حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
مشاغل خانگی امیدی برای توسعه اقتصادی؛

ایجاد دو هزار و ۵۰۰ شغل برای بانوان تا سال ۱۴۰۴ در کردستان

  • کد خبر : 29855
  • 14 اسفند 1402 - 8:00
ایجاد دو هزار و ۵۰۰ شغل برای بانوان تا سال ۱۴۰۴ در کردستان
گرایش زنان به کارآفرینی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی هر چند کوچک و خانگی طی سالهای اخیر بیشتر شده و تا پایان سال ۱۴۰۴ قرار است برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از بانوان شغل ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، رویکرد دولت در زمینه مشاغل خانگی این است که کارگاه‌های مستقل خانگی را که از دیرباز در خانه های خود مشغول به فعالیت بوده اند را به کارگاه های گروهی تبدیل کند و  تحت نظر یک فرد پشتیبان کننده انجام فعالیت نمایند تا زمینه فروش تولیدات و اتصال به بازارهای هدف بهتر فراهم شود.

گرایش زنان به کارآفرینی و راه‌اندازی واحدهای تولیدی هر چند کوچک و خانگی طی سالهای اخیر بنا به دلایل متعددی از جمله مشکلات اقتصادی، مسوولیت سرپرست خانوارشدن زنان و یا تمایل به مشارکت آنها در اداره معیشت خانواده بیشتر شده است.

مشاغل خانگی امیدی برای توسعه اقتصادی

بتول سرکانی مسئول بسیج جامعه زنان کردستان صبح امروز در کارگروه کارآفرینی و اشتغال بانوان با اولویت زنان سرپرست خانواده که در سنندج برگزار شد اظهار داشت: هدف از برگزاری این جلسات، کمک به اشتغال بانوان در راستای منویات مقام معظم رهبری است چرا که مشاغل خانگی ۸۰ درصد از مشاغل کشور را تشکیل می‌دهند و تفکیک جنسیتی ندارند.

وی گفت: بنا به قطب‌های تولیدی در استان کردستان، حوزه‌های قالیبافی، صنایع دستی و خیاطی را در راستای چرخه تولید به راه انداخته‌ایم که ۸۰۰ نفر از بانوان به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار شده‌اند.

وی با بیان اینکه ایجاد نمایشگاه و بازارچه‌های دائمی در سطح استان یکی از دغدغه‌های بانوان شاغل در حوزه مشاغل خانگی است، افزود: عمده جامعه هدف ما بانوان سرپرست خانوار است که ۳۷ دستگاه چرخ خیاطی به آنها واگذار شد.

سرکانی ادامه داد: با توجه به اینکه در چند سال اخیر دشمنان به دنبال هویت‌زدایی از زنان بوده‌اند، تاکید ما اشتغالزایی در بحث پوشاک عفیفانه است.

به گفته مسئول بسیج جامعه زنان کردستان؛ توانمندسازی بانوان در بحث اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها می‌تواند در بحث رفع آسیب‌های اجتماعی بسیار تاثیرگذار باشد.

وی تاکید کرد: با پیگیری‌های بسیج اصناف و شرایط بومی مساعد از لحاظ پرورش دامپروری ۳۰ دستگاه ریسندگی خریداری شده است که قرار است چرخه تولید نخ و ریسندگی را به راه بیندازیم و برای ۴۰۰ نفر از بانوان آموزش دیده شغل ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۴، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از بانوان به اشتغال برسند.

اهداء وام‌های قرض‌الحسنه برای ایجاد اشتغال بانوان

اسماعیلی مسئول بسیج سازندگی سپاه بیت‌المقدس استان کردستان نیز در ادامه اظهار داشت: بسیج سازندگی نسبت به دیگر مجموعه‌های سپاه در بحث اشتغال و توانمندی‌های ابعاد مختلف، کمک بیشتری را در این حوزه انجام خواهد داد و دیدگاه ما این است که باید به این قشر در بحث اشتغال‌آفرینی کمک انجام شود.

وی گفت: در بحث وام‌های قرض‌الحسنه اشتغالزایی تحت عنوان وام تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان وام داده شده است.

وی افزود: در بحث محرومیت‌زدایی نیز در دو حوزه کمک‌های بلاعوض و تجهیزات کارگاه‌ها اقدامات خوبی انجام شده و برای سال آینده نیز با هماهنگی بسیج جامعه زنان کارگاه‌هایی در بحث اشتغال بانوان شناسایی شود برای تجهیزات حمایت خواهند شد.

زنجیره تولید از پشم تا فرش

قاسم کاوه مسئول بسیج اصناف استان کردستان نیز تاکید کرد: بحث زنجیره فرش زنجیره گسترده‌ای است که از ریسندگی تا بافندگی آن بر عهده بانوان است که متاسفانه بنا به دلایلی از جمله تحریم صادران این زنجیره زمین خورده است لذا برای احیای آن لازم بود که روی آن کار شود.

وی گفت: طبق آن، اقدامات از پشم تا فرش مورد بررسی قرار گرفت که در این رابطه به ۴۰۰ نفر از بانوان آموزش‌های لازم داده شد و چندین دستگاه ریسندگی خریداری شد که در حال حاضر ۱۰۰ نفر از بانوان در این حوزه مشغول کار کردن هستند که امیدواریم بتوانیم این زنجیره را با اشتغال بانوان تکمیل کنیم.

رضا باقری، مدیر سازمان تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی کردستان در ادامه با بیان اینکه جهاد دانشگاهی مولود انقلاب اسلامی است، خاطر نشان کرد: همکاران ما در سطح استان کردستان اقدامات خوبی در حوزه اشتغال انجام داده‌اند.

وی گفت: جهاددانشگاهی با برگزاری دوره‌های تخصصی به منظور آموزش به شرکت‌ها و واحدهای تولیدی و فناوری آن‌ها را در بخش بازاریابی و تجاری‌سازی تولیدات خود کمک می‌کند.

متمرکز شدن کارگاه‌های تولیدی باعث ایجاد یک شبکه فروش می‌شود

در ادامه دکتر صلاح منوچهری رئیس کارگروه اشتغال بسیج جامعه زنان با بیان اینکه روش‌های تامین مالی نباید تنها روی وام زوم شود، اظهار داشت: دغدغه اکثر ما خارج از بحث نقدینگی است بلکه باید درصد بهره‌وری و تحقق وام‌های اشتغالی که داده‌ می‌شود مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: امیدواریم مسئولین سوله‌هایی را در اختیار جامعه زنان قرار دهند تابا راه‌انداختن چرخ‌های خیاطی، کارگاه تولیدی صنعتی راه انداخته شود.

وی با بیان اینکه کارگاه‌های تولیدی باید متمرکز شوند تا یک شبکه فروش ایجاد گردد، افزود: لازم است سامانه جامع اطلاعاتی از افرادی که در بحث اشتغال کار می‌کنند داشته باشیم.

استفاده از استارت‌آپ‌ها در عرصه فناوری و دیجیتال، استفاده از نیروگاه‌های ۵ کیلوواتی خورشیدی و استفاده از تراشه‌های سنگ‌های قیمتی از جمله پیشنهادهایی بود که در راستای ایجاد شغل برای بانوان می‌تواند مناسب باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=29855
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.