حدیث روز

  • امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان خبر داد:

برآورد تولید یک میلیون تن گندم در کردستان

  • کد خبر : 7290
  • 13 اسفند 1401 - 8:54
برآورد تولید یک میلیون تن گندم در کردستان
گندم نه تنها در کردستان بلکه در ایران مهمترین گیاه زراعی است که بیشترین سطح زیرکشت را هم به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفت و گو با کُردتودی با اشاره به اینکه مراحل رشد گندم شامل جوانه زنی، پنجه زنی، گلدهی و رسیدن دانه است، اظهار کرد: افزون بر ۹۵ درصد از گندم کشت شده در استان سبز شده به عبارتی مرحله جوانه زنی را پشت سرگذاشتند.

محمدصالح احمدی ادامه داد: در برخی از مناطق استان هم مرحله رشد گندم در فاز پنجه زنی قرار گرفته هم وضعیت رشد این محصول هم اکنون در شهرستان های مختلف استان مطلوب گزارش شده است.

وی اضافه کرد: در صورت نرمال بودن شرایط بارندگی در ادامه سال زراعی جاری و با همکاری مناسب کشاورزان همانند سال گذشته در تغذیه گیاهی و مبارزه با عوامل خسارت‌زا از جمله علف های هرز و آفت سن میزان تولید گندم امسال نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: اگر وضعیت فوق اتفاق بیافتد پیش بینی می شود امسال یک میلیون تن گندم در استان تولید و ۸۵۰ هزار تن مازاد برنیاز کشاورزان هم به طور تضمینی خریداری شود.

گندمکار نمونه کشوری و رییس سازمان نظام صنفی کشاورزان بیجار در این رابطه گفت: شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم را هر کیلوگرم ۱۱۵ هزار ریال اعلام کرده که به این میزان مبلغ ۱۵ هزار ریال یارانه کشت هم اضافه می شود در مجموع قیمت خرید تضمینی گندم ۱۳۰ هزار ریال است.

سیدحسین رحیمی اضافه کرد: قیمت کود، سم و ماشین آلات کشاورزی به طور سرسام آوری افزایش پیدا کرده است و اگر قیمت خرید تضمینی گندم بیشتر نشود دیم کاران قادر به ادامه تولید نخواهند بود.

وی یادآور شد: اگر دولت و مجلس به دنبال خودکفایی در تولید محصولات استراتژیکی هم چون گندم هستند می طلبد قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش دهند و حمایت های همه جانبه ای هم از کشاورزان داشته باشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=7290
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.