حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
اینجا طلا به خروار اما صنعت به مثقال است؛

برداشت طلای سرخ در مزارع استان آغاز شد/کردستان؛ قطب اصلی تولید توت فرنگی

  • کد خبر : 10401
  • 20 اردیبهشت 1402 - 8:24
برداشت طلای سرخ در مزارع استان آغاز شد/کردستان؛ قطب اصلی تولید توت فرنگی
برداشت توت فرنگی از مزارع استان کردستان از نیمه اردیبهشت ماه آغاز می شود و این روند تا نیمه های تیرماه ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، همین که ماه اول از فصل زیبای بهار را سپری می کنیم، با رنگ سرخ زیبایش در بازار میوه فروشان خودنمایی میکند، طلای سرخی که اولین زاییده ی خود را در استان کردستان  تا ۵ روز دیگر به نمایش می گذارد و امروزه یکی از مطرح ترین استانها در کشت این میوه ی قلب رنگ است.

 نشاء توت فرنگی بیش از ۶۰ سال قبل توسط شیخ عثمان وارد کشور و در کردستان کاشت شد؛ به دلیل زیبایی و خوشمزگی از اقبال خوبی برخوردار شد به طوری که هم اکنون حدود ۷۵ درصد شامل ۴۷ هزار تن از حدود ۶۶ هزار تن تولید سالانه این محصول در کشور توسط بهره برداران کردستانی تولید و روانه بازار می‌شود.

این محصول که در استان کردستان با حدود سه هزار و ۴۰۰ هکتار معیشت ۱۳ هزار خانواده با اشتغال ۱۷ هزار نفر را به خود وابسته کرده همچنان ۶۰ درصد از تولیدات خود را به صورت تازه خوری روانه بازار مصرف می‌کند.

ماندگاری کم و مدت زمان ۴۵ روزه فصل برداشت این محصول از عمده علت‌های سهم بیشتر تازه خوری آن در بازار است و این مساله باعث شده کمتر کسی جرأت سرمایه گذاری در بحث فرآوری توت فرنگی در این استان را به خود بدهد.

برخی از سرمایه گذاران باور دارند که ماندگاری کم و مدت زمان ۴۵ روزه فصل برداشت این محصول برای آنان صرفه اقتصادی ندارد و تمرکز یکجانبه کارخانه‌ها بر روی توت فرنگی به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.

با اینکه کردستان با تولید سالانه بیش از ۷۵ درصد از توت فرنگی مصرفی کشور به عنوان قطب نخست این محصول شناخته می‌شود، اما نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی باعث شده که ۴۵ هزار تن محصولی که هر سال از زمین‌های کشاورزی این استان برداشت می‌شود ارزش افزوده چندانی نداشته باشد. مضاعف بر این مشکلات نبود سردخانه و بازار فرورش نیز سود حاصل از برداشت توت فرنگی را به جیب دلالان می‌ریزد و کام واسطه‌ها را شیرین می‌کند.

توت فرنگی مهمترین محصول تولیدی در استان کردستان به شمار می رود و به همین دلیل کردستان قطب اصلی تولید این محصول در استان به شمار می رود.

هر چند که طی چند سال اخیر روند تولید و برداشت توت فرنگی در استان کردستان روند کاهشی داشته است، ولی آمارهای اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی نشان می دهد که کردستان همچنان قطب اصلی در کشور به شمار می رود.

برداشت محصول توت فرنگی در استان کردستان از روزهای میانی اردیبهشت ماه آغاز شده و با توجه به وضعیت جغرافیایی این روند تا نیمه های تیرماه ادامه پیدا می کند.

برداشت طلای سرخ در مزارع استان آغاز شد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار کرد: برداشت محصول توت فرنگی از سطح سه هزار و هکتار از باغات استان کردستان آغاز شده است.

زاهد حاجی میرزایی ادامه داد: کشت محصول توت فرنگی در سراسر استان کردستان وجود دارد ولی شهرستان سنندج با دو هزار و ۲۰۰ هکتار بیشترین میزان سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده است.

وی به وضعیت تولید این محصول در سایر نقاط استان کردستان اشاره کرد و افزود: در سایر شهرستان های استان از جمله کامیاران، مریوان، سروآباد و دهگلان نیز کشت محصول توت فرنگی در مزارع صورت می گیرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: میانگین برداشت در هکتار توت‌فرنگی از باغات استان ۱۸ تن است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۶۵ هزار تن محصول توت‌فرنگی از باغات استان برداشت شود.

وی به سهم تولید محصول توت فرنگی در راستای تولید محصولات بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال در استان کردستان اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر ۱۷ هزار بهره‌بردار مشغول کشت‌ و کار توت‌فرنگی در مزارع استان هستند.

حاجی میرزایی به جایگاه ویژه استان در تولید توت‌فرنگی کشور اشاره کرد و افزود: کردستان از لحاظ میزان سطح زیرکشت و تولید این محصول رتبه اول کشور دارد و به همین دلیل ۶۲ درصد تولید توت‌فرنگی کشور مربوط به استان کردستان است.

بخش زیادی از محصول توت فرنگی تولید شده در استان کردستان وارد بازار شده و به صورت تازه خوری مصرف می شود.

علیرغم وعده های داده بخش اندکی از محصول توت فرنگی تولید شده در استان کردستان وارد بخش فراوری می شود و به همین دلیل سود اصلی تولید این محصول به افراد واسطه و دلال می رسد.

ضعف در ایجاد صنایع تبدیلی و نبود تعاونی های با صلاحیت و توانمند برای عرضه مناسب این محصول به بازار و همچنین مشکلات در حوزه های بسته بندی و تولید ارقام جدید از دیگر مشکلات کشاورزان و تولیدکنندگان محصول توت فرنگی در استان کردستان به شمار می رود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=10401
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.