حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
گزارش تفصیلی؛

 برادر و‌ خواهر ورزشکاری که آینده داوری ایران را رقم خواهند زد

  • کد خبر : 22256
  • 24 آبان 1402 - 7:44
 برادر و‌ خواهر ورزشکاری که آینده داوری ایران را رقم خواهند زد
 پژمان و یگانه منصوری، خواهر و برادری که توانستند پس از گذراندن کلاس‌های داوری، در مسابقات حساس فوتبال ایران سوت بزنند‌.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کُردتودی، بی‌شک فوتبال یک ورزش تیمی و محبوب‌ترین ورزش در بیشتر کشورهای جهان از جمله ایران است، رشته‌ای ورزشی که از ۱۱ نفر بازیکن در یک زمین با هدف گل زدن به تیم مقابل خود به رقابت می پردازند، قدمت این رشته به چندین قرن پیش از میلاد باز می‌گردد و ابتدا از چین شکل گرفته و سپس در یونان و روم نیز رواج یافت.

یکی از اجزای مهم فوتبال را داور تشکیل می‌دهد، داور کسی است که بر روند اجرای قوانین بازی نظارت می‌کند و فردی است که در زمین بازی، عدالت را برقرار می‌کند، کار وی سخت و مشکل است، یک داور باید در ابتدا یک روانشناس خوب و ماهری باشد تا بتواند بازی را تا آخر نگه دارد.

خانواده منصوری متشکل از خواهر و برادری بوده که هر دو در داوری فوتبال مهارت خاصی دارند، آنها بازی‌های بسیاری را در باشگاه‌های کشور سوت زده و داوری کرده‌اند.

به سراغ این خانواده ورزشی می‌رویم تا با آنها بیشتر آشنا شویم محور این گفتگو پژمان و یگانه منصوری، خواهر و برادر ورزشکاری که در داوری فوتبال سررشته و مهارت دارندهستند.

 لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

پژمان منصوری ، ۲۳ سال سن دارم، ودانشجوی سال آخر مهندسی شیمی از دانشگاه کردستان بوده و در روستای تازه‌آباد چراغ‌آباد از توابع شهرستان دهگلان زندگی می‌کنم.

 ملاک شما برای انتخاب رشته داوری فوتبال چه چیزی بوده است؟

بنده داوری را از سال ۱۳۹۷ شروع کردم، داوری درجه سه را در سال ۱۳۹۷، داوری درجه دو را در سال ۱۳۹۹، و داوری درجه یک را در سال ۱۴۰۱ اخذ کردم، و باید گفت برای داور شدن علاقه شرط اول است، داور باید هم از لحاظ فکری و هم از لحاظ جسمی آمادگی کامل را برای داوری داشته باشد، زیرا داور یک نفر است اما ۲۲ نفر را در بازی قضاوت می‌کند.

 داوری را از کجا آغاز کردید؟

رشته داوری جزء رشته‌هایی است که در اغلب اوقات به‌صورت داوطلبانه انجام می‌گیرد و عملاً درآمدی برای داور نخواهد داشت علاوه بر این داور در بسیاری از موارد متحمل هزینه‌هایی خواهد شد، من از ابتدای شروع داوری‌ام تمامی هزینه‌ها را خودم متقبل شدم و به عنوان درآمد به آن نگاه نمی‌کنم.

تاکنون در سطح شهرستانی، استانی و ملی داوری داشته‌اید؟ بله، من در سال ۱۳۹۹ از سوی فدراسیون فوتبال به‌عنوان داور کشوری در رده امید، نوجوانان و جوانان کشور معرفی شدم، در طی پنج سال گذشته بازی‌های حساسی را نیز قضاوت و داوری کرده‌ام و در سال ۱۴۰۱ نیز در فینال برتر بزرگسالان به‌عنوان داور حضور داشته‌ام، در سال ۱۴۰۲ توانستم در لیگ برتر بزرگسالان داور بازی‌ها باشم.

شما در سال ۱۴۰۲ موفق شدید برای شهرستان دهگلان افتخار کسب کنید، در این باره توضیح دهید؟

در سال جاری به کلاس داوری لیگ برتر بزرگسالان کشور دعوت شدم و این برای اولین بار در تاریخ شهرستان دهگلان است که کسی به کلاس داوری بزرگسالان کشور دعوت می‌شود.

 آیا مسئولان از این رشته ورزشی حمایت لازم را به‌عمل آورده‌اند؟ چه انتظاراتی از مسئولان ذیربط دارید؟

داوری از ابتدا فرد را متکی به خود پرورش می‌دهد، متأسفانه از آغاز کارم تا به اکنون توسط هیچ‌کس یا ارگانی حمایت نشده‌ام، حتی هیئت فوتبال هم در این زمینه هیچ کمکی نکرده است، در کل اگر بیان کنم، ما داورها از حمایت مسئولان برخوردار نیستند، ما داوران لباس مشترکی نداریم، داور باید یک دست لباس و شلوار داشته باشد اما ما از این امکانات اولیه نیز محروم هستیم و به ناچار خود این هزینه‌ها را متقبل می‌شویم وهزینه تجهیزاتی که ما نیاز داریم به پنج میلیون تومان هم نمی‌رسد، اما هر بار که به داوری مسابقات اعزام می‌شویم به مشکل برمی‌خوریم، واین در شأن داوران فوتبال استان نیست که بدون تجهیزات به میدان مسابقه بروند و داوری کنند، از مسئولین و دست اندرکاران در این زمینه می‌خواهیم که از ما حمایت و پشتیبانی کنند، تا ما هم انرژی لازم را برای ادامه کار داشته باشیم.

پژمان منصوری در خانواده‌ای ورزشی پرورش یافته است، همگام و هم‌پای وی خواهرش نیز در داوری فوتبال مهارت دارد. خانم منصوری، می‌خواهیم بیشتر با شما آشنا شویم، خودتان را معرفی فرمائید؟ یگانه منصوری هستم، ۱۸ سال سن دارم و درمقطع سال آخر هنرستان در رشته حسابداری تحصیل می‌کنم، داور لیگ سه فوتبال بانوانم و در سال ۱۴۰۲ موفق شدم پس از گذراندن کلاس‌های داوری لیگ سه فوتبال مدرک داوری را اخذ کنم.

 آیا تاکنون در بازی‌های فوتبال بانوان داوری داشته‌اید؟

خیر، متأسفانه بدلیل اینکه هنوز مدرک داوری‌ام را تحویل نگرفته‌ام نتوانستم در بازی‌ها داوری و قضاوت کنم.

با وجود اینکه شما خانم هستید و شرایطی که برای بانوان در بسیاری از رشته‌های ورزشی وجود دارد، چرا داوری فوتبال را انتخاب کردید؟

انتخاب داوری را از دوران کودکی و با مشاهده اینکه برادرم در این رشته فعالیت می‌کرد پیدا کردم و کم کم علاقه‌‌مند به داوریفوتبال شدم و دوست دارم در آینده نزدیک نیز بازی‌های فوتبال را داوری کنم.

ورزش بانوان در استان و کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا ورزش بانوان در کشور جایگاهی دارد؟

ورزش بانوان در استان کردستان به‌صورت کمرنگ دنبال می‌شود، ما در استان کردستان، بانوان داور داریم که در لیگ‌های برتر داوری می‌کنند، اما نقش داوری بانوان به نسبت آقایان در استان بسیار کمرنگ خود را نشان داده است.

 آیا در شهرستان تیم فوتبال یا فوتسال بانوان وجود دارد؟

بله در شهرستان دهگلان تیم فوتسال بانوان فعال است و یکی از بازیکنان تیم شهرستان در سال جاری به لیگ برتر امید دعوت شد،اما تیم فوتسال بانوان متأسفانه بصورت کم رنگ فعالیت دارند.

برنامه شما برای آینده در داوری چیست؟ دوست دارم که در سایر تست‌های واحدی شرکت کنم و با گذارن دوره‌های داوری لیگ دو و یک به داوری در لیگ برتر دست پیدا کنم.

و انتظارات شما از مسئولین؟ همانطور که فوتبال آقایان مورد حمایت قرار می‌گیرد، انتظار داریم که فوتبال بانوان نیز حمایت و پشتیبانی شود، کم نیستند بانوانی که در این عرصه و در سایر لیگ‌های برتر کشور داوری و قضاوت می‌کنند، انتظار داریم که در فوتبال بانوان نیز حمایت و پشتیبانی شود.

بانوان ایران زمین در طی چهار دهه اخیر نشان دادند، می‌توانند در تمامی رشته‌های ورزشی، هنری، اجتماعی و سیاسی نقش مهم و‌ فعالی را ایفا کنند، آنان در تمامی اتفاقات کشور همچنان دوشادوش مردان در پای میدان بودند و برای سرفرازی میهن عزیز ایران تلاش کردند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=22256
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.