حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

بازار مرغ چرا به‌هم ریخت؟/ اختلاف قیمت استان با سایر استان‌های همجوار باعث کمبود و قاچاق مرغ شده است

  • کد خبر : 9894
  • 11 اردیبهشت 1402 - 12:01
بازار مرغ چرا به‌هم ریخت؟/ اختلاف قیمت استان با سایر استان‌های همجوار باعث کمبود و قاچاق مرغ شده است
حال که وضعیت مرغ با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب در حال توزیع است؛ چرا جهاد کشاورزی کردستان روزه سکوت گرفته و هیچ اقدامی برای حمایت از مرغ دار و فروشندگان انجام نمی‌دهد؟

به گزارش خبرنگار کردتودی، سال هاست در برخی ماه‌های سال شاهد به وجود آمدن معضل کمبود مرغ در سطح بازار هستیم وتاکنون اقدام و برنامه ای برای حل این مشکل توسط جهاد کشاورزی صورت نگرفته است.

گوشت مرغ و قیمت آن در بازار سنندج هر چند وقت یکبار دچار تغییر شده و مردم را با چالش روبرو می کند، هر چند، چندی پیش متولیان تامین این محصول اظهار داشتند که تمام تلاش خود را بکار می‌برند که مردم با مشکل مواجه نشوند اما همچنان بعد از گرانی چند درصدی مجدداً شاهد افزایش قیمت این محصول و کاهش آن در بازار هستیم.

طبق تحقیقات میدانی خبرنگار کردتودی، و گفتگو با تعدای از شهروندان، گوشت مرغ در بازار سنندج از روز یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ با کمبود روبرو شده است. قیمت ۶۹ هزار تومان را برای گوشت مرغ بر تابلوی مغازه های پروتئینی و مرغ فروشی ها مشاهده می کنم اما وقتی درخواست خرید دارم، با جواب “مرغ تمام شد” یا “مرغ نداریم” روبرو می شوم.

مشاهدات عینی از وضعیت بازار مرغ مرکز استان کردستان حاکی از آن است که در کنار کمبود مرغ در سایه عدم نظارت مسئولان، ضعف نظام توزیع بازار بیش از پیش نمایان بوده و بررسی‌ها و گفت‌وگوها بیانگر آن بوده که مرغداران و لاشه‌فروشان و توزیع‌کنندگان خواستار افزایش خودسرانه قیمت مرغ هستند که اگر مسئولان این حوزه تدبیری نیندیشند، هزینه و چوب این بی‌تدبیری را باید مردم بپردازند.

و این سوال مطرح است؛ حال که وضعیت مرغ با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب در حال توزیع است؛ چرا جهاد کشاورزی کردستان روزه سکوت گرفته و هیچ اقدامی برای حمایت از مرغ دار و فروشندگان انجام نمی‌دهد؟

اختلاف قیمت استان با سایر استان‌های همجوار باعث کمبود و قاچاق مرغ شده است

۲۸ فروردین ماه امسال بود که اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان درباره نابسامانی بازار مرغ در استان اظهار داشت: در چند روز اخیر در استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی داشتیم.

وی اعلام کرد: در اسفندماه ۵ هزار تن گوشت مرغ تولید کرده ایم و این در حالی است که نیاز استان ۳ هزار و ۵۰۰ تن است یعنی در این شرایط نیز هزار و ۵۰۰ تن مرغ مازاد داریم اما اختلاف قیمت استان با سایر استان‌های همجوار باعث کمبود و قاچاق مرغ شده است.

اسکندری خاطرنشان کرد: هم اکنون برای هر مرغداری و کشتارگاه یک ناظر گذاشته ایم و صبح‌ها از در کشتارگاه تا مغازه خرده‌فروشی محموله پلمب می‌شود اما به محض توزیع در واحدهای توزیعی، علی‌رغم اینکه نیاز سنندج ۴۰ تن مرغ است، تا ساعت ۱۱:۳۰ پیش ازظهر ۶۰ تن مرغ با ماشین‌های سواری هر کدام ۱۵ تا ۳۰ عدد مرغ از این شهرستان به سمت کرمانشاه، همدان و سایر استان‌ها خارج می‌شود.

وی افزود: پس از اجرای طرح یارانه سازی مردمی قاچاق مرغ قطع شد اما با افزایش نرخ دلار، چند روزی است که به عنوان کالای مسافر به سمت استان‌های دیگر و عراق قاچاق می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: هم‌اکنون خروج مرغ زنده و لاشه ممنوع شده اما از طریق مصرف‌کننده‌ها در استان جمع‌آوری و خارج می‌شود.

تغییرات قیمت گوشت مرغ در حالی رخ می دهد که خیال مردم باید طبق گفته مسئولین از بابت گوشت مرغ راحت باشد زیرا پس از تغییرات قیمت گوشت قرمز، اقبال مردم به مصرف گوشت مرغ افزایش یافته است.

هرچند که مسئولین در سال گذشته از خرید حمایتی گوشت مرغ و تزریق مرغ منجمد به بازار خبر می دادند، ظاهرا این روال چندان منظم نبود و توزیع گوشت منجمد به خوبی انجام نشده و در بیشتر مراکز خرید در دسترس مردم نبوده است. این در حالی است که جهاد کشاورزی کردستان از توزیع کافی و در دسترس گوشت مرغ منجمد خبر داده بود.

انتهای پیام/

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=9894
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.