حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

انتخابات؛ مناسبت سیاسی ایرانی در کانون توجهات بین المللی!

  • کد خبر : 29049
  • 30 بهمن 1402 - 10:57
انتخابات؛ مناسبت سیاسی ایرانی در کانون توجهات بین المللی!
انتخابات در ایران همواره کانون توجه مقامات و رسانه های غربی بوده است به طوری که در هر دوره از برگزاری انتخابات آزاد و مردم سالار در کشور، حجم گسترده ای از موج سازی های رسانه ای، دروغ پراکنی ها مداخله و در نهایت بستر سازی برای آشوب های خیابانی در کشور را شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در طول بیش از چهار دهه اخیر رویدادهای سیاسی و اجتماعی ایران که به ظاهر از مسائل داخلی کشور به شمار می رفته است، توانسته به کانون توجهات بین المللی تبدیل شود. رویدادهایی که کشورهای غربی یا تلاش کردند در روند آن تاثیرگذار بوده و یا دست کم از نتیجه آن به نفع خود بهره برداری کنند.

این میان انتخابات یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران است که نه تنها مقامات کشورهای مختلف بلکه رسانه های بین المللی نیز آن را به طور جدی مورد توجه قرار داده و نتایج آن را دنبال می کنند.

حافظه تارخی ملت ایران گواه این مسئله است که در برخی موارد حتی جریانات غربی از بستر انتخابات برای برهم زدن امنیت و آرامش کشور و آغاز آشوب و اغتشاش استفاده کردند تا به بهانه دموکراسی و مردم سالاری، فرآیند قانونی برگزاری انتخابات در ایران را مختل کنند، اما ساختار قانون اساسی، نظارت بر حسن اجرای انتخابات، اخذ رای و شمارش آن به گونه ای است که هیچ گاه کوچکترین شبهه ای بر صحت و امنیت انتخابات وارد نمی شود با این حال، اما انتخابات در ایران همواره کانون توجه کشورهای منطقه و غربی بوده است.

شاید بتوان گفت که ماهیت انقلاب اسلامی و اثرگذاری آن در منطقه و جهان، یکی از مهمترین  دلایل اهمیت این رویداد سیاسی برای اروپایی ها، آمریکا و رسانه های آنان است.

انقلاب اسلامی ایران، یک انقلاب ایدئولوژیک است که توانسته در طول چهار دهه اخیر در دورترین نقاط جهان نیز موج آزادی خواهی و حمایت از مستضعفان و نیز مقاومت در برابر سلطه بیگانگان را تکثیر کند؛ این مسئله خود عامل اهمیت مسیری است که ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است.

انتخابات ایران، پیوند مردم سالاری و اسلامیت

بسیاری از تحلیل گران سیاسی و مسائل استراتژیک بر این باور هستند که انقلاب اسلامی توانسته است به عنوان یک الگوی بی نظیر  بین مردم سالاری و اسلامیت پیوندی مهمی را ایجاد کند، پیوندی که مصادیق آن تواسته نسخه ای فراتر از نسخه های غربی و مدعی آزادی و مردم سالاری باشد.

همین مسئله بر اهمیت انتخابات در ایران تاکید دارد چرا که در کشور ما برگزاری انتخابات مردم سالار بر پایه آموزه های سیاسی اسلام مورد تاکید رهبران انقلاب اسلامی بوده است به گونه ای که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز بر همین اساس تدوین شده است.

این در حالی است که در بسیاری از کشورهای عربی منطقه نه تنها مفهوم برگزاری فرآیند انتخابات به شکل مردم سالار و دموکراتیک وجود ندارد، بلکه در کوچکتید مناسب نیز انتخاب مدیران بر حسب وابستگی های موروثی و پادشاهای صورت می گیرد، این مسئله نشان می دهد که مردم در روند اجرای امور کشورشان کوچکترین نقشی ایفا نمی کنند و در بسیاری موارد اساسا مفهوم انتخابات مردم سالار آن هم مبتنی بر آموزه های سیاسی اسلام مفهومی غیر قابل باور دارد.

این در حالی است که کشورهای غربی مدعی دموکراسی نه تنها هیچ گاه نسبت به این مسئله واکنش نشان نداده بلکه همواره نسبت به بی ارزش بودن رای و انتخاب مردم در این کشورها ابراز رضایت داشتند تا از این طریق با حمایت از ساختار دیکتاتوری، سیاست های خود را از طریق حاکمان دست نشانده در کشورهای عربی اجرایی کنند.

اما در روی دیگر این ماجرا، انتخابات در ایران همواره کانون توجه مقامات و رسانه های غربی بوده است به طوری که در هر دوره از برگزاری انتخابات آزاد و مردم سالار در کشور، حجم گسترده ای از موج سازی های رسانه ای، دروغ پراکنی ها مداخله و در نهایت بستر سازی برای آشوب های خیابانی در کشور را شاهد هستیم.

حضور مردم در انتخابات و مناسبت های ملی و اسلامی عامل مهمی در تقویت موضع داخلی و بین المللی جمهوری اسلامی ایران است. علاوه بر این با در نظر گرفتن ساختار سیاسی و حاکمیتی در برخی کشورهای منطقه، می توان گفت که برگزاری انتخابات مردم سالار بر پایه اسلامیت در ایران، موضع کشورها و ملت های مقاومت اسلامی و مردم منطقه را نیز تقویت کرده  و باعث دلگرمی آنها می‌شود چرا که امروز نه تنها برای کشورهای منطقه بلکه برای ملت های و دولت های جهان روشن است که جمهوری اسلامی پشتبانی گفتمان مقاومت اسلامی در منطقه است.

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=29049
  • ارسال توسط : m j

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.