حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
گزارش؛

انتقال حساب بانکی واحدهای تولیدی کردستان به داخل استان؛ از حرف تا عمل

  • کد خبر : 17934
  • 08 مهر 1402 - 8:09
انتقال حساب بانکی واحدهای تولیدی کردستان به داخل استان؛ از حرف تا عمل
داستان انتقال فعالیت‌های بانکی معدود کارخانجات و واحدهای تولیدی به داخل مهمترین مطالبه مردم استان و فعالان اقتصادی است و عملیاتی کردن این مهم به چالش اصلی در کردستان تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، کردستان در زمینه تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی در کشور یکی از استانهای آخر کشور است و به همین دلیل این استان در زمینه تولید به ویژه در بخش صنعت، جایگاه بالایی در کشور ندارد.

از میان محدود واحدهای تولیدی و صنعتی در استان کردستان، شماری از آنها سالهاست که حساب های بانکی را در تهران و استانهای صنعتی متمرکز کرده اند و به همین دلیل بهره ای برای این استان به دنبال ندارد.

سهم نیم درصدی کردستان از منابع بانکی در کشور و همچنین نبود تعداد بالایی واحد تولیدی و صنعتی، باعث شد تا موضوع انتقال حساب این تعداد شرکت محدود به داخل استان از اهمیت ویژه ای برخوردار شود.

سالهاست که موضوع انتقال حساب های این شرکت ها و واحدهای تولیدی که در راس آنها می شود به پتروشیمی، لاستیک بارز، تراکتورسازی و … اشاره کرد، مطرح شده است ولی هر بار به بهانه ای از انتقال حساب های خود به داخل استان خودداری می کنند.

انتقال حساب های بانکی شرکت های تولید به داخل استان مهمترین مطالبه استاندار کردستان

با انتصاب اسماعیل زارعی کوشا به عنوان استاندار کردستان، موضوع انتقال حساب های بانکی این شرکت ها و واحدهای تولیدی به داخل استان مطرح شده است و برای آخرین بار زارعی کوشا، پایان شهریور را به عنوان آخرین زمان برای انقال این حساب ها اعلام کرد.

اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان ۲۸ مرداد ماه سال جاری در جلسه شورای برنامه ‌ریزی استان، گفت: مسئولیت انتقال حساب‌های واحدهای تولیدی و معادن به استان را بر عهده گرفته ‌ام و نیازی به تفاسیر اضافی توسط مدیران وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در مورد معادن تکلیف روشن است و باید همه حساب‌های خود را به داخل استان منتقل کنند، افزود: در صورت عدم انتقال، پرونده هیچ واحد تولیدی کوچک و بزرگی اعم از خصوصی و دولتی در جلسات استان مطرح نخواهد شد.

وی افزود: از تکالیف قانونی برای این موضوع استفاده شود اگر اطلاعاتی لازم است به کمک دستگاه‌ های قضائی از ادارات و دستگاه‌ها دریافت شود و به همین دلیل باید کل حساب‌ها حتما در استان باشند.

وی با بیان اینکه مدیران استان نباید توجهیات مدیران این واحدها را برای عدم انتقال بپذیرند، تأکید کرد: ما از ظرفیت خودمان استفاده می‌کنیم و در صورت عدم انتقال حساب ‌ها اصرار بیشتری نخواهیم داشت و با استفاده از ظرفیت ‌ها تمامی ارائه خدمات به این واحد ها قطع خواهد شد.

انتقال حساب بانکی واحدهای تولیدی کردستان به داخل استان؛ از حرف تا عمل

استاندار کردستان گفت: تا پایان شهریور به واحدهای تولیدی و معدنی برای انتقال حساب‌های بانکی آنها مهلت داده می‌شود، از این تاریخ به بعد جلوی ارائه خدمات به این واحدها گرفته می ‌شود و اجازه خروج هیچ‌ گونه موادی از استان را نخواهم داد و خودم مسوولیت را برعهده می ‌گیرم.

ممنوعیت افتتاح حساب جدید واحدهای تولیدی کردستان در خارج از استان

در حالی که استاندار کردستان زمان برای انتقال حساب های شرکت های بزرگ به داخل استان تعیین کرد که مدیرکل بازرسی استان از ممنوعیت افتتاح حساب جدید شرکت های تولیدی و واحدهای معدنی فعال در استان در دیگر نقاط کشور خبر می دهد.

عیسی حواسی مدیرکل سازمان بازرسی استان کردستان ابتدای شهریور ماه سال جاری، با انتقاد از اینکه در راستای تحقق برگشت منابع و انتقال حساب بانکی واحدهای تولیدی به استان، تاخیر و تعلل بی فایده بوده و باید تدابیر مدیریتی لازم و درست اتخاذ شود، گفت: در این زمینه تکرار مکررات و ورق زدن بی مورد قانون کمکی به بازگشت منابع نخواهد کرد، لذا سازمان صمت باید به صورت جدی پیگیر موضوع بوده و در صورت لازم از دستگاه قضایی کمک بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید صورت های مالی معادن به سازمان بازرسی استان کردستان ارائه شود عنوان کرد: از این به بعد هیچ معدن و تولیدی حق افتتاح حساب در خارج استان را ندارد و مابقی واحدها نیز باید حساب های خود را به استان برگردانند و در صورت اجرایی نکردن این مهم، سازمان های مسئول در چهارچوب قوانین و مقررات باید با افراد خاطی برخورد نمایند.

انتقال ۳۰ درصد از فعالیت های بانکی لاستیک بارز به داخل استان

همزمان با آخرین هشدار استاندار کردستان در خصوص انتقال حساب شرکت های تولیدی و صنعتی، چندی قبل مدیرعامل لاستیک بارز کردستان در گفتگو با خبرنگاران، اظهار کرد: در گام نخست شرکت لاستیک بارز ۳۰ درصد از فعالیت های بانکی خود را به داخل استان انتقال داده است.

کاوه مفاخری با اشاره به انتقال حساب های شرکت لاستیک بارز کردستان به داخل استان، افزود: میزان گردش مالی این شرکت در بانک‌های استان در سال گذشته پنج درصد و این مقدار در سال جاری به ۳۰ درصد رسیده است.

وی با اشاره به ادامه روند انتقال حساب های شرکت بارز به بانک های داخل استان، بیان کرد: در همین راستا اقدامات دیگری نیز در دستور کار قرار گرفته و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، تا چند ماه آینده این میزان به بالاب ۵۰ درصد خواهد رسید.

در حالی که چند روزی از آخرین هشدار استاندار کردستان می گذرد که خبرهای مختلفی از داستان انتقال حساب های پتروشیمی کردستان به داخل استان می گذرد و هر چند که منتقدان دولت، این اقدام را غیرعملی می دانند که رئیس سازمان صمت و مدیر بانک ملی استان از نهایی شدن انتقال حساب های این شرکت بزرگ به داخل استان خبر می دهند.

بخشی از فعالیت های بانکی پتروشیمی کردستان به داخل استان انتقال داده شد

در حالی که طی یک هفته اخیر خبرهای مبنی بر عدم انتقال حساب های شرکت پتروشیمی کردستان به بانک های داخل استان مطرح شده بود، که رئیس سازمان صمت استان کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار از انتقال حساب های این شرکت به داخل استان خبر داد.

انتقال حساب بانکی واحدهای تولیدی کردستان به داخل استان؛ از حرف تا عمل

بختیار خلیقی امروز هفتم مهر ماه در گفت ‌و گو با خبرنگاران اظهار کرد: پس از پیگیری‌های مداوم برای انتقال حساب پتروشیمی کردستان و پیگیری ‌های استاندار کردستان، بخش قابل توجهی از ‌حساب ناشی از فروش محصولات این شرکت، به بانک ملی در استان انتقال یافت.

وی گفت: بر اساس مصوبه شورای معادن استان کردستان در سال گذشته، استاندار کردستان به طور جد پیگیر انتقال گردش مالی واحدهای تولیدی اعم از صنعتی و معدنی مستقر در استان بود که بالاخره پتروشیمی کردستان حساب فروش محصولات خود را به بانک ملی منتقل کرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: اتفاقی که در سال‌های گذشته مغفول مانده بود با تلاش و پیگیری استاندار به ثمر نشست و بی شک وجود گردش مالی واحدی نظیر پتروشیمی می ‌تواند تاثیر بسزایی در رونق مالی بانک ‌ها و پرداخت تسهیلات بیشتر به متقاضیان داشته باشد.

وی یادآور شد: تا پایان شهریور به واحدهای تولیدی بزرگی هم چون پتروشیمی کردستان مهلت داده شده بود تا اقدام به انتقال حساب‌های بانکی خود کنند که این مهم تحقق پیدا کرد.

تحقق این مطالبه استاندار کردستان قطعا بهره های زیادی برای استان خواهد داشت که در گام نخست این اقدام باعث افزایش منابع بانکی استان شده و در نتیجه بانک ها با توانمندی بیشتری اقتصادی در خدمت استان خواهند بود.

افزایش منابع مالی بانک ها و پرداخت تسهیلات به مردم به ویژه تولیدکنندگان بهترین فرصت در راستای کمک به توسعه و تقویت تولید در استان کردستان به شمار می رود.

منبع: خبرگزاری بازار

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=17934
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.