حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

اعتیادی که جنبه باکلاسی دارد!

  • کد خبر : 30116
  • 20 اسفند 1402 - 8:07
اعتیادی که جنبه باکلاسی دارد!
سیگار الکترونیکی که با نام «ویپ» پا به عرصه دخانیات گذاشته است، ابتدا با عنوان وسیله‌ای برای ترک سیگار به فروش رسید و امروز یک اعتیاد با کلاس‌ها به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، در پیاده راه شهید اردلان بیجار، حدود ساعت ۱۹:۲۰ قدم میزدم که دود خاکستری توجه مرا جلب کرد، دقت کردم و در کمال تعجب، چند نوجوان ۱۲ یا ۱۳ ساله بودند که در دستشان وسیله‌ای بود که در صورت فشاردادن و مکیدن، دودی از آن خارج می‌شد.

نزدیکتر شدم و از آنجا که پیش‌تر نام سیگار الکترونیکی را شنیده بودم، پرسیدم بچه‌ها، نظرتون چیه، طعم و مزه سیگار را می‌دهد یا همان سیگار خوب است؟

*سیگار دیگه قدیمی شده

حمید ۱۳ساله گفت: سیگار دیگه برای نسل جدید کلاس ندارد، این سیگار الکترونیکی هم ضرر ندارد و هم جامعه و خانواده‌ها باهاش مشکل ندارد، پون کاملا طبیعی و طبی هم است.

این نوجوان بیجاری ادامه داد: من الان سه ماه دارم استفاده می‌کنم و خیلی روی روحیه و اعتماد به نفسم عملکرد مثبتی داشته، تازه من از مایع هلو و سیب سبز استفاده می‌کنم که پدرم هم دوست دارد.

*مگه این سیگار برای ترک سیگار نیست؟

الیاس ۱۵ ساله گفت: نه، کسی که سیگاری است دیگر نمی‌تواند ترک کند، شاید سیگار استعمال کند و از این دستگاه هم استفاده کند، ولی این وسیله یه چیز دیگری است.

این نوجوان هم توضیح داد: ویپ سیگار نیست، این وسیله یک نوع وسیله برای تفریح سالم و سرگرمی است، والدین من خودشان برام خریدند و مشکلی هم تا امروز نداشتیم.

*قیمت این دستگاه چنده؟

امیر ۱۳ساله هم می‌گوید: مدل‌های زیادی دارد، من که این یکی، سومین دستگاه است که خریدم، اولین بار از مدل یکبار مصرف ۱۰۰۰ پک استفاده کردم که خیلی جالب نبود، هم زودتر از عدد واقعی تموم شد، هم قابل شارژ نبود و یکم هم بزرگتر بود.

این نوجوان ادامه داد: شروع قیمت در بازار از ۵۰۰هزار تومان تا پنج میلیون تومان یا بیشتر هم دارد، بستگی به میزان باطری و مخزن مایع دارد که طراحی و زیبایی آن هم در قیمت تاثیرگذار است.

*سیگار الکترونیکی خطرناک‌تر است یا سیگار معمولی؟

باقر بهاری روانشناس بیجاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، اظهارداشت: با فاصله‌ایی که امروز میان خانواده و نسل جدید به وجود آمده است، متاسفانه نوجوانان با آزادی زیادی روبه رو هستند و این یک خطرجدی است که پیش روی آینده این نسل آسیب پذیر است.

وی افزود: متاسفانه در این آزادی به حد و حصر، نوجوان هر آنچه که در فضای مجاری می‌بینید امتحان می‌کند، بدون آنکه در مورد مضرات آن تحقیق کند.

بهاری با اشاره به اینکه موضوع استعمال دخانیات به هر نوع و اندازه‌ایی، نوعی اعتیاد است، گفت: سیگار الکترونیکی یک وسیله برقی است که نیکوتین آن نسبت به سیگار کمتر است امّا آنچه که امروز در جامعه مشاهده می‌شود، درصد وابستگی است.

وی اظهارکرد: با توجه به آزمایشات و تحقیقات دقیقی که بر روی این وسیله اعتیاد آور به دست آمده است، نشان میدهد، این سیگارهای به اصطلاح ترک سیگار، بسیار خطرناک‌تر و حتی اعتیادآورتر از سیگارهای معمولی هستند.

این روانشناس بیجاری و مدرس دانشگاه گفت: اینکه هر آنچه را در فضای مجازی تبلیغ یا نشان می‌دهند، دال به صداقت و درستی و بی ضرری چنین محصولاتی نیست، سیگارهای الکترونیکی بیشترین آسیب را به ریه و قلب می‌رساند و حتی موجب ایجاد یا تشدید مشکلات تنفسی مانند آسم و آلرژی نیز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مصرف دخانیات با تخریب و نابودی دستگاه تنفسی، سپس سایر اعضای بدن را مورد حمله قرار می‌دهد، اظهارکرد: وقتی فرد به علت استفاده مداوم از دخانیات دچار بیماری می‌شود، نمی‌تواند مصرف را قطع کند و متاسفانه نیکوتین مورد استعمال زمینه ابتلا به بیماری‌های دیگر را ایجاد می‌کند.

بهاری ادامه داد: دخانیات یک عامل خطر افزایش‌دهنده میزان مرگ‌ ومیر در زنان و مردان است، این خطر جدی در مصرف‌کنندگان سیگار حدود۷۰ درصد بیش از افراد غیرسیگاری است، افزایش میزان مصرف سیگار و شروع مصرف سیگار از سنین پایین‌تر و قبل از ۱۵ سالگی، خطر مرگ زودرس در سن کمتر از ۴۰ سالگی تقریباً ۲برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است.

وی یادآور شد: سیگارهای الکترونیک یا ویپ‌ها (Vape)، یک اعتیاد لاکچری است که نسل جدید با چشم و هم چشمی و رقابت با دوستانشان، برای تهیه و مصرف آن والدین خود را مجاب می‌کنند.

این روانشناس بیجاری با بیان اینکه سیگارهای جدید، به علت استفاده مستقیم مایع نیکوتین و اسانس، براثر حرارت تبخیر و بخار آن توسط فرد استنشاق می‌شود، اظهارکرد: مایع نیکوتین مثل سیگار معمولی استنشاق می‌شود با این تفاوت که بخار می‌شود و دود ندارد، حتی بو و خاکستری از آن بجا نمی‌ماند، به همین علت است که نوجوانانی که از روی ترس و دلهره اقدام به تهیه این وسیله کرده‌اند، احساس خوبی دارند.

وی گفت: وقتی می‌گویم که نسل جدید و نوجوان جامعه به این نوع دخانیات روی آورده است، صرفا نسل پسران را هدف قرار نداده است، در میان گرایش افراد به این نوع سیگار مخفی، دختران طرفداران بیشتر این اعتیاد هستند و به نحوی، این سیگار را دخترانه هم معنی می‌کنند.

بهاری آگاهی بخشی جامعه و فرهنگ‌سازی درست خانواده‌ها در خصوص ترک سیگار و مضررات اعتیاد، یکی از ضرورات جامعه است و تاکید کرد: مواد مخدر با ریشه‌ دوانی که در روح و روان و جسم افراد دارد، به مراتب ترک آن سخت تر از ترک سیگار است، حال اگر با عدم اطلاع مصرف کنندگان، اعتیاد جدید با نام سیگار الکترونیکی، به میدان بیاید، ترک اعتیاد این نوع دخانیات بسیار سخت‌تر از مواد مخدر خواهد بود.

*دخانیات همیشه اعتیاد آور است

حمید مهدی‌خواه یکی از عرضه کنندگان دخانیات در این گفتگو اظهارکرد: من کسب و کارم فروش دخانیات است و اصلا اهل سیگار و دود نیستم، اول هم کارم قلیان‌سرا بود و در زمانی که کرونا آمد، به فروشندگی دخانیات تغییر ماهیت دادم.

وی افزود: دخانیات در هر اندازه و نوع مصرفی، اعتیاد آور است، اعتیاد یک نوع شرطی شدن افراد است که اگر مثلا بعد نهار یا چایی، یک یا ۲نخ سیگار دود کند، اعتیاد دارد، حالا یکی متاسفانه به سمت مصرف سایر مواد مخدر می‌رود و در آن غرق می‌شود، یکی هم در همان یک باکت سیگار سال‌ها می‌ماند.

این عرضه کنند دخانیات در بیجار ادامه داد: دخاینات و مواد مخدر به ویژه، هر روز سبک و کار ویژه برای خود ایجاد می‌کند، یک روز از یک نخ سیگار شروع می‌شود ولی امکان زیادی دارد که در یک کمپ ترک اعتیاد بستری شوید.

وی توضیح داد: فروش روزانه انواع سیگار و بخصوص سیگار الکترونیکی “ویپ ” در سنین خیلی پایین شروع شده و متاسفانه برخی از خانواده‌ها به گمان اینکه سیگار نیست و فقط بخار اسانس یک میوه‎ است، خودشان در خرید این محصول دقت نمی‌کند.

مهدی‌خواه با اشاره به اینکه اسانس مورد نظر، نیکوتین خالص است که عطری خاص به آن اضافه شده است و خطر سرطان‌های ریه را بیش از سیگار معمولی دارد، اضافه کرد: همین صبح امروز یک مرد ۵۵ ساله برای دختر ۱۹ساله‌اش، به مغازه من آمد و با مشورت و بررسی انواع “ویپ” یکی از گرانترین‌های بازار را برای دخترش خریداری کرد.

وی ادامه داد: این ابزار جدید استعمال دخانیات، در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره بصورت گسترده تبلیغ می‌شود و حتی بسیاری از هایپرمارکت‌های مطرح نیز، انواع و مدل‌های زیادی از این نوع دستگاه را ارائه می‌کنند.

این عرضه کننده دخانیات می‌گوید: سیگار کشیدن برای یک نوجوان، نیازمند یک فضای خلوت، بدون نظارت والدین و تهویه مناسب است، زیرا سیگارهای معمولی نیازمند حمل یک فندک یا کبیرت هستند و به علت دود ناشی از سوختن تنباکو، باید در محلی مناسب استفاده شود، امّا “ویپ” بدون دود، بدون فندک و با فرهنگ سازی جامعه، نیاز به مخفی کاری هم ندارد.

مهدی‌خواه اظهارکرد: در حال حاضر قیمت این وسیله از ۲۵۰هزار تومان تا ۲۲ میلیون تومان متغییر است، بسیاری از نوجوانان برای کلاس و لاکچری نشان دادن خود، فشار زیادی را به خانواده اعمال می‌کنند و یا گوشی و ساعت دیجیتال خود را می‌فروشند، تا یک ویپ جدید با امکانات بیشتری تهیه کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه همین رقابت برای تهیه این وسیله به جایی رسیده که نوجوانان زیادی حاضراند بصورت قسطی این وسیله را خریداری کنند تا از رفقای خود عقب نمانند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=30116
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.