حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
یادداشت؛

اهمیت استفاده از منابع دانش و راهبردهای عمومی

  • کد خبر : 26784
  • 24 دی 1402 - 10:57
اهمیت استفاده از منابع دانش و راهبردهای عمومی
مولفه‌های موثر در افزایش مشارکت در انتخابات، جمله پرتکرار این روزهای منتهی به برگزاری انتخابات 1402 است و همه باید تلاش کنیم که مشارکت مردم افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، همه علاقمندان و دلسوزان ایران و انقلاب می‌گویند که مهم‌ترین هدف در انتخابات پیش رو باید افزایش مشارکت عمومی در انتخابات باشد؛ هدفی که رهبر انقلاب هم بارها بر آن تأکید کرده‌اند.

مشارکت بالای انتخاباتی زمانی حاصل می‌شود که چند فاکتور همزمان وجود داشته باشد.

جمله کلیدی، تبلیغات ما در انتخابات باید همراه با امیدآفرینی برای افزایش مشارکت باشد.

*احساس تعیین سرنوشت

اگر مردم تصور کنند با شرکت در انتخابات می‌توانند سرنوشت آینده کشورشان را تعیین کنند؛ خواه در انتخابات مجلس سرنوشت چهار سال قانون‌گذاری و خواه در انتخابات خبرگان و یا ریاست‌جمهوری سرنوشت اجرایی کشور را رقم بزنند.

شکل گیری چنین احساسی مستلزم آن است که به مردم این اطمینان داده شود که از مسیر انتخابات، خواسته‌های مردم است که تحقق می‌یابد و این حس که یک طیف یا یک گروه می‌خواهند کشور را به دست بگیرند، از بین برود.

عمل به وعده‌ها یکی دیگر از مواردی که باعث مخدوش‌شدن اعتماد عمومی می‌شود، وعده‌های بر زمین‌مانده مسئولان است.

مردم انتظار دارند وقتی به فردی رأی می‌دهند وعده‌هایش محقق شود و وقتی این وعده‌ها محقق نشود، مردم نیز امیدی برای شرکت در انتخابات نخواهند داشت.

در این حوزه حتما دولت بیشترین و مهم‌ترین مسئولیت را دارد زیرا عمده وعده‌هایی که مردم انتظار اجرایی شدنش را دارند، در حوزه اجرایی است و هرچه دولت بتواند به خواسته‌های مردم و البته وعده‌های خودش جامه عمل بپوشاند مردم نیز به شرکت در انتخابات بیشتر مایل می‌شوند.

قطعاً یکی از مهم‌ترین خواسته‌های عمومی در شرایط کنونی رفع مشکلات اقتصادی است زیرا مردم فشار بی‌سابقه‌ای را در حوزه معیشت متحمل می‌شوند.

طبیعی است اگر دولت بتواند وعده‌هایش به ویژه در حوزه اقتصادی را محقق کند اعتماد عمومی هم افزایش می‌یابد.

*رقابتی شدن انتخابات

نکته دیگر رقابتی‌شدن انتخابات است؛ موضوعی که رهبر انقلاب هم با عنوان لزوم «انتخابات پرشور» مطرح کرده‌اند،طبیعی است هرچه رقابت بالا برود، مشارکت هم افزایش می‌یابد.

با این وصف یکی از مهم‌ترین نکاتی که به ویژه در این دوره مطرح می‌شود آن است که نظارت بر صلاحیت‌ها قدری با نگاه وسعت نظر همراه باشد تا رقابت بیشتری شکل گیرد.

باید بررسی صلاحیت همه ثبت نام کنندگان را که چهره های آشنایی نیستند، به گونه ای صورت دهد که فردی به دلیل شناخت ناکافی حق انتخاباتی‌اش سلب نشود تا شاهد تایید همه کاندیداهای صاحب صلاحیت باشیم.

در عین حال یادآوری این نکته لازم است که در نگاه علمی مسائلی نظیر رشد اقتصادی و کاهش شکاف طبقات اجتماعی تاثیر به مراتب بیشتری بر افزایش مشارکت دارد.

*تصویری مطلوب، جذاب و رشک برانگیز از آینده‌ی جامعه

در تبلیغات ها و گفتگوهای عمومی باید کلان‌روایتی مبتنی بر نظریه پیشرفت تبیین کنیم و در آن نشان دهیم که انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، بهداشت و سلامت، اقتصادی، نظامی و… گام‌های بلند و موفق و گاهی شگفت‌انگیز، به‌سمت آن تصویر مطلوب برداشته و موازنه‌ها را تغییر داده است.

*صیانت از آرا

صیانت از رأی مردم نیز یکی از مهم‌ترین مسائلی است که رهبری هم همواره بر آن تأکید کرده‌اند، مردم باید احساس کنند که هیچ تخلفی در جریان برگزاری انتخابات رخ نمی‌دهد زیرا امنیت آرا اگر حتی به صورت نسبی به خطر بیفتد، اعتماد عمومی کاهش می‌یابد.

در مجموع همه برگزارکنندگان انتخابات، مسئولان اجرایی و هر فرد و نهادی که در کشور مسئولیت دارد باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا مردم به نظام سیاسی اعتمادشان بیشتر شود تا هم سرمایه اجتماعی نظام افزایش یابد، هم اقتدار نظام بیش از پیش شود و هم البته انتخاباتی پرشور را شاهد باشیم تا در پی انتخاباتی حداکثری، مجلسی برآمده از رأی اکثریت ملت تشکیل شود.

یادداشت از سيدمحمد صابر سبحانی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=26784
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.