حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
حسن‌نژاد در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

افزایش جوجه‌ریزی مشکل بازار مرغ را حل خواهد کرد/ در تخم‌مرغ مازاد تولید داریم

  • کد خبر : 24638
  • 20 آذر 1402 - 13:08
افزایش جوجه‌ریزی مشکل بازار مرغ را حل خواهد کرد/ در تخم‌مرغ مازاد تولید داریم
معاون امور دام وزارت کشاورزی با اشاره به افزایش جوجه‌ریزی گفت: در تخم‌مرغ هیچ مشکلی نداریم و به‌زودی مشکل تنظیم بازار مرغ با افزایش تولید حل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کُردتودی، محمدابراهیم حسن‌نژاد معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در خصوص آخرین وضعیت تولیدات دامی کشور به‌خصوص روند تولید مرغ و تخم‌مرغ و صنعت طیور اظهار کرد: نظارت بر مجموع توزیع در زنجیره گوشت و مرغ با همکاری معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و مجموعه رصد وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های هم عرض در حال گسترش است.

وی ادامه داد: کارهای خوبی انجام شده ولی هر چه بتوانیم شفافیت را در حوزه تولید و بازار افزایش دهیم و از سامانه‌های موجود کمک بگیریم قطعاً مشکلات و رانت‌ها کمتر خواهد شد و کالا بادقت بیشتری به دست مصرف‌کننده هدف خواهد رسید و زنجیره توزیع کمک می‌کند تا زنجیره تولید هم نظام منظم‌تری بگیرد.

وی توضیح داد: تأکید ما هم بر این است که موانع تولید و توزیع به حداقل برسد و ما هم در وزارت کشاورزی به‌عنوان مسئول مدیریت تولید آماده برطرف‌کردن موانع و ورود استان‌هایی که کمتر به این بخش ورود کردند را داریم.

حسن‌نژاد افزود: سامانه‌های زیادی در بخش‌های مختلف وزارت کشاورزی وجود دارند که هر یک نقص‌هایی دارند و این نشان می‌دهد که یکپارچه‌سازی این سامانه‌ها و اتصال بین این سامانه می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات برنامه‌ریزی تولید را حل کند.

معاون وزیر کشاورزی درباره صنعت طیور کشور گفت: این بخش از بخش‌های حساس و اثرگذار در امنیت غذایی کشور است و نوساناتی که در بخش تولید طیور به وجود می‌آید برای جامعه‌ نگران‌کننده است و حتی در مواقعی که مازاد تولید وجود دارد بر تولیدکننده اثرات نامطلوبی را دارد و ما هر چه برنامه‌ریزی تولید را بادقت بیشتری انجام دهیم امنیت غذایی بیشتری برای کشور ایجاد کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به پر جمعیت بودن کشور و میزان مصرف گوشت سفید در مقایسه با کشورهای همسایه گفت: ما هشتمین تولیدکننده گوشت سفید در جهان هستیم و تولید بالایی داریم و همه حلقه‌های صنعت طیور در کشور ما موجود است و در فراوری این نهاده هم حرف‌هایی برای گفتن داریم که اشتغال و تخصص و بسیار بالایی را در کشور ایجاد نموده است.

وی با اشاره به میزان پروتئین گوشت سفید گفت: ما بیش از دو میلیون و پانصد هزار تن گوشت سفید در کشور تولید می‌کنیم و این ظرفیت به‌نوعی امنیت غذایی کشور را پشتیبانی می‌کند.

افزایش جوجه‌ریزی مشکل بازار مرغ را حل خواهد کرد

وی با اشاره به واردات بیش از ۲۰ هزار تنی گوشت سفید به کشور گفت: این عدد قابل مقایسه با تولید کشور نیست و مشکلات تامین ارز و … را دارد و باید قدر این تولید داخلی در شرایط کنونی را بدانیم.
وی با اشاره به ۲۷ هزار واحد مرغداری در کشور گفت: تولید در اقصای نقاط کشور سامان گرفته و حلقه های بالا دستی صنعت طیور به نوعی است که برنامه پذیر است و خلل در حلقه های بالا دستی مثل جوجه اجداد و … تا دو سال بعد می تواند در حلقه های پایینی تولید موثر باشد.

وی در ارائه آمار گفت: سالانه در کشور ما حدود یک میلیارد و چهارصد و پنجاه قطعه جوجه یک‌روزه تولید می‌شود تا پرورش یابد و در ۶ماهه اول امسال برنامه‌ریزی ما این بوده که حداقل ۱۳۰ میلیون جوجه ریزی در ماه انجام شود تا بشود دو نیم میلیون تن نیاز کشور را تولید کرده باشیم که تقریبا در ماه های اخیر این اتفاق افتاده به غیر از مقطع بهار ثبات تولید را داشته ایم.

وی گفت: اکنون ماهیانه ۲۱۲ هزار تن گوشت سفید در کشور تولید و توزیع می شود و پیش بینی ما این است که با حل مشکل جوجه ریزی و واردات عرضه را تکمیل کنیم.

در تخم‌مرغ مازاد تولید داریم

وی در خصوص تولید تخم‌مرغ توضیح داد: ما حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می کنیم و علاوه بر اینکه ماهانه ۱۰۹ هزار تن تولید داشتیم قیمت را در یک ثبات کامل نگه داشتیم و در مقاطع افزایش دستمزد و قیمت نهاده باز هم تولید کنندگان همکاری کردند و قیمت تخم مرغ را افزایش ندادند و رنج قیمت کنونی قابل قبول است و در ماهه های گذشته ۱۰۰ هزار تن مازاد تولید هم صادر شده است.

وی افزود: این میزان صادرات برای اولین‌بار در صنعت تخم‌مرغ کشور به ثبت رسیده و هر هفته این روند ادامه دارد و ۳ تا ۴ هزار تن مازاد تولید ماهیانه در حال صادرات و ارز آوری است که مزیت های خوبی را به تولید کننده داده است و توسعه آن می تواند با افزایش ۱۵ درصدی تولید افزایش داشته باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=24638
  • ارسال توسط : گ ظ

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.