حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4
فرصتی که از دست می‌رود؛

بازار عراق ظرفیتی برای توسعه صادرات محصولات ایرانی/ طرح های اصلی پیشران اقتصادی فرصتی برای افزایش صادرات فراهم می کند

  • کد خبر : 1497
  • 16 مهر 1401 - 7:32
بازار عراق ظرفیتی برای توسعه صادرات محصولات ایرانی/ طرح های اصلی پیشران اقتصادی فرصتی برای افزایش صادرات فراهم می کند
در سال گذشته در حالی که میزان صادرات کشور در مجموع با کاهش مواجه شده بود ولی خوشبختانه میزان صادرات از اقلیم کردستان عراق با رشد خوبی مواجه شده و این مهم نشان دهنده ظرفیت های بالا برای توسعه صادرات غیرنفتی است

به گزارش خبرنگار کُردتودی، مهمترین بحث در راستی رونق تولید، تلاش در راستای افزایش میزان فروش و پیدا کردن بازار مناسب است و در حال حاضر بخش زیادی از تولید در استان کردستان به دلیل نداشتن بازار مناسب، با مشکلاتی مواجه شده و به همین دلیل نیاز است در گام نخست زمینه برای رفع موانع پیش روی بازار فروش محصولات در استان کردستان فراهم شود.

یکی از مهمترین ظرفیت های استان کردستان، وجود بازار مناسب در اقلیم کردستان عراق است و باید در راستای بهره برداری بهتر از این ظرفیت یک برنامه ریزی مناسب و مستمری وجود داشته باشد.

عراق از لحاظ سیاسی و مذهبی ارتباط زیادی با ما دارد و با وجود اینکه بازار این کشور رقبای سرسختی دارد باید از فرصت بازار این کشور نهایت بهره را برای افزایش تولید و صادرات برد.

همچنین  کشور عراق با مشکلات مختلف در زمینه تامین محصولات کشاورزی به دلیل خشکسالی و کمبود آب و خاک مناسب برای کشت روبرو است و ایران می‌تواند از این فرصت برای صادرات محصولات کشاورزی دانش بنیان خود استفاده کند.

اقلیم کردستان عراق یکی از بازارهای بسیار خوب در راستای حضور هر چه بهتر کشورمان به شمار می رود

سیدکمال حسینی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج ضمن اشاره به ظرفیت های و استعدادهای استان کردستان در بخش های مختلف، عنوان کرد: تلاش در راستای تقویت ارتباط با اقلیم کردستان عراق در تمامی حوزه ها یکی از برنامه های اصلی در سطح کلان کشوری و استانی به شمار می رود.

وی ادامه داد: اقلیم کردستان عراق یکی از بازارهای بسیار خوب در راستای حضور هر چه بهتر کشورمان به شمار می رود و در همین راستا ما در استان کردستان به دلیل داشتن مرز مشترک با این منطقه، برنامه های مختلفی را در دستور کار قرار داده ایم و انتظار می رود که در سایه حمایت های ادارات و سازمان های دولتی متولی امر بتوانیم این برنامه ها را دنبال و پیگیری کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با بیان اینکه کردستان یکی از استانهای بهره مند و دارای استعداد در زمینه های مختلف به شمار می رود، افزود: ما در زمینه های مختلف از جمله در بخش تولید محصولات کشاورزی، دامی، شیلات و عسل دارای رتبه های برتر در سطح کشور هستیم.

وی به استعدادهای استان کردستان در بخش معدن اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر در استان کردستان ۱۸ نوع ماده معدنی استخراج می شود که در مواردی همچون طلا، آهن و سیلیس کردستان جزو استانهای برتر کشور به شمار می رود.

حسینی به برنامه های دولت در راستای راه اندازی زنجیره تولید آهن به عنوان یکی از طرح های اصلی پیشران اقتصادی در استان کردستان اشاره کرد و گفت: با تکمیل و راه اندازی کامل این رنجیزه ضمن تحول در اقتصاد کردستان، فرصت بهتری برای افزایش صادرات به اقلیم کردستان عراق فراهم می شود.

وی به توانایی های کشورمان به ویژه استان کردستان در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندی به اقلیم اشاره کرد و گفت: ایران از نظر توانایی های فنی و مهندسی دارای ظرفیت های بی نظیری است و می توان از این ظرفیت در راستای کمک به توسعه اقلیم کردستان عراق بهره برداری کرد.

رئیس اتاق بازرگانی سنندج اظهار کرد: در شرایط فعلی استان کردستان در زمینه های خدمات فنی و مهندسی در بخش ساختمان، راهسازی، راه آهن و … دارای توانمندی های ویژه ای است و یکی از برنامه های اصلی ما برای توسعه و تقویت مناسبات با اقلیم کردستان عراق توجه به ظرفیت های این بخش می باشد.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی سنندج در تلاش است تا ضمن معرفی ظرفیت های استان کردستان به طرف عراقی زمینه برای توسعه و تقویت مناسبات را فراهم کند، گفت: انتظار می رود که با نگاه ویژه دولت سیزدهم در این بخش شاهد اقدامات و فعالیت های بهتری باشیم.

حسینی افزود: حضور هر چه بهتر کشورمان در بازار اقلیم کردستان عراق را بهترین فرصت در راستای افزایش صادرات بوده و در کنار این مهم، بهره های اقتصادی این حضور به استانهای مرزنشین به ویژه کردستان خواهد رسید و به همین دلیل باید بیش از گذشته نسبت به این مسئله مهم با حساسیت برخورد شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=1497
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.