حدیث روز

  • امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

اعتکاف؛ مسیر رسیدن به آرامش در روزهای پرتلاطم زندگی+ تصویر

  • کد خبر : 27340
  • 06 بهمن 1402 - 12:38
اعتکاف؛ مسیر رسیدن به آرامش در روزهای پرتلاطم زندگی+ تصویر
این روزها مساجد، میزبان کسانی است که چشم و دل خود را بر روی هرآنچه غیر خدا بسته‌اند و با حضور و خلوت خود در راهی معنوی سفره‌ای را می‌پیمایند که در آن هم‌نشینی با محبوب، توشه این سفر معنوی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، این روزها مساجد، میزبان کسانی است که چشم و دل خود را بر روی هرآنچه غیر خدا بسته‌اند و با حضور و خلوت خود در راهی معنوی سفره‌ای را می‌پیمایند که در آن هم‌نشینی با محبوب، توشه این سفر معنوی خواهد بود.

با ورود به مسجد و حضور در جمع معتکفین، حس و حال معنوی خاصی به انسان دست می‌دهد، هر کس خلوتی را برای خود برگزیده است تا در آن در انزوای تنهایی خویش با معبود به طریقی مشغول راز و نیاز باشد تا شاید در این سه روز دل از هرآنچه رنگ تعلق‌پذیر است برکند و در محضر خالق هستی‌بخش با تمرین بندگی رسالت خود را به سرانجام برساند.

رجب یکی از نسیم های رحمت الهی و فرصتی برای راز و نیاز با پروردگار است که در روزهای ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ ماه رجب و در قالب مراسم اعتکاف می‌توان از این موهبت استفاه کرد.

خبرنگار کردتودی در این گزارش با معتکفینی که امید به حضور دوباره در این فضای معنوی را داشتند، همراه شد تا از احساس ناب خود؛ دلتنگی‌هایشان برای گوشه‌نشینی و خلوت گزینی با معبود برایمان بگویند.

گلی خانم بانوی اهل سنتی که دو سال است در جمع معتکفین به عبادت در مسجد جامع سنندج پرداخته است، این حس را حس نزدیکی به خداوند می‌داند که با هیچ لذتی قابل مقایسه نیست.

وی گفت: برگزاری مراسم اعتکاف و اینچنین مراسماتی بار معنوی هر انسانی را بیشتر می‌کند و همین امر باعث می‌شود که انسان به خدای خود نزدیکتر شود و سرشت خود را از هر چه ناپاکی، پاکی بخشد.

در ادامه دختر نوجوانی که ۱۷ سال بیشتر ندارد مشغول خواندن قرآن است وی در گفتگو با خبرنگار کردتودی عنوان داشت: از همان بچگی به همراه مادر و خواهرم در این مراسم شرکت میکردم و همین باعث شد تا در من اشتیاقی به وجود آید تا هر سال در این مراسم به عنوان تکلیف بندگی شرکت نمایم و نهایت استفاده را از این مراسم معنوی ببرم.

وی افزود: اعتکاف برای هر بنده تلنگری است تا با استفاده از آن زمینه خودسازی را تمرین کند تا در این سه روز با انجام اعمال مستحبی مانند خواندن نماز و قرآن، بیشتر به خدا نزدیک شود.

معتکف شدن ۳ هزار نفر در مساجد کردستان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان از معتکف شدن سه هزار نفر از اقشار مختلف مردم در مساجد استان خبر داد و گفت: ۲۵ مسجد کردستان میزبان معتکفان کردستانی است.

حجت‌الاسلام برومند رازیانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان گفت: مراسم اعتکاف از پنجم تا هفتم بهمن همزمان با سراسر کشور در مساجد استان برگزار می‌شود.

وی از معتکف شدن سه هزار نفر از اقشار مختلف مردم در مساجد استان خبر داد و افزود: ۲۵ مسجد کردستان میزبان معتکفان کردستانی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه مراسم اعتکاف امسال در مساجد سنندج، قروه، بیجار و کامیاران برگزار می‌شود، بیان کرد: برای اولین بار مراسم اعتکاف دانشجویی و دانش‌آموزی در دو شهرستان سنندج و قروه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به استقبال دانش‌آموزان از مراسم اعتکاف به ویژ در سریش‌آباد و قروه گفت: دانشگاه کردستان نیز امسال برای اولین بار میزبان مراسم اعتکاف دانشجویی بوده است.

حجت‌الاسلام رازیانی با اشاره به برنامه‌های متنوع فرهنگی در سطح مساجد استان برای معتکفان کردستانی گفت: برگزاری سخنرانی‌های عرفانی، محافل انس با قرآن، مناجات خوانی، جهادتبیین، کنشگری رسانه‌ایجشن میلاد حضرت علی(ع)، مراسم یادواره حضرت زینب(س) و برنامه‌های ویژه اعتکاف از جمله برنامه‌های اجرایی در ایام اعتکاف در مساجد استان بوده است.

۲۰۵ دانشجوی دختر برای شرکت در مراسم اعتکاف رجبیه ثبت‌نام کردند

معاون فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۲۰۵ دانشجوی دختر برای شرکت در مراسم اعتکاف رجبیه در این دانشگاه ثبت‌نام کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین بهنصر تعریفی از استقبال خوب دانشجویان از مراسم اعتکاف ماه رجب خبر داد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی کردستان میزبان دختران دانشجوی دانشگاه های استان برای برگزاری مراسم اعتکاف است.

معاون فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کردستان به شروع ایام اعتکاف اشاره کرد و گفت: اعتکاف ماه رجب امروز با استقبال دانشجویان دختر در مسجد کوثر دانشگاه علوم پزشکی آغاز شد و تا سه روز، این مراسم معنوی ادامه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام تعریفی ادامه داد: معتکف یعنی فرد اعتکاف گذار این حالت روحی و ذهنی را از ابتدا در خود ایجاد کند و از هرآنچه غیر اوست فارغ شود لذا از آداب این عمل عبادی کنارگذاشتن کارهای دنیوی سرگرم کننده و مشغول کننده است و این گرچه سخت است ولی هرچه این شرایط روحی و ذهنی و عملی ایجاد شود بهره معتکف بیشتر می شود.

وی یادآور شد: انسانی که در روزمرگی دنیای پُرمشغله و سرگرم کننده و فریبنده امروز زندگی می کند، هویتی کاذب و برساخته از فضای اجتماعی یا فضای مجازی داردکه متفاوت از هویت واقعی اش پیدا کرده است و او را دچار خودفراموشی، بی هویتی و سردرگمی می کند و اگر تدبیری برای این امر نداشته باشد، می تواند دچار چالشهای عمیق روحی، بحرانهای هویتی، اعتقادی و اخلاقی شود.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kordtoday.com/?p=27340
  • ارسال توسط : l

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.