناطق جنوب کشور به شهرستان مراجعت کردند بودیم.

کشاورزان در مطالبات و انتظارات خود از مسئولین از خواسته‌های برحق خود گفتند: انتظارما از مسئولین این است که به همان قیمت تضمینی که گندم را ازکشاورزان خریداری می‌کنند، نخود را نیز به همان قیمت خریداری کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=15425
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.