حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
نوروز؛ بهار گردشگری مذهبی در کردستان

امامزاده هاجره خاتون؛ نگین طلایی سنندج

  • کد خبر : 30871
  • 04 فروردین 1403 - 8:29
امامزاده هاجره خاتون؛ نگین طلایی سنندج
وجود مساجد بی‌شمار، اماکن متبرکه، امامزاده‌ها و مکان‌های مذهبی در جای جای استان کردستان ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگر و مسافر در ایام مختلف سال به ویژه تعطیلات نوروزی است که مقبره هاجر خاتون یکی از این جاذبه‌های  گردشگری برای دعا و نیایش زوار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، از میان بازارچه پارچه فروشان با پارچه‌های رنگی زیبا در محله سرتپوله گذشتیم و به در جلو ورودی هاجره خاتون رسیدیم، بالای پله‌ها ایستادیم به فضای سنتی و معماری زیبا و قدیمی که ترکیب زیبایی با حوض سفید رنگی که در وسط حیاط خودنمایی می‌کرد، نظرمان را جلب کرد.

از پله‌ها پایین آمدیم و وارد حیاط شدیم، اولین چیزی که نظرمان را به خود جلب کرد معماری دیدنی ساختمان و مسجد بود که نشان از قدیمی بودن آن که به دوران قاجار باز می‌گردد داشت. به سمت در ورودی بارگاه امام زاده هاجر خاتون حرکت کردیم و هنگام باز کردن در هوای گرم و عطر روحب‌خشی، حالمان را دگرگون کرد.

با دیدن محیط تازه ساخت و بازسازی شده هاجر خاتون با دیوار‌های سفید، آجر بندی شده و پنجره‌های با نقوش هندسی فیروزه‌ای رنگ حیرت زده شدم.

امسال که تعطیلات نوروزی متقارن با ماه مبارک رمضان شد، مقبره بی بی هاجره خاتون بیش از همیشه رنگ و بوی معنویت به خود گرفته حال و هوای خاص به شهرستان سنندج داده و پذیرای گردشگران و مسافران زیادی شده است.

 

سفر به استان کردستان و شهر سنندج لذت خاص خود را دارد

محمد مظهری مسافر این مقبره از شهر اهواز بود  که در گفتگو با خبرنگار کُرتودی اظهار داشت: چند روزی است که به شهر زیبا و مهمان نواز سنندج برای گذراندن تعطیلات نوروزی سفر کرده‌ایم.

وی گفت:  سفر به استان کردستان و شهر سنندج لذت خاص خود را دارد و من برای چندمین بار است که به این شهر سفر می‌کنم چرا که هر بار به این شهر آمده ام مردمان خونگرم و مهمان نواز آن خاطره خوب برای ما به یادگار گذاشته اند.

این مسافر نوروزی بیان داشت: هر بار که به شهر سنندج سفر می‌کنیم حضور و زیارت مرقد پاک و مطهر بی بی هاجر خاتون که خواهر امام رضا (ع) است را در برنامه خود قرار می‌دهیم چرا که زیارت این بی بی بزرگوار برکات مخصوص به خود را دارد.

مقبره هاجره‌ خاتون در سنندج به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری کردستان جایگاهی برای دعا و نیایش و نذر و نیازهای مردم استان و زوار این بانوی گرامی و مصداق بارز ارادت اهل سنت به پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) است.

از دعا و نیایش مهمانان نوروزی در این مکان گرفته تا اجرای برنامه‌های ماه مبارک رمضان شامل محافل جزء خوانی، تفسیر قرآن کریم و مسابقات قرآنی که توسط موسسات و خانه‌های قرآنی در این مکان تاریخی و مذهبی برپا می‌شود همگی بیانگر ارادت کردستانی‌ها به اهل بیت(ع) و رسول خدا(ص) است.

مسجدی در کنار مقبره امام‌زاده هاجره خاتون توسط “ملایعقوب” بنا شده که به اسم مسجد هاجره خاتون شهرت یافته است، این مسجد یکی از مهم‌ترین مسجدهای شهر سنندج محسوب می‌شود که توسط “عارف حاج شیخ شکرالله”مشهور به “شهباز سنه‌دژ” بازسازی و توسعه یافت و موقوفات زیادی را برای این مجموعه در نظر گرفت.

استفاده از معماری سبک کردستانی در ایجاد ایوان ستون‌دار در سمت جنوب، گچبری‌های زیبا و نقوش پی‌درپی گل و گیاه که به وسیله استادان و هنرمندان بزرگ تزیین شده از دیگر ویژگی‌های این مکان است.

بافت تاریخی و فرهنگی این مقبره همواره موجب شگفتی و تأثیرگذاری شگرفی بر بازدید کنندگان و زائران این حرم از سراسر کشور بوده است.

مسجد و مقبره هاجره خاتون که از جاذبه‌های مذهبی سنندج است که با شماره ۲۷۷۰ در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

موقع اذان که می‌شود، صفوف نمازگزاران در مسجد هاجره خاتون نیز پررنگتر می‌شود و در کنار سنندجی‌ها، گردشگران نوروزی هم به صف می‌شوند و در جوار مزار بی‌بی هاجره خاتون نماز خود را اقامه می‌کنند.

براساس روایات موجود این امام‌زاده شریفه، خواهر امام رضا(ع) است که در سفر آن بزرگوار به خراسان، در کردستان رحلت کرده و در این مکان به خاک سپرده شده است.

مقبره‌ ایشان در سال ۱۳۸۹ هجری شمسی توسط اداره‌ی کل اوقاف و خیریه استان کردستان بر آن ضریح و بارگاهی ساخته شد و در ایام مختلف سال به ویژه مناسبت‌های ملی و مذهبی شاهد بازدید گسترده زائران و گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور و حتی دیگر کشورهای اسلامی همسایه در این مکان هستیم که بر نورانیت و معنویت این مکان مقدس می‌افزاید.

وجود این مقبره در سنندج علاوه بر بازدید گردشگران و ادای نماز و اجرای محافل قرآنی، مکانی برای آموزش قرآن و مباحث دینی و فعالیت‌های مناسبتی و مذهبی است که در طول سال و ایام مختلف مورد استقبال سنندجی‌ها و حتی سایر شهرهای کردستان است.

همچنین در جوار بی بی هاجر خاتون پیکر پاک شهیده فاطمه اسدی نخستین بانوی شهیده تفحص شده درکشور در جوار مرقد بی بی هاجر خاتون(س) خواهر امام رضا(ع) دفن شده است.

امامزاده هاجر خاتون در ایام نوروز امسال میزبان مهمانان و روزه‌داران است

حجت‌الاسلام محمد کاروند مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان نیز اظهار کرد: این بقعه متبرکه در ایام نوروز امسال میزبان مهمانان و روزه‌داران است.

وی خاطر نشان کرد: اداره اوقاف استان کردستان در نوروز امسال طرح «آرامش بهاری» را در دستور کار قرار داده است.

کاروند تصریح کرد: طرح آرامش بهاری از طرح‌هایی است که هر ساله در بقاع متبرکه برگزار می‌شود و براساس آن فعالیت‌های معنوی و فرهنگی انجام می‌گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان اضافه کرد: تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن فرصت ارزشمندی برای برگزاری محافل معنوی و قرآنی در بقاع متبرکه استان است.

بی‌شک وجود اماکن مذهبی در هر شهر و محله‌ای منشاء نزدیک کردن مردم به باورهای دینی است و اماکن مذهبی و مساجد در کردستان، ظرفیت و پتانسیلی مثبت برای استان به شمار می‌رود که می‌توان از این ظرفیت در راستای تقویت باورها و اعتقادات دینی و جلوگیری از هجمه‌های دشمنان استفاده کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=30871
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.